La interacción digital como dinámica de construcción colectiva desde distintos perfiles de usuarios para el buen trabajo

  1. Fernández Roldán, Alma Delia 1
  2. Francisco García García 2
  1. 1 Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey
    info

    Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

    Monterrey, México

    ROR https://ror.org/03ayjn504

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Ética y compromiso solidario en la sociedad digital

Volumen: 16

Número: 1

Pages: 27-38

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V16I1.11935 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Résumé

The emergent technology offers possibilities exponentially to change into the form of communicating, to be related, to socialize, to learn and to express, in a society immersed in the digital wave (Toffler, 1997), the knowledge society or fourth wave (García, 2006). As well it forms it evolves requirements as skills of the professionals and the newly graduates who must consider the differences of the profiles of users on issues of digital interactivity, to offer useful services that generate value to who directs their effort, to the organization of which it is part and to the society.

Références bibliographiques

  • Bustamante, E. (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona, España: Gedisa.
  • Cloutier, Jean. (1973). La communication audio-scripto-visuelle à 'heure desself-media, ou l'ère d'Emerec. Montreal: Presses de l'Université de Montreal.
  • García, G. (2006). Contenidos educativos digitales: Construyendo la Sociedad del Conocimiento. Cnice. Red Digital, Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas del Ministerio de Educación y Ciencia, (6). Recuperado de http://reddigital.cnice.mec.es/6/Articulos/pdf/Articulos_1.pdf
  • García, G. y Gértrudix, B. (2009). El Mare Nostrum Digital: Mito, ideología y realidad de un imaginario sociotécnico. Icono 14, Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes, 7 (1), 7-30. doi:http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v7i1.331
  • Gardner, H. (enero, 2008). Five minds for the future. International School of Geneva, The Ecolint Meeting in Geneva: Schools Facing the Challenges of the Contemporary World Conference. Published in The international school of Geneva conference report, 20–40. In Geneve, Switzerland. Recuperado de https://howardgardner01.files.wordpress.com/2012/06/five-minds-for-the-future-january-20081.pdf
  • Gardner, H. & Mucinskas, D. (2013). Educating for Good Work: From Research to Practice. British Journal of Educational Studies, 61 (4), 453-470. doi: 10.1080/00071005.2013.829210
  • Gardner, H., Csikszentmihalyi, M. & Damon, W. (2002). Buen trabajo. Cuando ética y excelencia convergen. Barcelona: Paidós.
  • Hayden, T. & Webster, T. (2015). The mobile commerce revolution, business success in a wireless world. United States: Que-Pearson Education.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2012). Marketing. México: Pearson Educación.
  • Kotler, P., Hermawan, K & Setiawan, I. (2011). Marketing 3.0. México: LID Editorial Empresarial.
  • Kutchera, J., García, H. & Fernández, A. (2014). Éxito: Su estrategia de marketing digital en 5 pasos. México: Grupo Editorial Patria.
  • McCrindle 2016. McCrindle Mark. The ABC of XYZ. The generation map. Recuperado de: http://mccrindle.com.au/resources/whitepapers/McCrindle/Research_ABC-03_The-Generation-Map_Mark-McCrindle.pdf
  • McCrindle, M. (2014). The ABC of X, Y, Z: Understanding the global generations. Generations Defined. Recuperado de http://theabcofxyz.com/free-content/#1
  • Ortega, C. y Torres, T. (2003). Indicadores de calidad en las plataformas de formación virtual: una aproximación sistemática. Eticanet, (1), 1-19. Recuperado de http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero1/Articulos/Calidade.pdf
  • Prahalad, C. & Krishnan, M. (2008). The new age of innovation. Driving cocreated value through global networks. USA: McGraw-Hill.
  • Toffler, A. (1997). La tercera ola. España: Plaza & Janes.
  • Tuning América. (2015). Competencias genéricas de América Latina. Recuperado de www.tuningal.org/es/competencias/geologia.