Disponibilidad para el empleolo que aceptaría y lo que no aceptaría

  1. Alonso García, Miguel Aurelio
Revue:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Année de publication: 2004

Volumen: 15

Número: 2

Pages: 275-298

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.15.NUM.2.2004.11634 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Résumé

In the present study is validated an evaluation instrument to use in the occupational guidance context and are determined the kindness criteria of the same. The sample was formed by 313 individual, 54,6% women, and the mean age in 27 years and middle. Possess a very heterogeneous training, of the same form that their occupational situation. The instrument presents a series of elements that intend to investigate on the availability of the individuals with respect to the search job. Is requested to the subject that I evaluated each alternative using a scale type Likert of seven points. The internal reliability levels (alpha of Cronbach = 0,79) and validity of construct (factorial analysis) result quite acceptable. In function of the results of the factorial analysis (six factors that explain 61,27% of the information) is accomplished an analysis of cluster that permits to describe different groups of subjects and to analyze the similarities and differences between them. Thereinafter, the results were validated through analysis discriminate you. The accomplished conglomerates analysis permits to distinguish between four groups of individuals: those that they assert to possess geographical availability, but not for work place that require physical effort; those which do not have geographical availability neither either on hourly of work little frequent; the persons that assert to have a total availability; and those which assure not to possess availability absolutely.

Références bibliographiques

  • Aramburu-Zabala (1998). "Determinantes psicosociales de la búsqueda de empleo". Revista de Psicología del Traba)o y las Organizaciones, 14, 3, pp. 315-331.
  • Asociación Internacional de Orientación Educativa y Profesional (2001). Declaración de la AIOEP sobre Orientación Educativa y Profesional. París.
  • Barba-Romero, S. (1984). Técnicas de Apoyo a la toma de decisiones en la Administración pública. Instituto Nacional de la Administración Pública. Madrid.
  • Barba-Romero, S. (1987). "Panorámica actual de la decisión multicriterio discreta". Investigaciones Económicas, XI, 2, pp. 279-308.
  • Barba-Romero, S. (1990). "A comparative review of discrete MCDM software. Ponencia presentada en OR'90". International Conference on Operations Research. Viena.
  • Barrios, L. y Rubio, M. (1992). Manual de usuario de la aplicación SSD_CIABSI. Sistema de Soporte a la decisión. Ministerio para las Administraciones Públicas. Madrid.
  • Bravo, M. J., Peiró, J. M. y Rodríguez, I. (1996). "Satisfacción Laboral". En J. M. Peiró y F. Prieto (Eds.) Tratado de Psicología del Traba)o. Volumen I: La actividad laboral en su contexto (pp. 342-394). Valencia: Síntesis Psicología.
  • Brans, J. P. y Vincke, Ph. (1985). "A preference ranking organization method, the PRO- METHEE method". Management Sciencie, 31, 6, pp. 647-656.
  • Callanan, G. A. & Greenhaus, J. H. (1992). "The career indecision of managers and professionals: an examination of multiple subtypes". Journal of Vocational Behavior, 41, pp. 212-231.
  • Campbell, M. (1998). Local management for more effective employment policies. París: Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD).
  • Fernández, J. y Aramburu-Zabala, L. (2000). "Inserción y preparación para el empleo: un estudio longitudinal". Revista de educación, 321, pp. 137-152.
  • Ferreira, J. (1999). "Connaissance de soi: quelques questions philosophiques et psycho- logiques; implications pour l'orientation". Revista Española de Orientación Profesional, 10, 17, pp. 13-21.
  • International Association for Educational and Vocational Guidance (TAEVG). Strategies for Vocational Guidance in the Twenty-first Century. www.unevoc.de/congress/pdf/ref-iae- e.pdf. Enero de 2003
  • M.O.W. Tnternational Research Team (1987). The Meaning of working: An International View. London: Academic Press.
  • Pescador, F. M. (1989). Sistema ALTOR. Sistema Tnformático de Somosaguas (UCM). Madrid.
  • Piqueras, R. y Rodríguez, A. (1998). "Evaluación del cambio de actitudes en búsqueda de empleo". IV Congreso Nacional de Psicología del Traba}o y de las Organizaciones. Valladolid. En htto://usuarios.lycos.es/orh/rafaelpg/ecabe.htm, bajado el 20 de enero de 2003.
  • Real Academia de la Lengua (1992). Diccionario de la lengua española. (21 ed.) Madrid: Real Academia de la Lengua.
  • Rodríguez, M. L., Sandín, M. P., y Buisán, C. (2000). "La conducta exploratoria: concepto y aplicaciones en orientación profesional". Revista de Educación, 321, pp. 153-186.
  • Saks, A. M. & Ashforth, B. E. (1999). "Effects of individual differencies and job search behaviors on the employment status of recent university graduates". Journal of Vocational Behavior, 54, pp. 335-349.
  • Tabachnick, B. G. y Fidell, L. S. (1983). Using Multivariate Statistics. New York, Harper and Row.