Iniciación a los problemas de reparto igualatorio en educación infantil

  1. María Elena López de la Fuente 1
  2. Carlos de Castro Hernández 1
  1. 1 Escuela Acesco, Parets del Vallés, Barcelona y Universidad Autónoma de Madrid, España
Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2014

Issue: 87

Pages: 83-98

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

In this experience, we propose a workshop on arithmetic problems in early childhood education, composed by eight problems, introducing two problems of equitable redistribution for children of 5-6 years old. We want to know if the students of these ages are capable of solving these kind of problems and to observe the strategies that children use. The problems of equitable redistribution start with two different quantities, which must be equated adding objects from the group with more objects to the group with less. Children have solved the problems using variants of a basic direct modeling strategy, using the representation of the quantities and their redistribution.

Bibliographic References

  • Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L. y Empson, S. B. (1999). Children’s mathematics: Cognitively guided instruction. Portsmouth: Heinemann.
  • Castro, E. (2008). Resolución de problemas: ideas, tendencias e influencias en España. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco (Eds.), Investigación en educación matemática XII (pp. 113-140). Badajoz: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Castro, E, y Castro-Rodríguez, E. (2010). El desarrollo del pensamiento multiplicativo. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 54, 31-40.
  • Coloma, L. (2013/1894). Ratoncito Pérez. Barcelona: Santillana Educación.
  • De Castro, C. (En prensa). Problemas de fácil modelización y difícil resolución aritmética. En Actas del XV Congreso de Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas. El sentido de las matemáticas: matemáticas con sentido. Jaén: SAEM THALES.
  • De Castro, C. y Escorial, B. (2007). Resolución de problemas aritméticos verbales en la Educación Infantil: una experiencia de enfoque investigativo. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación (Monografía IX), 23-48. Disponible en: http://eprints.ucm.es/12643/
  • De Castro C. y Hernández, E. (2014). Problemas verbales de descomposición multiplicativa de cantidades en educación infantil. PNA, 8(3), 99-114.
  • De Castro, C., Molina, E., Gutiérrez, M.L., Martínez, S. y Escorial, B. (2012). Resolución de problemas para el desarrollo de la competencia matemática en Educación Infantil. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 53-70.
  • De Castro, C., Walsh, J., Del Coso, E., Salvador, C., González, V. y Escorial, B. (2009). “Dos de todo”: El cuento chino de los problemas de comparación multiplicativa en la Educación Infantil. Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática “Thales” 73(3), 33-42.
  • Díaz, I. (2013). El cerezo que habla. Barcelona: Santillana Educación.
  • Martínez, J. y Sánchez, C. (2013). Resolución de problemas y método ABN. Madrid: Wolters Kluwer.
  • NAEYC y NCTM (2013). Matemáticas en la Educación Infantil: Facilitando un buen inicio. Declaración conjunta de posición. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 1-23.
  • NCTM (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Sevilla: SociedadAndaluza de Educación Matemática Thales.
  • Nesher, P. (1999). El papel de los esquemas en la resolución de problemas de enunciado verbal. Suma, 31, 19-26. Recuperado de: http://revistasuma.es/IMG/pdf/31/019-026.pdf
  • Puig, L. y Cerdán, F. (1995). Problemas aritméticos escolares. Madrid: Síntesis.
  • Molina, E. (2012). Narración de un taller de resolución de problemas aritméticos con niñosde 4 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(1), 63-79. Recuperado de: http://www.edma0-6.es/index.php/edma0-6/article/download/5/18