La música a escenaLa diplomacia musical española en Estados Unidos (1939-1970)
ISSN: 0214-400X, 1988-2734
Year of publication: 2020
Issue Title: New Perspectives on Contemporary Romania: From Dictatorial Pasts to a European Future
Issue: 42
Pages: 285-304
Type: Article
More publications in: Cuadernos de historia contemporánea
Abstract
This article analyses Spanish music in the United States of America, understood as an element of soft power used by the governments in their international dimension. Since the Second World War, the relationships between Spain and United States have suffered numerous changes which have been reflected in the musical diplomacy developed by the both. The government of Franco promoted the regional dances to improve the perception of Spain in American society and delete the negative image from the war. On the other hand, the American government tried to change the Spanish anti-Americanism, developed in its society during the post-war years, through jazz.
Bibliographic References
- Referencias “«Faith in the USA». El mensaje de la diplomacia pública americana en España (1948-1960)”, en A. Niño y J.A. Montero [eds.]: Guerra Fría y propaganda: Estados Unidos y su cruzada cultural en Europa y América Latina. Madrid: Biblioteca Nueva, 2012, pp. 197-233.
- “Cooperación cultural y científica en clave política: «Crear un clima de opinión favorable para las bases U.S.A. en España»” en L. Delgado y M.D. Elizalde [eds.]: España y Estados Unidos en el siglo XX. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2015, pp. 207-243.
- Álvarez Caballero, A.: “Del nacionalflamenquismo al renacimiento.” Los intelectuales ante el flamenco: Los complementarios 9-10, Cuadernos hispanoamericanos. Madrid: Instituto de Cooperación Iberoamericana, 1992 pp. 109-120.
- Arendht, R., Ferraguto, M. y Mahiet, D. [Eds.]: Music and Diplomacy: From the Early Modern Era to the Present, Nueva York, Londres, Palgrave MacMillan, 2014.
- Colangelo, L. “1964 World’s Fair: When the world came to Queens”, en The New York Daily News, (s.f.), online: http://creative.nydailynews.com/worldsfair Consultado: 09/11/2019.
- Davenport, L.E.: Jazz Diplomacy. Promoting America in the Cold War era. Jackson: University of Mississippi Press, 2009.
- Delgado Gómez-Escalonilla, L.: Imperio de Papel. Acción cultural y política exterior durante el primer franquismo. Madrid: CSIC, 1992.
- Fernández Lorenzo, P.: Archer M. Huntington. El fundador de la Hispanic Society of America en España. Madrid: Marcial Pons, 2018.
- Fosler-Lussier, D.: Music in America's Cold War Diplomacy, California, University of California Press, 2015.
- García Martínez, J. M.: “Donna Hightower, diva del Jazz más allá de ”, El País, 23 de agosto de 2013. Documento online: http://cultura.elpais.com/cultura/2013/08/23/actualidad/1377210404_362604.html Consultado: 05/09/2018.
- García Martínez, J. M.: Del fox-trot al jazz flamenco. El jazz en España, 1919-1996. Madrid: Alianza, 1996.
- Gienow-Hecht, J. C. E. [ed.]: Music and International History in the Twentieth Century, New York, Berghahn Books 2005.
- Gienow-Hecht, J. C. E.: Sound Diplomacy: Music and Emotions in Transatlantic Relations, 1850-1920. Chicago: University of Chicago 2012.
- Goldbach, T.: Fascism, Flamenco, and Ballet Español: Nacionalflamenquismo. Trabajo Final de Máster. Dirección: Mary Anne Santos Newhall. Universidad de Nuevo México, 2014. https://digitalrepository.unm.edu/thea_etds/9
- Gourdin, H. : Pau Casals: l’indomptable. París: Editions de Paris, 2013.
- Hart, J.: The empire of ideas. The origins of Public Diplomacy and the Transformations of U.S. Foreign Policy. Oxford: Oxford University Press, 2013, pp. 198-201.
- Iglesias, I.: “Swinging Modernity. Jazz and Politics in Franco’s Spain (1939-1968), en S. Martínez y H. Fouce [eds.]: Made in Spain. Studies in Popular Music, 2014, pp. 98-115.
- Jenevois, P. de [coord.]: La Dirección General de Relaciones Culturales y Científicas: 1946-1996. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, 1997.
- La modernidad elusiva. Jazz, baile y política en la Guerra Civil Española y el Franquismo (1936-1968). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2017.
- León Aguinaga, P.: Sospechosos habituales: el cine norteamericano, Estados Unidos y la España franquista, 1939-1960. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2010.
- López Zapico, M.A.: “El Acuerdo Preferencial de España con la CEE (1970) evaluado por la administración norteamericana”, Historia Contemporánea, 50, 2014, pp. 223-255
- Marc, I.: “La diplomacia musical española: el caso de la música popular”, en Real Instituto Elcano, 2015 Enlace online: http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ari61-2015-marc-diplomacia-musical-espanola-musica-popular [Consultado: 24/08/2020].
- Martínez Del Fresno, B.: “Woman, Land and Nation: The Dances of the Falange’s Woman’s Section in the Political Map of Franco’s Spain (1939-1952)”, en G. Pérez Zalduondo y G. Gan Quesada [Eds.]: Music and Francoism. Turnhout, Brepols, 2013, pp. 99-126.
- Martínez, S. y Fouce, H. [eds.]: Made in Spain. Studies in Popular Music. Nueva York, Londres: Routledge, 2014.
- Montero, J. y Paz, M. A.: La larga sombra de Hitler: el cine nazi en España. Madrid: Cátedra, 2009.
- Moreda-Rodríguez, E.: “«La mujer que no canta no es… ¡ni mujer española»: Folklore and Gender in the Earlier Franco Regime.” Bulletin of Hispanic Studies, 89.6, 2012, pp. 627-644.
- Nye, J. S.: “Soft power”, Foreign Policy, 1990, 80, pp. 155-171.
- Orozco, L.: “Flamenco: Performing the Local / Performing the State.” A History of Theatre in Spain. Eds. Maria M. Delgado and David T. Gies. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 372-390.
- Pardo Sanz, R.: ¡Con Franco hacia el Imperio! La política exterior española en América Latina, 1939-1945. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1995.
- Pereira Castañares, J.C.: “De «centinela de Occidente» a la conspiración masónica-comunista. La política exterior del Franquismo”, en A. Viñas [Eds.]: En el combate por la historia. La República, la Guerra Civil, el Franquismo. Barcelona: Pasado & Presente, 2012, pp. 659-668.
- Rosendorf, N.M.: Franco sells Spain to America. Hollywood, Tourism and Public Relations as Postwar Spanish Soft Power. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2014.
- Sánchez Recio, G. [Dir.]: Desarrollismo, dictadura y cambios sociales. Bilbao: Universidad del País Vasco. 2004.
- Sanz Díaz, C. y Morales, J.M.: “«National-Flamencoism»: Flamenco as an instrument of Spanish Public Diplomacy in Franco’s Regime (1939-1975)”, en M. Dunkel and S. A. Nitzsche [Eds.]: Popular music and public diplomacy. Transnational and transdisciplinary perspectives. Verlag, Bielefeld: transcript, 2018, pp. 209-230.
- Seregni, A.: El antiamericanismo español. Barcelona: Síntesis, 2007; y Fernández De Miguel, D.: El enemigo yanqui: las raíces conservadoras del antiamericanismo español. Zaragoza: Genueve, 2012.
- Steingress, G.: Sobre el Flamenco y la Flamencología. Sevilla: Signatura, 1998.
- Súarez-Pajares, J.: “Festivals and Orchestras. Nazi Music Propaganda in Spain during the Early 1940s”, en G. Pérez Zalduondo Y G. Gan Quesada [Eds.]: Music and Francoism. Turnhout, Brepols, 2013, pp. 59-95.
- Thomàs, J.M.: “La Falange de la revolución al acomodamiento”, en A. Viñas [Coord.] En el combate por la historia. La República, la Guerra Civil, el Franquismo. Barcelona: Pasado & Presente, 2012, pp. 565-574.
- Tusell, J.: Dictadura franquista y Democracia, 1939-2004. Barcelona, Crítica, 2005.
- Viento de poniente. El Programa Fulbright en España. Madrid: LID Editorial Empresarial, 2009.
- Viñas, Á.: En las garras del águila: Los pactos con Estados Unidos de Francisco Franco a Felipe González. Barcelona: Crítica, 2003.