40 Escultoras Españolas Del Siglo XX

  1. Vicente, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2016

Volum: 28

Número: 3

Pàgines: 533-552

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N3.50764 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

This article presents a compilation of female artists who carried out their sculptural work during the twentieth century. With a brief presentation of each of them I want to implement visibility and the importance of incorporating their works to the collective imagery in order to be added to Spanish contemporary arts history. Some of them have public monuments of great popular recognition but their names have not been mentioned yet. Some others have “minor” works but they were relevant teachers to other artists. A few of them have extensive monographs about their life and their works. While others have almost gone unnoticed, but the proof of their professional career’s existence seems fundamental to us and they must be incorporated to history either through text books, university research works, ideally achieving a supported research project, to provide them the visibility their works and their vital trajectories deserve.

Referències bibliogràfiques

  • Aguilera Cerni, V. (1975). Elvira Alfageme. Bilbao: Ministerio de Educación y Ciencia. Servicio de Publicaciones.
  • Areán, C. (1967). Artes aplicadas en España del siglo XX. Tendencias no imitativas. Madrid: Ed. El Duero.
  • Barba, J.J., (2012). Aurèlia Muñoz, Investigaciones Infinitas. Fibras, Texturas y Espacio. Recuperado el 11 de mayo de 2016 de http://www.metalocus.es/ es/noticias/aur%C3%A8lia-mu%C3%B1oz-investigaciones-infinitas-fibrastexturas-y-espacio
  • Barrionuevo Pérez, R. (2006). Diosas y Meninas en la Obra de Campoy. Vol. 1. Pag. 45-53. En: Desde Andalucía: Mujeres del Mediterráneo. Sevilla: Arcibel editores.
  • Barrionuevo Pérez, R. (2012). Las pioneras. Escultoras españolas en la 2ª República. Revista Internacional de Culturas y Literaturas, nª 1, p. 8 11.
  • Barrionuevo Pérez, R. (2013). Hijas de la posguerra, escultoras de la Transición (1939 – 1978). Madrid: Visión libros.
  • Bofill, M. (2015).Tierra, aire, agua, arquitectura. Recuperado de https://mariabofill. com
  • Carlos A. Arean. (1974). Artistas españoles contemporáneos. Elena Lucas. Bilbao: Ministerio de Educación y Ciencia, servicio de publicaciones.
  • Castro Arines, J. (1976). Artistas españoles contemporáneos. María Droc. Bilbao: Ministerio de Educación y Ciencia, servicio de publicaciones.
  • Diccionario Enciclopédico del Principado de Asturias (14). (2004). Oviedo: Ed. Nobel.
  • Diputación de Barcelona. (2014). Búsquedas infinitas: Fibras, texturas y espacios. Museu del Tapis Contemporani.
  • Llacer, Fina en Altea, mi pueblo. Recuperado el 11 de mayo de 2016 http://www. alteamipueblo.es/mirall3.php
  • Junta de Andalucía. (2013). Hijos Predilectos. Recuperado de http://www. juntadeandalucia.es/organismos/presidenciayadministracionlocal/areas/honoresdistinciones/hijos-predilectos.html.
  • Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (1999). Relación premiados. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/ servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/cultura/premios/otros-premios/medallas/ MedallasOro_1999.pdf
  • VV.AA. (1990). El Prado más allá de la vanguardia. Comisión de Cultura de Tabacalera. Madrid: (Ed) TabaPress
  • Fundació Vila Casas. Art Contemporani Català. (2015). Rosa Amorós. Recuperado de http://www.fundaciovilacasas.com/ca/la-col-leccio/rosa-amoros/_a:4078/ (Trad. V. de Foronda)
  • Galicia Digital. (2015). Galegos. Recuperado de https://galegos.galiciadigital.com/ es/margara-hernandez-smet
  • Laveron, E. (2015). Biografía. Recuperado de http://www. laveron.com
  • Marín Medina, J. (1996, febrero 23). Márgara Hernández y los encantos de lo figurativo. ABC Cultural (Madrid).
  • Mecenas. Arte Iberoamericano Contemporáneo. (2015). Rosa Serra. Recuperado de http://www.cayomecenas.com./mecenas1372.htm Pablos, F. (1981). Plástica gallega. Vigo: (Ed) Caixavigo.
  • Pampin, S. (2013, mayo 19). Encarnación Penelas, la artista que se vació. Faro de Vigo. Recuperado de http://www.farodevigo.es/portada-deza-tabeirosmontes/2013/05/19/encarnacion-penelas-artista-vacio/813169.html.
  • Panorama de la Cerámica Española Contemporánea: Angelina Alos… [Et al.]. (1986). Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo. Ministerio de Cultura.
  • Pareja López, E. y Márquez Contreras, E. (1994). Carmen Jiménez. Sevilla: Gever (Ed).
  • Rodríguez, R. (1995). Asturias. Escultores de cinco décadas: apuntes para una cronología de la escultura de la modernidad en Asturias. Oviedo. Principado de Asturias: Servicio de Publicaciones.
  • Rubio Nomblot, J. (1998). Aurora Cañero. Granada: Secretariado de Patrimonio y Extensión Cultural.
  • Sala i Ponsa, E. (2015). Fang a les mans, Fotografies i Poemes. Recuperado de http://elisendasalaponsa.com (Trad. V. de Foronda)
  • Sepúlveda Sauras, M. I. (2005). Tradición y modernidad: arte en Zaragoza en la década de los años cincuenta. Zaragoza. Edita Prensa Universitaria de Zaragoza.
  • Vivas, A. (Ed) (1983). Escuela del trabajo. Fina Llacer. Revista Cerámica.15.
  • VVAA. (2007). La cerámica española y su integración en el arte. Museo Nacional de Cerámica y Artes Suntuarias. González Martí. (Ed).
  • VVAA. (2006). Reexistencias. Escultoras del S.XX. Comunidad Autónoma de Madrid: Servicio de Documentación y Publicaciones [CAM-SDP] (Ed). Págs. 22200.