Transformación de la radiouniversitaria ante el cambio de consumo en el audio. Estudio de caso: UPVRadio

  1. David Varona-Aramburu 1
  2. Marga Cabrera-Méndez 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

Journal:
Infonomy

ISSN: 2990-2290

Year of publication: 2024

Volume: 2

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.3145/INFONOMY.24.047 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Infonomy

Abstract

The Universitat Politècnica de Valènciais undertaking a restructuring of its university radio station, UPVRadio. The objective is to define a new radio model in the context of changing audio consumption habits and a profound transformation of the radio industry, which also applies to university radio stations. This new scenario is characterized by consumption supported mainly by tools of the 2.0 ecosystem, such as social networks, moving away from the traditional model of analog broadcasting.To carry out this restructuring, it is necessary to determine the relationship of the university community (students, teachers, administrative and service personnel) with UPV Radio. It is essential to understand how they use the station, how they value its programming, how they would like it to be, and on which platforms or formats they prefer it.

Bibliographic References

  • AIMC (2023). Marco general de los medios en España 2023. https://www.AIMC.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2023/02/Marco_General_Medios_2023.pdf
  • Bonini, Tiziano; Lafrance, Sylvain; Pedroia, Albino; Perrotta, Marta; Hélène Paquette, Louise;Veronese, Andrea (2023). The new Audio-Sound ecosystem in Italy, Europe and North America. In: Morawski, Paolo y Zupi, Alessandra (eds.) Audio-Sound Ecosystem. From radio to Public Service Audio. The renaissance of listening, digital products, voice commands and opportunities for innovation. Roma: RAI Libri. https://www.railibri.rai.it/wp-content/uploads/2023/03/Audio-Sound-ecosystem_DEF.pdf
  • Durán-Mañes, María-Ángeles;Fernández-Beltrán, Francisco (2005). La radio universitaria, entre la generalidad y la especialización. El caso de Vox UJI Radio. II Congreso Iberoamericano de la Comunicación Universitaria, Granada.
  • Fidalgo-Díez, Diego (2009). Las radios universitarias en España. Transformación al mundo digital. Telos, 80, 124-137. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero080/transformacion-al-mundo-digital
  • Marta-Lazo, Carmen; Gómez-López, Jacinto; Segura-Anaya, Ana;Ortiz Sobrino, Miguel-Ángel (2021). Dos décadas de radio universitaria en España (2000-2020) la reinvención del medio como proyecto educativo en un entorno digital. Revista de Comunicación de la SEECI (54), 145-162. https://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/684/1978
  • Marta-Lazo, Carmen;Martín-Pena, Daniel(2014). Investigación sobre radio universitaria: Presente, pasado y futuro. Revista de Educación Mediática y TIC, 3 (1), 8-25.
  • Marta-Lazo, Carmen;Segura-Anaya, Ana (2012). Emisoras universitarias españolas en la Web 3.0: programación y contenidos. (pp. 103-124). En: C. Espino y D. Martín (coords.). Las radios universitarias, más allá de la radio. Las TIC como recursos de interacción radiofónica. Barcelona: UOC.ISBN:9788497889896
  • Martín-Pena, Daniel;Espino-Narváez, Cinta (2014).Contenido, estructura y función social en la programación de radio universitaria española. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 3 (1), 26-43. https://journals.uco.es/index.php/edmetic/article/view/4005/3837
  • Martín-Pena, Daniel; López, Debora-Cristina;Freire, Marcelo (2023). Innovación, plataformización y formación: un reto para la radio universitaria en España. Revista de Comunicación, 22(1), 255–272. https://doi.org/10.26441/RC22.1-2023-3088
  • Martín-Pena, Daniel; Parejo-Cuéllar, Macarena;Vivas-Moreno, Agustín (2016). La radio universitaria: Gestión de la información, análisis y modelos de organización. Barcelona: Gedisa. ISBN: 9788416572472
  • Moreno-Moreno, Elsa; Amoedo-Casis, Avelino;Martínez-Costa-Pérez, María-del-Pilar (2017). Usos y preferencias del consumo de radio y audio online en España: tendencias y desafíos para atender a los públicos de internet. Estudios del Mensaje Periodístico, 23(2) 1319-1336. https://doi.org/10.5209/ESMP.58047
  • Ortiz-Sobrino, Miguel-Ángel; Rodríguez-Barba, Dolores; Cheval, Jean-Jacques (2014). La radio universitaria en el siglo XXI: perspectiva hispano-francesa. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 3 (1) 61-86. https://journals.uco.es/edmetic/article/view/2881
  • Smallwood, Amber; Yates, Bradford;Tripp, Winston (2018). College radio takeovers and shutdowns: An analysis of news coverage from 2006–2016. Journal of Radio & Audio Media, 25(1), 5–22. https://doi.org/10.1080/19376529.2017.1361424
  • Vázquez-Guerrero, Marina (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes. [Tesis doctoral] Universitat Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10803/84113
  • Wall, Tim (2007). Finding an alternative: Music programming in US college radio. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 5(1), 35–54. https://doi.org/10.1386/rajo.5.1.35_1