Herbert Read sobre el arte del cine

  1. Puyal Sanz, Alfonso
Revista:
Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

ISSN: 0214-6606

Año de publicación: 2005

Número: 50

Páginas: 114-131

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

Resumen

The texts by Herbert Read presented here are in keeping with the formalist tradition of art history, in their attempt to vindicate the idea of “cinema as art” as proposed by theoreticians such as Rudolf Arnheim and filmmakers such as Jean Epstein. Read’s ideas aim to establish a coherence between the English documentary movement and avantgarde practice. One of the conclusions to be drawn from the reading of these articles is that the social function of cinema on the one hand, and film experimentation on the other, are two facets of one and the same objective: to use cinema as a new means of expression and thought, whether it be the socially committed cinema of Grierson or Cavalcanti, or the poetic filmography of Cocteau. The present paper is part of a broader project which consists of recuperating texts on abstract cinema by critics, theoreticians and art historians.

Referencias bibliográficas

  • “‘Secret’ film show: Society sees uncensored french sex talkie”, Film Weekly, 10 enero 1931 (Archivo, Filmoteca Española).
  • “Herbert Read replies”, Cinema Quarterly, vol. II, 1933, págs. 35-6.
  • AGUSTÍN SÁNCHEZ VIDAL: El enigma sin fin, Barcelona, Planeta, pág. 249.
  • ANDRÉ BAZIN: “Ontología de la imagen fotográfica” (1945), en ¿Qué es el cine?, Madrid, Rialp, 1990, pág. 30.
  • ANDRÉ BERGE : “Cinéma et littérature”, en L’art cinématographique, vol. III, París, Félix Alcan, 1927, págs. 113-149.
  • CHRISTOPHER GREEN (ed.): Art made modern: Roger Fry’s vision of art, Londres, Merrell Holberton, 1999,
  • DAVID GASCOYNE: A short survey of surrealism (1935), Londres, Enitharmon, 2003, págs. 73-75.
  • HERBERT READ: “Experiments in counterpoint”, Cinema Quarterly, vol. III, núm. 1, otoño 1934, págs. 17-18, 21.
  • HERBERT READ: “Rudolf Arnheim’s Film”, en Cinema Quarterly, vol. I, 1933, págs. 172-75.
  • HERBERT READ: “The poet and the film”, Cinema Quarterly, vol. I, núm. 4, verano 1933, págs. 197-202.
  • HERBERT READ: Arte y sociedad (1936), Barcelona, Península, 1970, págs. 173-74.
  • HUMPHREY JENNINGS: “Surrealism”, Contemporary Poetry and Prose, diciembre 1936, en IAN AITKEN (ed.): The documentary film movement: an anthology, Edimburgo, Edinburgh University Press, 1998, págs. 229-31.
  • J. F. ARANDA: Luis Buñuel: biografía crítica, Barcelona, Lumen, 1975, págs. 192-3.
  • JEAN COCTEAU: Entretiens sur le cinématographe (1952), París, Ramsay, 1990, pág. 105.
  • LUIS BUÑUEL: Mi último suspiro, Barcelona, Plaza y Janés, 1987, pág. 193;
  • MAX AUB: Conversaciones con Luis Buñuel, Madrid, Aguilar, 1985, págs. 87-8.
  • MICHAEL T. SALER: The avant-garde in interwar England, Nueva York, Oxford University Press, 1999, pág. 148.
  • MICHEL REMY: “L’âge d’or y Gran Bretaña: historia de una ausencia”, en EMMANUEL GUIGON (ed.): Luis Buñuel y el surrealismo, Teruel, Museo de Teruel, 2000, pág. 126n.
  • October 52, primavera 1990, pág. 21
  • October 88, primavera 1999, pág. 85.
  • OSWELL BLAKESTON: “Exhibition”, Close Up, vol. VI, núm. 6, junio 1930, pág. 522.
  • OSWELL BLAKESTON: “Paris shorts and longs”, Close Up, vol. V, núm. 2, agosto 1929, pág. 144;
  • PAUL NASH: “The colour film”, en CHARLES DAVY (ed.): Footnotes to the film, Londres, Lovat Dickson, 1938, pág. 124.
  • RENÉ CLAIR: Cine de ayer, cine de hoy, Las Palmas de Gran Canaria, Inventarios Provisionales, 1974, pág. 166
  • ROLAND PENROSE: 80 años de surrealismo, Barcelona, Polígrafa, 1981, pág. 53.
  • RUDOLF ARNHEIM: “Un nuevo Laocoonte: los componentes artísticos y el cine sonoro” (1938), en El cine como arte, Barcelona, Paidós, 1986, pág. 154.
  • SALVADOR DALÍ: Babaouo (traducción y notas de Esteban Riambau), Barcelona, Labor, 1978, pág. 23.
  • T. S. ELIOT y GEORGE HOELLERING: The film of Murder in the cathedral, Londres, Faber and Faber, 1952.
  • YASHA DAVID (ed.): ¿Buñuel!, la mirada del siglo, Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, 1996, pág. 312.