PerdedoresVladimir Tatlin y Arno Breker

  1. Gutiérrez Muñoz, José Luis
Zeitschrift:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Datum der Publikation: 2003

Nummer: 1

Seiten: 133-152

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Zusammenfassung

For sculpture, creative freedom, the great victory of 20th century art, involved leaving real physical and ideological space for exhibition space to a large extent. Nevertheless, there were artists, such as the Russian constructivists who, far from taking refuge in artistic tradition, or pure autonomous creation, decided to join modernity to attempt to collaborate in the creation of a new society. The rejection of Tatlin’s Project for the Monument to the 3rd International, showed how difficult it was for abstract sculpture to bear a certain degree of significance. Totalitarian systems preferred other artistic languages more likely to carry the ideological propagandistic message.

Bibliographische Referenzen

  • AA.VV., Moscou 1900-1930, Fribourg (Suiza), Office du Livre, 1988.
  • GABLIK, Suzi, ¿Ha muerto el arte moderno?, Madrid, Herman Blume, 1987.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, Ángel; CALVO SERRALLER, Francisco y MARCHÁN FIZ, Simón, Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid, Turner, 1979.
  • GRAY, Camilla, El experimento ruso en el arte, Barcelona, Gustavo Gili, 1981. (1ª Ed. 1962).
  • LODDER, Christina, El constructivismo ruso, Madrid, Alianza Editorial, 1988. (1ª Ed. 1983).
  • NOEVER, Peter, Rodtschenko – Stepanowa, München, Prestel-Verlag, 1991.
  • ZHADOVA, Larissa Alekseevna (editora), Tatlin, London, Thames & Houston, 1988.
  • Berlín punto de encuentro. El arte en Berlín de 1890 a 1933, Madrid, Ministerio de Cultura, Centro de Arte Reina Sofía, 1989.
  • Dadá y Constructivismo, Madrid, Ministerio de Cultura, Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, 1989.
  • Rodchenko-Stepanova, Madrid, Fundación Banco Central Hispanoamericano, 1992.
  • Tatlin, Barcelona, Museu Picasso,1995.
  • Tatlin, New York, Rizzoli, 1988.
  • Tatlin’s Dream. Russian Suprematist and Constructivist Art 1910-1923, London, Fischer Fine Art, 1974.
  • BREKER, Arno, Paris, Hitler & moi (autobiografía), París, Presses de la Cité, 1970.
  • DAVIDSON, Mortimer G., Kunst in Deutschland 1933-1945 Skulturen (este es uno de los cuatro volúmenes dedicados a analizar el arte en el III Reich: dos pintura, uno arquitectura y éste escultura, de modo especial la obra de Arno Breker. Obra en francés, alemán e inglés), Tübingen, Grabert, 1988.
  • DESPIAU, Charles, Arno Breker, Flammarion, París, 1942.
  • ÉGRET, Dominique, Arno Breker. Une Vie pour le Beau (obra en francés, alemán e inglés), Tübingen, Edition Grabert, 1996.
  • INFIESTA, José Manuel, Arno Breker: el Miguel Ángel del siglo XX (texto paralelo en español, francés, italiano y alemán), Barcelona, Ediciones de Nuevo Arte Thor, 1982
  • MARMIN, Michel (prologuista) y INFIESTA, José Manuel (entrevistador), Arno Breker: el Miguel-Ángel del siglo XX = le Michel-Ange du XXème siècle (texto paralelo en español y francés), Barcelona, Thor, 1976.
  • MICHAUD, Éric, Un Art de l’Éternité-l’image et le temps du national-socialisme, París, Gallimard, 1996.
  • NOEL, Bernard, Arno Breker et l’Art officiel, París, Jacques Damase, 1981.
  • Arno Breker: Form Und Schonheit, Salzburg, Salzburger Kulturvereinigung, 1978.
  • Arno Breker: 60 ans de sculpture, París, Jacques Damase, 1981.
  • Kunst und Macht: im Europa der Diktatoren 1930 bis 1945, London, Barcelona, Berlín; Hayward Gallery, Centre de Cultura Contemporània, Deutsches Historisches Museum, 1996.
  • Visages de notre époque (bustos en bronce realizados por Arno Breker), Dorheim, Podzun-Verlag, 1972.