De los grutescos a las quadraturas "sotto in sù" en España

  1. Maure Rubio, Miguel Ángel
Revista:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Any de publicació: 2011

Número: 9

Pàgines: 35-72

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Resum

«From the grotesque to the quadrature «sotto in sù» in Spain». Following «grotesque» decorations, linked to artists that worked in El Escorial for Phillip II, the need to turn to fresco artists capable of painting galleries, vaults and ceilings of the palaces of the Spanish monarchy under the reign of Phillip IV inspired our quadrature painting «Sotto in sù». In this article, we will see the great works executed by artists linked to programs promoted by the monarchs up until Charles IV. The study of perspective was absolutely necessary. We will put special emphasis on it to understand how the relation between artists and geometrists was decisive for the evolution and progress of this type of painting. As such, we will cover palaces, monasteries and churches, where we can appreciate the best executions of this type of painting, and we will follow the thread that connects artists, that has as its common denominator and reference the study of theorists and experts, in what has come to be called «architecture studied from below to above»

Referències bibliogràfiques

  • DACOS, Nicole. «Rafael. Las Logias del Vaticano». Lunwerg. Librería Editrice Vaticana. 2008. 352 pp.
  • VREDEMANN, de Vries, Johan. «Perspective augmentée et corrigée... par Samuel Marolois». Marolois, 1604.
  • SERLIO, Sebastián. «Toda la obra de Arquitectura y Perspectiva de Sebastián Serlio Boloñes». 1600 (Venecia). COAAT. Oviedo 1986, 862 pp.
  • LEONARDO da Vinci. «El Tratado de la Pintura de Leonardo da Vinci, y los tres libros que sobre el mismo arte escribió León Bautista Alberti». Primera edición: 1827.Traducción de don Diego Antonio Rejón de Silva.
  • MAURE RUBIO, Miguel Ángel. «Una mirada al cielo: las quadraturas ‘sotto in sù’». Bellas Artes. Universidad de La Laguna, núm. 7 (2009): 85-113.
  • VIGNOLA, Barozzi Jacobbo. «Le due regole della prospettiua prattica». Comentarios de R.P.M. Egnatio Danti. Ed. 1611. 145 pp.
  • ANGUIANO DE MIGUEL, Aida. «Angelo Michele Colonna: sus aportaciones a la pintura barroca decorativa en Italia». Anales de Historia del Arte. 1998, núm. 8, pp. 197-222.
  • BALDINUCCI, F. «Notizie dei professori del disegno da Cimabue in qua». Florencia 1848
  • HARRIS, Enriqueta. «Angelo Michele Colonna y la decoración de San Antonio de los Portugueses». Archivo Español de Arte. 1961. pp. 101-105.
  • PALOMINO, Antonio. «El museo pictórico y escala óptica». (Tres tomos) Madrid 1715-1724. Editorial Aguilar 1988. Madrid. 1981 pp.
  • GUTIÉRREZ PASTOR, Ismael. «Luca Giordano en España (1692-1702)». R.S., núm. 39, 2001, 18 p.
  • TOVAR MARTÍN, Virginia. «La pintura de arquitecturas fingidas en los Palacios Españoles de Aranjuez y la Granja de San Ildefonso». Bracara Augusta. 1974. 33 pp.
  • URREA FERNÁNDEZ, Jesús. «La pintura italiana del siglo XVIII en España». Departamento de Historia del Arte. Valladolid. 1977. 440 pp.
  • POZZO, Andrea. «Perspectiva Pictorum et Architectorum». Roma, 1693 (1er Tomo), 1698 (2º Tomo), 67 pp.
  • GUERRA DE LA VEGA, Ramón. «La arquitectura del cielo». R.S., núm. 100, 1989, 8 p.
  • BOTTINEAU, Yves. «El Arte cortesano en la España de Felipe V». Fundación Universitaria Española. 1986. Madrid.
  • BONET CORREA, Antonio. «Velázquez arquitecto y decorador». AEA1960, pp. 215-249.
  • AZARA, J Nicolas de. «Obras de D. Antonio Rafael Mengs». Imprenta real 1797. 475 pp.