Economía de los contenidos onlineperiódicos online y ebooks

  1. Larrañaga Rubio, Julio
Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: Nuevos tiempos para la comunicación empresarial e institucional

Volum: 8

Número: 2

Tipus: Article

Altres publicacions en: Icono14

Resum

The use of new technologies has far-reaching implications in consumer patterns and in the access to contents, whereby the consumer is taking distance from former consumption patterns and this in turn is eroding the conventional production and distribution models for these products. This paper studies the main market traits of digital contents and highlights specially the newspaper and the book market.

Referències bibliogràfiques

  • ABADIE, F., MAGHIROS, I. Y PASCU, C. (Editors) (2008). European Persèctives on the Information Society: Annual Monitoring Síntesis and Emerging Trend Updates. Luxembourg: Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre, European Commission. Office for Official Publications of the European Communities.
  • AIMC (ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN) (2008). Navegantes en la Red. 10º encuesta AIMC a usuarios de Internet. Madrid: AIMC.
  • BRIAN, A. (1996). Increasing Returns and the New World of Business. Harvard Business Review, JulioAgosto.
  • CASALS CARRO, M.J. (2006). La enseñanza del periodismo y las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación, Estudios sobre el mensaje periodístico, 12, 59-70.
  • CASALS CARRO, M.J. (2005). Otro mundo es posible: de la seudociencia de la comunicación a la defensa del periodismo como sentido de la realidad. Revista Anthropos, 209, 91-118.
  • CASSIMAN, B. y SIEBER, S. (2001). El impacto de Internet sobre la estructura de los mercados. Economía Industrial, 339, 13-24.
  • CEREZO, J.M. y ZAFRA, J.M. (2003). El impacto de internet en la prensa. Cuadernos/ Sociedad de la Información, 3. Madrid: Fundación Auna.
  • DOSDOCE.COM y EDICIONA (2008). Digitalización del libro en España, en http://www.dosdoce.com (consulta: 1 de abril de 2009)
  • EBRARY (2008). 2008 Global Student E-book Survey. Palo Alto (USA): Ebrary.
  • ECONOMIDES, N. (2005). The Incentive for Vertical Integration. The Networks, Electronic Commerce and Telecommunications Institute, Working Paper, 05-01, January
  • EUROPEAN INTERACTIVE ADVERTISING ASSOCIATION (EIAA) (2007). Mediascope Europe 2007. Londres: European Interactive Advertising Association.
  • FARIAS, P. y ROSES, S. (2009). La crisis acelera el cambio del negocio informativo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 15, 15-32
  • FEDERACIÓN DE GREMIOS DE EDITORES DE ESPAÑA (2008). Hábitos de lectura y compra de libros 2007. Madrid: Ministerio de Cultura y Federación de Gremios de Editores de España.
  • FOWLER, T.B. (2001). The Impact of Technology on Intellectual Property Rights. The Telecommunications Review, 5, 33-49
  • FRIBERG, R., GANSLANDT, M. Y SANDSTRÖM, M. (2001). Pricing Strategies in ECommerce: Bricks vs. Clicks. Research Institute of Industrial Economics. Working Paper Series 559
  • FUENTELSAZ, L., MAICAS, J.P. y POLO, Y. (2002). La generación de valor en la Economía Digital, V Encuentro de Economía Aplicada http://www.revecap.com/encuentros/anteriores/ veea/autores/F/fuentelsaz.html (consulta: 11 de mayo de 2009)
  • FUNDACIÓN BBVA. (2008). Segundo Estudio sobre Internet en España. Madrid: Fundación BBVA, Departamento de Estudios Sociales.
  • FUNDACIÓN BBVA. (2005). Estudio sobre Internet en España. Madrid: Fundación BBVA, Departamento de Estudios Sociales.
  • FUNDACIÓN BIBLIOTECA VIRTUAL MIGUEL DE CERVANTES. (2008) Encuesta a usuarios de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes sobre hábitos de lectura. Madrid: Fundación Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • HARBAUGH, R y KHEMKA, R. (2001) Does Copyright Enforcement Encourage Piracy?. Claremont Colleges Working Papers, Agosto.
  • LARRAÑAGA, J. (2009). Características de la demanda de periódicos online y ebooks como recursos para la formación online de investigadores en Documentación en RAMOS; G.P., LÓPEZ, M., GUTIÉRREZ, A. y LARRAÑAGA, J. (Editores). Aplicaciones tecnológicas en la formación de investigadores en el campus virtual. 9- 28. San Luis Potosí (México): Escuela de Ciencias de la Información, Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
  • LÓPEZ SÁNCHEZ, J.I. y ARROYO BARRIGÜETE, J.L. (2006). Externalidades de red en la economía digital: una revisión teórica. Economía Industrial, 361, 21-32.
  • LÓPEZ SUÁREZ, M. (2008) Literatura y medios de comunicación. Madrid: Ediciones del Laberinto.
  • PABLO MARTÍ, F., MAÑAS ALCÓN, E. y CUADRADO ROURA, J.R. (2006). El impacto de las TIC en las formas de consumo familiar. Economía Industrial, 360, 61-75.
  • PORTER, M.E.(2001). Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Marzo, 63-78.
  • PRICEWATERHOUSECOOPERS (PwC) (2008a). Global Entertainment and Media Outlook: 2008-2012. Madrid: PricewaterhouseCoopers.
  • PRICEWATERHOUSECOOPERS (PwC) (2008b). Global Entertainment and Media Outlook: 2008-2012. Nota de Prensa. Madrid: PricewaterhouseCoopers.
  • SCREEN DIGEST, GOLDMEDIA y RIGHTSCOM. (2006). Interactive content and convergence: Implications for the information society. A Study for the European Commission (DG Information Society and Media). London: Screen Digest Limited.
  • SHAPIRO, C. y VARIAN, H. (2000). El dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la Red, Barcelona, Antoni Bosch.
  • TORO MARTÍN de J.M., LOZANO MUÑOZ, V. y MILÁN LÓPEZ, M., 2008, “La prensa digital” en BEL MALLÉN, J. I. et al (coord): Libro Blanco de la prensa diaria. 2009. 152-167. Madrid: Asociación de Editores de Diarios Españoles (AEDE).
  • VALOR, J. y HESS, M. (2001). Portales, proveedores de acceso a Internet y empresas de contenido. Análisis de la cadena de valor. Economía Industrial, 340, 31-41. VARIAN, H.R. (2006). Copying and Copyright: Los derechos de propiedad en la era de Internet, Economía industrial, 360, 17-27.