La comunicación de crisis como elemento clave de la comunicación empresarial

  1. Saura Pérez, María Pilar
  2. García García, Francisco
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2010

Issue Title: Nuevos tiempos para la comunicación empresarial e institucional

Volume: 8

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Icono14

Abstract

The crisis communication is part of the company communication area. The crisis management of a company or institution includes several topics and among them we must position the crisis communication. When the communication is considered as a whole, the areas which form part of it (including, for example: governmental relations, public relations, or image management) work together in a coordinated and integrated form. During a crisis it is necessary to be efficient, so the communication area integration will minimize the crisis effect. There are several crisis management models and limited research on the matter of fact that it is a very sensible subject for entities. Taking as a reference the main researches on the subject of crisis communication and crisis management, this article begins with a revision of concepts, typologies and models in order to know the reality of the matter in Spain.

Bibliographic References

  • DIRCOM (2008). La gestión de la comunicación de crisis en España: Experiencia y prácticas de las empresas. Asociación de Directivos de Comunicación Dircom, Madrid.
  • Dircom (2005). El Estado de la Comunicación en España 2º Estudio. Asociación de Directivos de Comunicación Dircom, Madrid.
  • ADC DIRCOM (2000, septiembre): El Estado de la Comunicación en España: I. Empresas y II. Organismos Públicos e Instituciones, Madrid, Asociación de Directivos de Comunicación ADC DirCom.
  • FINK, S. (1986): Crisis management: Planning for the Inevitable. Nueva York, American Management Association (AMACON).
  • GONZÁLEZ HERRERO, A. (1998): Marketing Preventivo: La comunicación de crisis en la empresa, Barcelona, Bosch Casa Editorial, S.A.
  • HEATH, R. (1998): Crisis Management for managers and executives: Business crises – the definitive handbook to reduction, readiness, response and recovery. Londres, Financial Times Professional Limited.
  • HURD, Joanne E. (1992): Crisis response tools: A layered model of communication support [Tesis doctoral], Texas, Texas Tech University.
  • MARRA, Francis J. (1992): Crisis public relations: A theoretical model [Tesis doctoral], Maryland, University of Maryland College Park.
  • MITROFF, Ian. I. y PEARSON, C. M. (1997): Cómo Gestionar una Crisis: Guía para mejorar la preparación frente a una crisis. Barcelona, Ediciones Gestión 2000, S.A. Editado en inglés en 1995.
  • PAUCHANT, T. C. y MITROFF, Ian I. (1992): Transforming the Crisis-Prone Organization: Preventing individual, organizational, and environmental tragedies. San Francisco, Jossey-Bass.
  • SAURA PÉREZ, Mª P. (2005): La gestión y la comunicación de crisis en el sector de alimentación y bebidas. Madrid, Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas.
  • SAURA PÉREZ, Mª P. (2003): La gestión de la comunicación de crisis en el sector de alimentación y bebidas en España en el periodo 1990-2000 [Tesis doctoral], Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid.