La ruptura de la serenidadapuntes sobre el reencuentro con la policromía monumental del pasado

  1. Rivas López, Jorge
Revista:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Ano de publicación: 2010

Número: 9

Páxinas: 157-170

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: De arte: revista de historia del arte

Resumo

In early 1800, an important change in the perception of the architecture and sculpture of the Antiquity took place. After a long period of hegemony of the taste for the white marble, the findings of the Archaeology and the work of artists and architects showed that the classics applied a colorful polychromy to their masterpieces in stone. Despite the quarrels about this subject, the historical fact was finally assumed, and it was able to generate an important impact both in the specialized literature and in the art of the 19th Century. The article aim to depict the main events related to the discovering and subsequent diffusion of the polychromy on stone of the Past, as well as the previous situation, characterized by a erroneous vision of the Classical art.

Referencias bibliográficas

  • BARASH, M. Teorías del arte, Madrid, 2001.
  • BAROCCHI, P. (editora), Benedetto Varchi, Vincenzo Borghini Pittura e Scultura nel Cinquecento, Livorno, 1998.
  • BILLOT, M. F. «Recherches aux 17e et 19e sur la polychromie de l’architecture grecque», Paris‐Rome‐Athènes, Le Voyage en Grèce des Architectes français aux 19e et 20e siècles, ENSBA, París, 1982.
  • BOARDMAN, J. El arte griego, Madrid, 1997.
  • BORGHINI, RAFFAELLO Il Riposo (1584).
  • DODWELL, Edward A Classical and Topoghrapical Tour throught Greece (1819).
  • GAGE, J. Color y cultura. La práctica y el significado del color de la Antigüedad a la abstracción, Madrid, 1993.
  • HONOUR, H. Neoclasicismo, Madrid, 1991.
  • JONES, O. The Grammar of Ornament, Londres, 1856.
  • PLATÓN La República IV.
  • PLINIO EL VIEJO Historia Natural, XXXV.
  • PLINIO EL VIEJO, Historia Natural, Libro 35, en la edición de E.TORREGO, Plinio, Textos de Historia del Arte, Madrid, 2001.
  • PLUTARCO De gloria Atheniensum 6.
  • PRAZ, M. Gusto neoclásico, Barcelona, 1982.
  • RIVAS, J. Policromías sobre piedra en el contexto de la Europa medieval. Aspectos históricos y tecnológicos, tesis doctoral inédita.
  • SAUERLÄNDER, W. «Quand les statues étaient blanches», La Couleur et la Pierre. Polychromie des portails gothiques, actas del Coloquio de Amiens (2000), París, 2002.
  • TEYSSOT, G. «Ilustración y arquitectura. Intento de historiografía», en AA.VV., Arte, arquitectura y estética en el siglo XVIII, Madrid.