La estructura mediática china en el contexto de la globalizaciónentre la perspectiva del mercado y los mecanismos de protección del sistema
ISSN: 1137-0734
Año de publicación: 2010
Número: 15
Páginas: 149-167
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Historia y comunicación social
Resumen
Globalization has become the model that explains the different processes that we are living. The logic of the «market economy» and exchange is the key that can explain the «here»and the «now». Even China, an emerging country, is suffering from radical changes although its political system, traditionally closed to these influences. Chinese mass media not only reflect this reality but also play a basic role in this challenge to which Beijing should face.
Referencias bibliográficas
- AMNISTÍA INTERNACIONAL (2002). State control of the Internet in China. Londres: Secretaría Internacional de Amnistía Internacional.
- BARBOZA, David. «China wants its media companies to compete on world stage». En International Herald Tribune, 05-10-2009.
- BATTISTELLA, G. (2005). The world's biggest propaganda agency. París: Reporters Without Borders.
- BEACH, S. (2004). «In China, New Journalism and New Threats» [en línea], Special Reports from Around The World, Committee to Protect Journalists. http://www.cpj.org/Brieflngs/2004/China-8-04/China-8-04.html
- BROWNE, A. «China further curbs foreign news». En The Wall Street Journal Europe, 11-09-2006.
- CARDOSO CARBALLO, J. M., GRANADA GÓMEZ DEL BARCO, A., GONZA̧EZ DELGADO, A. (2001). «Globalización, medios de comunicación y la sociedad planetaria». En Revista Latina de Comunicación Social, no 38, Badajoz.
- CHINA INTERNET NETWORK INFORMATION CENTER (2009). 18th Statistical Survey Report on the Internet Developement in China, Beijing.
- DICKE, M. «China accuses foreign news agencies of abusing tax laws» y «Battle lines form over Xinhua's plan to control rival agencies». En Financial Times, 15-09-06.
- FOWLER, G. A.; MEI Fong. «China Tightens Grip on Internet With New Content, Media Rules. En The Wall Street Journal Europe, 27-09-05.
- FRÈCHES, J. (2005). Érase una vez China. De la antigüedad al siglo XXI. Madrid: Espasa Calpe.
- FRENCH, H. «Newspaper-Internet war nears in China». En International Herald Tribune, 04-01-07.
- GUO Zhenzhi (2003). Television Regulation and China's Entry into the WTO. Colonia: Institute for Broadcasting Economics, Universidad de Colonia.
- HELD, D. (2005). Un pacto global. La alternativa socialdemócrata al consenso de Washington. Madrid: Taurus.
- MATTELART, A. (1998). La mundialización de la comunicación. Barcelona: Paidós.
- POWELL, B. «It's China's World. (We just live in it)». En Fortune, Vol. 160, no 6, 26-10-2009. p. 50-56.
- STIGLITZ, J. E. (2006). Cómo hacer que funcione al globalización. Madrid: Taurus, Santillana Ediciones Generales.
- VV. AA. (2005). Internet Filtering in China in 2004-2005. OpenNet Iniatitive, Toronto: Universidad de Toronto, Harvard Law School y Universidad de Cambridge.
- VV. AA. (2005). «Media and Globalization in China». En NIASnytt Asia Insights, no 3, Copenhague: Nordic Institut of Asian Studies.
- WINFIELD, B., PENG, Z. «Marketplace or Party Controls? The Chinese Media in Transition», comunicación presentada en la Conferencia Annual de la International Communication Association, New Orleans, Sheraton, 27-05-2004.
- WU Mei; GUO Zhenzhi (2006). Globalization, national culture and the search for identity: A Chinese dilema. Toronto: World Association for Christian Communication.