Hacia la globalización de la comunicaciónun análisis económico del consumo de periódicos en Europa

  1. Larrañaga Rubio, Julio
Revue:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Année de publication: 2010

Número: 15

Pages: 169-186

Type: Article

D'autres publications dans: Historia y comunicación social

Résumé

This article describes how the use of new technologies implies changes in press consumption, specially affecting the homogeneity of consumption patterns as the case is among citizens in different countries. According to different reports related to the press industry this is one of the branches of the content industry that is most affected by new technologies. This paper views the market trend of printed and online newspapers in several European countries.

Références bibliographiques

  • ABADIE, F., MAGHIROS, I. Y PASCU, C. (ed.) (2008). European Persèctives on the Information Society: Annual Monitoring Síntesis and Emerging Trend Updates. Luxembourg: Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre, European Commission. Office for Official Publications of the European Communities.
  • ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (AIMC) (2009). Estudio General de Medios. 3er Año móvil 2009. Madrid: AIMC.
  • ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (AIMC) (2007a). Estudio General de Medios. 3er Año móvil 2007. Madrid: AIMC.
  • ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (AIMC) (2007b). Estudio General de Medios. Prensa 3er Año móvil 2007. Madrid: AIMC.
  • ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (AIMC) (2005a). Estudio General de Medios. 3er Año móvil 2005. Madrid: AIMC.
  • ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (AIMC) (2005b). Estudio General de Medios. Prensa 3er Año móvil 2005. Madrid: AIMC.
  • BORJA, J. y CASTELLS, M. (1997). Local y global: la gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus.
  • COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2009). Europe's Digital Competitiveness Report. Brussels: Commission of the European Communities.
  • EUROPEAN INTERACTIVE ADVERTISING ASSOCIATION (EIAA) (2009). Mediascope Europe 2010. Londres: European Interactive Advertising Association.
  • EUROPEAN INTERACTIVE ADVERTISING ASSOCIATION (EIAA) (2008). Mediascope Europe 2008. Londres: European Interactive Advertising Association.
  • FERNÁNDEZ SANZ, J. J. (2009). "Los grupos de comunicación nórdicos en la Sociedad de la Información y ante el reto de la globalización". En CEBRIÁN HERREROS, M. (dir.) (2009). Sociedad de la Información y del Conocimiento en los países nórdicos. Barcelona: Editorial Gedisa. p. 233-273.
  • LARRAÑAGA RUBIO, J. (2008). "Análisis económico de la evolución de las audiencias de los medios tradicionales e impacto de Internet en su consumo", en Área Abierta, no 21, p. 1-18.
  • PRICEWATERHOUSECOOPERS (2009). Global Entertainment and Media Outlook: 2009-2013. Resumen Ejecutivo. Madrid (2009): PricewaterhouseCoopers.
  • REDING, V. (2007). Towards next generation media for the digital age?, conferencia pronunciada en The future of the Media, Lisboa, 17 de Julio de 2007, Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas. http://ec.europa.eu (consulta: 9-10-2009)
  • SCREEN DIGEST, GOLDMEDIA y RIGHTSCOM (2006). Interactive content and convergence: Implications for the information society. A Study for the European Commission (DG Information Society and Media). London: Screen Digest Limited.
  • TORO de J. M., LOZANO, V. y MILÁN, M. (2009). "Análisis de la Difusión". En BEL MALLÉN J. I. et al. (coord) (2009). Libro Blanco de la prensa diaria. Madrid: AEDE, p. 18-27.