Estudiantes y Educadores

  1. Moreno Sánchez, Isidro
  2. García García, Francisco
  3. de Souza, Karla Isabel
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2009

Issue Title: Nativos digitales.

Volume: 7

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Icono14

Abstract

The new technologies use at the school is a subject that interests diverse society segments, to include the separation that are between digital born and no digital born. The text approaches under the perspective of the education which the concepts that the new technologies had presented for the society contemporary and that they can be applied in the education to help to reduce at the difference between digital born and no digital born. The concepts are argued and alternative pedagogical they are presented for the application of the same ones in the context of the classroom. The involved schools are Brazilian, the pedagogical line is from Paulo Freire and the used technological resource as experiment is the digital video.

Bibliographic References

  • BARTOLOME, A. (1994) Sistemas multimedia en Educación. In.: BLÁZQUEZ, F. Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación para la Educación. Sevilla: Ediciones Alfar. pp. 40-46.
  • FERRÉS I PRATS, J. (1998) Televisión y Educación. Barcelona: Paidós.
  • FREIRE, P. (1987) Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
  • FREIRE, P; GUIMARÃES, S. (2003) Sobre Educação (diálogos). São Paulo: Paz e Terra.
  • GARCÍA GARCÍA, F. (2006) De la convergencia tecnológica a la convergencia comunicativa en la educación y el progreso. ICONO 14 Nº 7. www.icono14.net/revista
  • GUTIERREZ, F.(1998) Educação como práxis política. São Paulo: Summus.
  • HUIDOBRO, J. M. (2001) Fundamentos de Telecomunicaciones. Madrid: Paraninfo.
  • LARRÈGOLA, G. (1998) De la televisión analógica a la televisión digital. Barcelona: CIMS.
  • LÉVY, P. (1993) As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: editora 34.
  • MORENO, I. (1998) “Televisión Digital: Bases tecnológicas y narrativas para la televisión interactiva de futuro”, en PABLOS PONS, Juan de y JIMÉNEZ SEGURA, Jesús (editores). Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Barcelona: Cedecs.
  • MORENO, I. (2002) Musas y nuevas tecnologías. El relato hipermedia, Barcelona, Paidós.
  • MORENO, I. (2008) “Narrativas no-lineales online y offline”, curso on line patrocinado por la UNESCO para universidades de Argentina, Chile y Colombia, (artículo creado para el portal Digiarts de la Unesco).
  • OROZCO GOMES, G. (2002) Comunicação, educação e novas tecnologias. Tríade do século XXI. Comunicação & Educação. São Paulo: CCA/ECAUSP. Ano IX, jan/Abr 2002.
  • PEREZ TORNERO, J. M. (2000) Comunicación y educación en la sociedad de la información: nuevos lenguajes y conciencia crítica. Barcelona: Paidós
  • RINCÓN, A. (1998) Diccionario conceptual de informática y comunicaciones. Publicac. Madrid: Paraninfo.
  • RYAN, M-L. (2004) La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.
  • SOUZA, K. I. (2005) Novas Tecnologias e Educação: Preparando a Escola para a Chegada da TV Digital Interativa. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNICAMP Universidade Estadual de Campinas.
  • CURTA ESCOLA – A COR DA CULTURA, 2006. http://www.youtube.com/watch?v=SFtRPJhvQiM &feature=related
  • DVD: PROJETO FOLCLORE ISBN 85 86091 90 -1