Nuevos contenidos y nuevos métodos en Narrativa Audiovisual

  1. Gómez Martínez, Pedro Javier 1
  2. Poveda Criado, Miguel Ángel 1
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria
    info

    Universidad Francisco de Vitoria

    Pozuelo de Alarcón, España

    ROR https://ror.org/03ha64j07

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue Title: La Enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)

Issue: 19

Pages: 223-232

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42028 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

This article shows the first results of an educational innovation project funded by the Universidad Francisco de Vitoria of Madrid, oriented to meet the training needs of qualified staff that is dedicated to thetask of creating content in the field of fiction, as well as to analyze Spanish universities in this regard academic offer to determine if what is been teaching and the methodology give an answer to the needs ofthe current scenario. The objective of the research is to adapt the training of the students of the communication degrees in the areas related to the narrative, to the demands of the present time and the immediately coming.

Bibliographic References

  • EGRI, Lajos (1960): The art of dramatic writing. Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives. New York, Touchstone.
  • GARCÍA GARCÍA, Alberto (2010): “Espacio Europeo de Educación Superior”, en VIVAR ZURITA et al: Los estudios de comunicación en España: reflexiones en torno al Libro Blanco. Madrid, Icono 14, pp. 47-­61.
  • GARCÍA GARCÍA, Francisco & RAJAS, Mario (edit., 2011): Narrativas audiovi­suales: el relato. Madrid, Icono 14.
  • GARCÍA GARCÍA, Francisco (2006): Narrativa Audiovisual. Madrid, Laberinto.
  • JENKINS, Henry (2006): “Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century”, en Chicago: The John D. and Catherine McArthur Foundation. Disponible en: http://www.digitallearning.macfound.org/ [fecha de consulta: 21 de marzo de 2012].
  • LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2007): “Transición y tendencias de la documen­tación en televisión: digitalización y nuevo mercado audiovisual”, en El profesio­nal de la información, Vol. 16, nº 5. Disponible en: http://elprofesionaldelainformacion.metapress.com/app/home/contribution.asp?referrer=parent&backto=issue,1,18;journal,30,84;linkingpublicationre­sults,1:105302,1 [fecha de consulta: 5 de julio de 2012].
  • MCKEE, Robert (1997): Story. Substance, structure, style, and the principles of screenwriting. New York City, Harper Collins Publishers.
  • RIOS CARRATALÁ, Juan Antonio (2006): “Los peligros del guión”, en Edición di­gital a partir de las relaciones entre el cine y la literatura: el guión. Alicante, Uni­versidad de Alicante, 1997, 99 11-­20. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra/los­peligros­del­guin­0/ [fecha de consulta: 22 de agosto de 2012].
  • ROOT­BERNSTEIN, Robert & ROOT­BERNSTEIN, Michèle (2002): El secreto de la creatividad. Barcelona, Kairós.