Innovación docente con jóvenes interactivosproyectos sociales reales y estrategias digitales para enseñar comunicación
ISSN: 1988-2696
Año de publicación: 2012
Número: 18
Páginas: 161-170
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Estudios sobre el mensaje periodístico
Resumen
The present paper shows the results of a new educational innovation methodology, obtained after eight years of application and study at the Faculty of Communication Science, Complutense University of Madrid, and adapted to the requirements of interactive youth. The method is based on real social and professional projects and contemplates interactivity from a double point of view. On one hand, the university in the Web is seen as online interaction, the capacity of lecturers and students to obtain the maximum benefits from the multiple opportunities offered by digital communication to the educational process, and on the other, the university network as the ability of social interaction between the collective of professors, students and the companies and organizations forming the labor market
Referencias bibliográficas
- ABELLÁN, Gemma y MAYUGO, Carmen (2008): “La dimensión comunitaria de la educación en comunicación”. Comunicar, nº 31. Madrid, Editorial Grupo Comu nicar, pp. 129-136.
- CASTELLS, Manuel (2009): Communication power. Nueva York, Oxford University Press.
- CONSEJO DE COORDINACIÓN UNIVERSITARIA (2006): “Propuesta para la renovación de las metodologías educativas en la universidad”. Informe Fundación Coordinación Universidades. Madrid, Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Ciencia.
- GARCÍA ARETIO, Lorenzo (2001): La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona, Ariel Educación.
- JOHNSON, David y JOHNSON, Roger (1999): Learning together and alone. Boston, Allan & Bacon.
- KOLB, David .A. (1984): Experiential Learning: experience as the source of learn ing and development. New Jersey, Prentice-Hall.
- NÚÑEZ, Patricia y HÄNNINEN, Liisa (2010): “The methodology of real social projects applied in NGOS: Latest advances carried out at the Faculty of Communication of the Complutense University of Madrid”. Edulearn10 Proceedings, Barcelona, IATED, pp. 4416-4426.
- SAURA, Pilar et al. (2007): La experiencia solidaria y educativa de las Operaciones Kilo. Madrid, Publicis Healthcare Commmunications Group.
- UNESCO (1995): Documento de política para el cambio y desarrollo de la educación Superior. París, UNESCO.
- UNESCO (1998): La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción. París, UNESCO.