Representaciones audiovisuales de las personas sin hogarentre la espectacularización de la exclusión social extrema y la culpabilización de las víctimas
ISSN: 2445-0367, 1578-2824
Datum der Publikation: 2013
Nummer: 20
Seiten: 105-140
Art: Artikel
Andere Publikationen in: RES. Revista Española de Sociología
Zusammenfassung
This text analyzes social representations of homelessness in a variety of audiovisual documents, displayed in various Spanish media between 2008 and 2010. Looking for this analysis we have recollected a varied and intentional sample of documents from press, television, comics, advertisements, cinema and internet sites. A socio-hermeneutic type of analysis has been carried out with which we could define seven different «ideal-typical» discourses that maintain dynamic relations of implication and contradiction. These discourses are called: the discourse of rejection and exclusion, the individual failure discourse, the one of the spectacle of misery, the discourse of the over-value solidarity commodities, the misfortune discourse, the one of hyper-aestheticized reality and the contextualizing critical discourse. In this article we offer a brief description of each of these discourses, as well as the type of relationships they have with each other.
Bibliographische Referenzen
- Alonso, L. E. (1998), La mirada cualitativa en Sociología, Madrid, Fundamentos.
- Bachiller, S. (2010), «Significados del espacio público y exclusión de las personas sin hogar como un proceso de movilidad forzada», Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), n 128, 2009: 125-137.
- Bertaux, D. (1993), «De la perspectiva de la Historia de vida a la transformación de la práctica sociológica», en J. M. Marinas y C. Santamarina (eds.), La historia oral: métodos y experiencias, Madrid, Debate.
- Best, R. (2010), «Situation or Social Problem: The Influence of Events on Media Coverage of Homelessness», Social Problems, 57 (1): 74-91.
- Borchard, K. (2000), «Fear of and sympathy toward homeless men in Las Vegas», Humanity and Society, 24: 3-18.
- Buck, P. O., Toro, P. y Ramos, M. (2004), «Media and professional interest in homelessness over 30 years (1974-2003)», Analyses of Social Issues and Public Policy, 4 (2): 151-171.
- Cabrera, P. J. (2004), «The image of homeless in two Madrid newspapers», en H. Meert et al., The Changing profiles of Homeless People: Homelessness in the Written Press: a Discourse Analysis, FEANTSA: 15-22.
- Cabrera, P. J., Rubio, M. J. y Blasco, J. (2008), Quién duerme en la calle?: una investigación social y ciudadana sobre las personas sin techo, Barcelona, Fundació Caixa Cataluña.
- Calabrese, O. (1999), La era neobarroca, Madrid, Cátedra.
- Campbell, R. y Reeves, J. L. (1999), «Covering the Homeless: The Joyce Brown Story», en E. Nin (ed.), Reading the homeless: The media's image of homeless culture, London, Praeger, 23-44.
- Castel, R. (1999), La metamorfosis de la cuestión social: una crónica del salariado, Barcelona, Paidós.
- - (2004), La inseguridad social. Qué es estar protegido?, Buenos Aires, Manantial.
- Champagne, P. (1999), «La visión mediática», en P. Bourdieu (dir.), La miseria del mundo, Madrid, Akal.
- Colectivo Ioé (2012), «Crece al desigualdad en España», en Barómetro social de España. Edición on line http://www.fuhem.es/media/ecosocial/File/Analisis/2012/BSE2010- Desigualdad.pdf [consultado: 6-4-2012].
- - (2013), «Expansión del neoliberalismo y políticas sociales: una lectura de la crisis desde el Barómetro social de España», en Barómetro social de España. Edición on line http://barometrosocial.es/archivos/BSE2011-PolSoc.pdf [consultado: 6-3-2013].
- Conde, F. (2009), Análisis sociológico del sistema de discursos, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas. Cuadernos Metodológicos.
- Contreras, B. y Sánchez, A. (2009), Las personas sin hogar en la prensa escrita, Enred. Psh.
- Contreras, B. et al. (2011), Las personas sin hogar en la prensa, Madrid, Fundamentos.
- EAPN Galicia y Agareso (2011), Guía de estilo para periodistas. Cómo informar de colectivos en riesgo de exclusión? Santiago de Compostela, EAPN, Asociación Galega de Reporteiros solidarios y Ministerio de Sanidad y Política Social.
- Edgar, B. et al. (2004), Thrid Review of Statistics on Homelessness in Europe. Developing on operational Definition of Homelesness, FEANTSA, European Observatory of Homelessness.
- Forte, J. A. (2002), «Not in My Social World: A Cultural Analysis of Media Representations, Contested Spaces, and Sympathy for the Homeless», Journal of Sociology & Social Welfare, 29 (4) 131-157.
- Fuller, L. K. (1999), «From Tramps to Truth-Seekers; Images of the Homeless in the Motion pictures», en E. Nin (ed.), Reading the homeless: The media's image of homeless culture, London, Praeger: 159-174.
- - (2010), Miguel, 15 años en la calle, Barcelona, Glénat.
- Geremek, B. (1998), La piedad y la horca. Historia de la miseria y de la caridad en Europa, Madrid, Alianza.
- Hodgetts, D., Cullen, A. y Radley, A. (2005), «Television Characterizations of Homeless People in the United Kingdom», Analyses of Social Issues and Public Policy, vol. 5, n. 1, 2005: 29-48.
- Ibáñez, J. (1986), Más allá de la Sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica, Madrid, Siglo XXI.
- INE-ECV (2012), Encuesta de Condiciones de Vida. Madrid, Instituto Nacional de Estadística. Consultado en http:/www.ine.es [fecha de la consulta: 11-11-2012].
- INE-Encuesta a las personas sin hogar (2012), Encuesta a las personas sin hogar, Madrid, Instituto Nacional de Estadística. Consultado en http:/www.ine.es [fecha de la consulta: 17-12-2012].
- Jenks, C. (1995) (ed.), Visual Culture, Londres, Routledge.
- Koch-Nielsen, I. y Christensen, I. (2004), «Images of homelessness in two Danish newspapers », en H. Meert et al., The Changing profiles of Homeless People: Homelessness in the Written Press: a Discourse Analysis, Brussels, FEANTSA: 31-40.
- Maas, R. (2004), «The profile of the homeless in the Luxemburg press», en H. Meert et al., The Changing profiles of Homeless People: Homelessness in the Written Press: a Discourse Analysis, Brussels, FEANTSA: 23-30.
- Maurel, E. (2004), «The portrayal of homelessness in France's written press», en H. Meert, Henk et al., The Changing profiles of Homeless People: Homelessness in the Written Press: a Discourse Analysis, Brussels, FEANTSA: 7-14.
- Mc Allister, Mathieu P., Eduard H.S. (Jr.) y Gordon, I. (eds.) (2001), Comics and Ideology, New York, P. Lang.
- Meert, H. et al. (2004), The Changing profiles of Homeless People: Homelessness in the Written Press: a Discourse Analysis, FEANTSA.
- Mirzoeff, N. (2003), Introducción a la cultura visual, Barcelona, Paidós.
- National Coalition for the Homeless (2012), Hate crimes against the homeless. Violence hidden in plain view, Annual Report NCH.
- Nin, E. (ed.) (1999), Reading the homeless: The media's image of homeless culture, London, Praeger.
- Puerto Domínguez, A. (2010), Las personas sin hogar en la prensa, Actas del II Congreso Internacional Latino de comunicación social, diciembre de 2010.
- Reeves, J. L. (1999), «Re-Covering the Homeless: Hindsights on the Joyce Brown Story», en Eungjun Nin, Reading the homeless: The media's image of homeless culture, London, Praeger: 45-64.
- Ricoeur, P. (1975), Hermenéutica y estructuralismo, Buenos Aires, Megápolis.
- Rose, G. (2001), Visual Methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials, London, Sage.
- Sánchez, I. (2004), Tras las huellas de Charlot: La representación de las personas sin hogar en el cine, Madrid, Fundación RAIS y Obra Social Caja Madrid.
- Senante Sarrau, A. (2012) (coord.), Guía de Estilo para periodistas: Mira a las Personas sin Hogar, Madrid, EAPN (2 edición).
- Serrano, A. y Zurdo, A. (2012), «Investigación social con materiales visuales», en M. Arroyo e I. Sádaba (coords.), Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones, Madrid, Síntesis.
- Vasilachis de Gialdino, I. (2003), Pobres, pobreza, identidad y representaciones sociales. Barcelona, Gedisa.
- Wacquant, L. (2009), Castigar a los pobres. El gobierno liberal de la inseguridad social, Barcelona, Gedisa.
- Whang, I. y Min, E. (1999), «Blaming the Homeless: The Populist Aspect of Network TV News», en E. Nin, Reading the homeless: The media's image of homeless culture, London, Praeger: 121-134.