Interactividad, interacción y accesibilidad en el museo transmedia

  1. Isidro Moreno Sánchez
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2015

Volume: 20

Issue: 38

Pages: 88-107

Type: Article

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

The research is centred on the multiple communications that arise between people and the transmedia museum. To examine this communication with audiences in greater depth, the interactions and interactivities that comprise it must be analysed. That is why the primary objective of the research is to create an analytical and productive model of the interactions and interactivities that come about or should come about in the transmedia museum. This narrative taxonomy classifies in order to arrange, categorize and reveal the museum’s communicative achievements and deficiencies for the purpose of attaining full and accessible communication for all visitors.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ REYES, Daniel (2004). La sordoceguera: una discapacidad singular. En: Álvarez Reyes, Daniel et al. (2004). La sordoceguera. Un análisis multidisciplinar. Madrid: Estudios ONCE. [http://goo.gl/SgXS5g] [06-05-2015].
  • BADALOTI, Enzo; DE BIASE, Luca; GREENAWAY, Peter (2011). The Future Museum. En: Proceedings of the 2nd European Future Technologies Conference and Exhibition. [doi:10.1016/j.procs.2011.12.034] [06-05-2015].
  • BRISSON, Dominique (1996). Musée d ́Orsay. Paris: Réunion de Musées Nationaux (CD-Rom).
  • CABERO, Julio; LLORENTE, María del Carmen (2007). La interacción en el aprendizaje en red: uso de herramientas, elementos de análisis y posibilidades. En: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 10, nº 2, pp. 97-123 [http://goo.gl/w0Xp1l] [06-05-2015].
  • CEBRIÁN, Mariano (2009). Modalidades y niveles de interactividad en la televisión digital terrestre. En: Ámbitos, nº 18, pp. 9-22. [http://goo.gl/CqDvxI] [06-05-2015].
  • FAINHOLC, Beatriz (2004). La interactividad de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su diferencia conceptual con la interacción social. En: CEDIPROE [http://goo.gl/Kec8K7] [06-05-2015].
  • GÓMEZ DEL ÁGUILA, Laura María (2012). Accesibilidad e inclusión en espacios de arte: ¿cómo materializar la utopía? En: Arte, Individuo y Sociedad, vol. 1, nº 24, pp. 77-90. [doi: dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2012.v24.n1.38044] [06-05-2015].
  • GUTHRIE, Dawn M. et al. (2011). Reliability of standardized assessment for adults who are deafblind. En: Journal of Rehabilitation Research & Development, vol. 5, nº 48, pp. 545-554. [http://goo.gl/APv6Ya] [06-05-2015].
  • HEIDINGSFELDER, Marcus; TESH, Min (2009). Rem Koolhaas, más que un Arquitecto. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos (DVD y libro).
  • INTERNATIONAL ERGONOMICS ASSOCIATION (2012). [http://www.iea.cc/] [06-05-2015].
  • JENKINS, Henry (2003). Transmedia Storytelling. En: MIT Technology Review, January 15. [http://goo.gl/SgXS5g] [06-05-2015].
  • KELLER, Hellen (2005). The Story of my Life. New York: Bantam Classic reissue.
  • KINDER, Marsha (1991). Playing with Power in Movies, Television and Video Games. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
  • KINDER, Marsha (2012). The Laberynth Project. [http://goo.gl/2X6dxg] [06-05-2015].
  • KNELL, Simon J.; MACLEOD, Suzanne; WATSON, Sheila (2007). Museum Revolutions: How museums change and are changed. Routledge: London & New York.
  • MALRAUX, André (1951). Les voix du silence. Paris: Gallimard.
  • MATEOS, Santos M. (2013). Museos y Content Marketing. Hacia un nuevo modelo de generación de contenidos culturales. En: Zer, vol. 18, nº 34, p. 21. [http://goo. gl/ocaFkE] [06-05-2015].
  • MANOVICH, Lev (2001). The Lenguage of New Media. Massachusetts, Cambridge: The Mit Press.
  • MORA, Jorge Ignacio (2012). The Analysis of Interactive Media and Digital Culture. En: Comunicar, nº 20 (39), pp. 139-149. [doi: 10.3916/C39-2012-03-04] ] [06-05-2015].
  • MORENO, Isidro (1996). La convergencia interactiva de medios: hacia la narración hipermedia. Madrid: Tesis Doctoral en E-Prints de la Universidad Complutense: [http://goo.gl/ylIm3a] [06-05-2015].
  • MORENO, Isidro (2002). Musas y nuevas tecnologías. El relato hipermedia. Barcelona: Paidós.
  • NORMAN, Donald A. (2004). Emotional Design. Cambridge, MA: Basic Books.
  • OBREGÓN, Alma (2011). Estudio de los recursos educativos para público familiar en los museos de arte europeos. En: Arte, Individuo y Sociedad, nº 24 (1), pp. 9-20. [doi: dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2012.v24.n1.38040] ] [06-05-2015].
  • PÉREZ SANTOS, Eloísa (2010). Conociendo a nuestros visitantes. Estudio de público en museos del Ministerio de Cultura. Madrid: Ministerio de Cultura.
  • PÉREZ SANTOS, Eloísa (2011). Conociendo a nuestros visitantes. Estudio de público en museos del Ministerio de Cultura. Madrid: Ministerio de Cultura (resumen on line). [http://goo.gl/cnr7yt] [06-05-2015].
  • RITZER, George; STILLMAN, Todd (2003). El museo como catedral de consumo: desafíos y peligros. En: Mus-A, 1 [http://goo.gl/YMASRX] [06-05-2015].
  • ROBERTSON, H. Paul (2002). Interaction: What is it, and how can I include it in online instruction? En: Indiana University. [ http://goo.gl/hfdRUV] [06-05-2015].
  • RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, Keylin (2012). Las musas del siglo XXI: indicios del cambio educativo museal. En: Revista de Actualidades Investigativas en Educación, 12 (2), pp. 1-15. [ http://goo.gl/rjbcYH] [06-05-2015].
  • ROSE, Ellen (1999). Deconstructing Interactivity in Educational Computing. En: Educational Technology, 39 (1), pp. 43 – 49. [ http://goo.gl/JXA0pW] [06-05-2015].
  • SANDELL, Richard (2003). Social inclusión, the Museum and the dynamics of pectoral change. En: Museum and Society, nº 1 (1), pp. 45-56. [https://goo.gl/J2wXjc] ] [06-05-2015].
  • SCOLARI, Carlos Alberto (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, vol. 3, pp. 586-606 [http://goo.gl/7uK8Xc] [06-05-2015].
  • SERVICIO DE INFORMACIÓN SOBRE DISCAPACIDAD. [http://goo.gl/usiJTC] [06-05-2015].
  • SU et al. (2005). The Importance of Interaction in Web-Based Education: A Program-level Case Study of Online MBA Courses. En: Journal of Interactive Online Learning, nº 4 (1), pp. 1-19. [http://goo.gl/Cd4Oiz] [06-05-2015].
  • SUDJIC, Deyan (2005). The Edifice Complex: The Architecture of Power. Londres: Penguin Books.
  • WORKING GROUP ON MUSEUMS AND SUSTAINABLE COMMUNITIES (2007). [ http://goo.gl/hgXXCh] [06-05-2015].
  • ZUNZUNEGUI, Santos (2001). El laberinto de la mirada. El museo como espacio del sentido. En: Cuadernos FHYCC, nº 17, pp. 521-540. [http://goo.gl/ZDJDyZ] [06-05-2015].