La radio de Castilla y León en Internetanálisis de sus desarrollos en el entorno multimedia

  1. Sacristán Salgado, Rosario
  2. Ortiz Sobrino, Miguel Ángel
  3. Salgado Santamaría, Carmen
Zeitschrift:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Datum der Publikation: 2013

Titel der Ausgabe: Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital

Nummer: 5

Seiten: 91-110

Art: Artikel

DOI: 10.6035/2174-0992.2013.5.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Zusammenfassung

The radio can use the Internet as a powerful repeater to get their messages to all connected places on the planet, but also to develop a new format that integrates all multimedia elements of the system itself. This text offers the main conclusions of an investigation that affects the stations that have taken advantage of these tools and especially those which, for the first time, began broadcasting web format radio from the Community of Castilla y León. The analysis of the radio addresses located in the Internet has allowed to know which of them offered radio content adapted to web, which of them were used to facilitate corporative data, if they attended more general information or specialized content and if, in short, this Internet Community’s radio offer helped its recognition beyond its territorial limits, creating at the same time links between its inhabitants. This work provides answers to all these questions, but the results actually show a little ambitious reality, as well as too determined by heavy structures anchored in traditional radio, the same that has sacrificed the local radio for the benefit of national. Nevertheless, when radio webs do not belong to these big structures, the effort for offering interesting and attractive products was evident.

Bibliographische Referenzen

  • Almuiña, Celso et al (2008). La relevancia de los Medios de comunicación en Castilla y León. Valladolid: CES, Consejo Económico y Social.
  • Arboledas, Luis (2011). Poder político y estructura radiofónica en la convergencia de medios: el referente andaluz. En: Ortiz Sobrino Miguel Ángel y López, Nereida. (Editores) Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua.
  • AIMEC, Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2012). Radio Tradicional versus Radio Online. Disponible en: http://www.aimc.es/-La-Radio-Tradicional-vs-Online,196-.html (10 de junio de 2012).
  • Badillo, Ángel, Pedrero, Luis y Fuertes, Marta (2009). La radiodifusión en Castilla y león. En: Badillo, A. et al. (Eds.) La industria audiovisual y publicitaria en Castilla y León. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Cabrera, Mª. Ángeles, (2005). Retos éticos del ciberperiodismo. En: Salaverría, Ramón. Cibermedio. El impacto de internet en los medios de comunicación españoles. Sevilla: Comunicación Social.
  • Campo, Manuel y Gallego, María (Directores) (2010). La industria audiovisual en España. Escenarios de un futuro digital. Madrid: Academia TV.
  • Cebrián, Mariano (2007). Modelos de radio, desarrollos e innovaciones. Madrid: Fragua.
  • Chomón, José. Mª. (2011). Evolución y transformaciones de Radio 5 Todo Noticias. Una radio menos cercana. Madrid: Fragua.
  • Delgado, Oscar y Saiz, Jesús (2009). Radiografía de las emisoras de radio municipales de la Comunitat Valenciana. IV Congreso de la Cibersociedad: Crisis Analógica, Futuro Digital. Disponible en: http://www.cibersociedad.net/congres2009/es/coms/radiografia-de-las-emisoras-de-radio-municipales-de-la-comunitat-valenciana/728/ (29 de febrero de 2012)
  • Díaz, María Jesús, Cornejo, F.Ignacio y Anguita, Concepción (2005). La radio en Castilla y León política y estructura desde el Estatuto de Autonomía. Segovia SEK-IE. Disponible en: www.aeic.org/santiago2008/contents/pdf/comunicaciones/355.pdf.GONZAL (15 de enero de 2012).
  • Estudio General de Medios (EGM). Dispnible en: http://www.aimc.es/-Datos-EGM-Resumen-General-.html (15 de diciembre de 2012)
  • González Conde, Julia y Salgado Santamaría, Carmen (2011). Perspectiva de la comunicación radiofónica dentro de la evolución mediática. La figura del comunicador de información. En: Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida. (Ed) Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua.
  • González, Julia y Salgado, Carmen (2009). Redes de participación e intercambios en la radio pública: Los podcasting. En: Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, nº. 33, 45-54.
  • López García, Xosé et al. (2005). Tipología de los cibermedios. En: Salaverría, Ramón (coordinador). Cibermedios. El impacto de internet en los medios de comunicación en España. Sevilla, Comunicación Social.
  • López Vidales, Nereida (2011). La radio se transforma: nuevas tecnologías, nuevos hábitos y nuevos perfiles para el medio más cercano. En: Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y
  • López Vidales, Nereida (editores). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua.
  • Mattelart, Armand (2002). Ideología de la cultura global. En: Ramonet, Ignacio (ed). La post-televisión. Multimedia, Internet y Globalización Económica. Barcelona: Icaria-Antrazy, 83-109.
  • Morate, Ignacio (2012). Medios y cibermedios en la perspectiva autonómica: situación actual y tendencias en Castilla la Mancha. Tesis doctoral inédita. Madrid: Biblioteca
  • Histórica Marqués de Valdecilla. Moreno, Elsa (2005). La Radio y los modelos de programación radiofónica en Comunicación y Sociedad, Vol. XVIII, nº. 1, 61-111.
  • Ortiz Sobrino, Miguel Ángel (2011). La radio española en el umbral de la web 3.0. En: Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida. (ed). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua.
  • Salgado, Carmen (2010). Presencia innovación y estrategias de producción de los podcasting en la radio pública y privada a través de su convergencia multimedia. En: Cebrián, Mariano (Director) Desarrollos del periodismo en internet. Zamora: Comunicación Social (1ª edición).
  • Sierra Bravo, Restituto (2007). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Madrid, Thomson.