Creatividad y nuevas tecnologíaslas claves de la cultura emprendedora: el papel de la universidad en la formación de intelectuales con espíritu emprendedor

  1. Rodrigo Martín, Luis
  2. García García, Francisco
  3. Rodrigo Martín, Isabel
Revue:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Année de publication: 2014

Titre de la publication: Tecnocreatividad

Número: 8

Pages: 23-37

Type: Article

D'autres publications dans: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Résumé

We live in a society plagued by a severe economic depression and, more worryingly, a crisis of ideas and values. Answers taken from the public authorities to this situation, as cuts or containment, have failed to solve the problems but to jeopardize the idea of a welfare state, social nature, which seeks to mitigate inequalities among its citizens. Precisely for this reason it is necessary to seek a more complex and long-term solution. A strategy to bet decisively without complex for education, research and creativity as backbones of the different recovery policies. A new university that has as main purpose to educate citizens intra and interpersonal skills, participants in an entrepreneurial culture that allows to respond to current and new problems that arise in the future. New models that generate creative and innovative aimed at creating quality employment ideas, increase the welfare of citizens, expanding their areas of active participation, communication and expression, and building a more balanced society, dominated by the idea of social justice where gain importance values emotional, rational and ethical commitment, and to manage diversity as a source of wealth.

Références bibliographiques

  • Citas Alonso, A. (2012) citado por Bustos, V. Así son sus genes. En: Capital, número extraordinario. Madrid: Dixi Media publicidad.
  • Calle, C. (2012). Pasión y perseverancia. En: Capital, número especial. Madrid: Dixi Press.
  • Cantillon, R. (1756). Essai sur la Nature du Commerce en General. Londres y París: R. Gyles.
  • Castejón, J. L.; Prieto, M. D. y López, O. (2000). Evaluación y desarrollo de la creatividad. En: Prieto, M. D. y Castejón, J. L. (eds). Los Superdotados. Esos alumnos excepcionales. Málaga: Ed. Aljibe.
  • Comisión de las Comunidades Europeas (2003). Libro verde. El espíritu empresarial en Europa. Bruselas.
  • Comisión Europea (2004). Implementation of “Education and Training 2010“. Work programme. Directorate General for Education and Culture.
  • Comisión Europea (2013). Plan de acción sobre emprendimiento 2020. Relanzar el espíritu emprendedor en Europa. Bruselas, 9.1.2013 . COM(2012). Disponible en: «http://www.emprenderencanarias.es/wp-content/uploads/2013/03/Plan-de-Accio%CC%81n-sobre-Emprendimiento-2020-Europa.pdf» (Consultado: 25/11/2014).
  • Cruz, C. (2008). Fuentes de financiación y actividad emprendedora: España en el contexto internacional. En: De Castro, J.O.; Justo, R. y Maydeu, A. (eds.). La naturaleza del proceso emprendedor en España en el contexto internacional. Madrid:Fundación BBVA, 157-189.
  • Cuadrado Alvarado, A (2011). Utopías y Distopías de los medios digitales en la Educación. En: Icono 14. Revista de comunicación y de tecnologías emergentes, vol. 9, nº 2, 5-20.
  • Fuentes Ramos, R.; Torbay Betancor, A. (2004). Desarrollar la creatividad desde los contextos educativos: un marco de reflexión sobre la mejora sociopersonal. En: REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 2, núm. 1, enero-junio.
  • Gardner, R. (1990). When children and adults do not use learning strategies: toward a theory of settings. En: Review of Educational Research, vol. 60, nº 4, 517-529.
  • Gartner, W.B. (1985). A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation”. En: Academy of Management Review, vol. 10, nº 4, 696-706.
  • Guidano, V. F.; Quiñones, A. (2001). El modelo cognitivo postracionalista. Hacia una reconceptualización teórica y crítica. Bilbao: Editorial Descleé de Brouwer, S. A.
  • Hernández, N; González, M y Muñoz, P. (2014). La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. En: Revista Comunicar. Revista científica de comunicación y educación, nº 42, 25-33.
  • Isaksen, S. G; Dorval, K. B. y Treffinger, J. D. (2000). Creative approaches to problem solving. Aframerwork for change. Williamsville. Nueva York: Group-Buffalo.
  • Keith, D. (2000). Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. En:American Psychologist, nº 55, 151-158.
  • Prada, J. M. de (2012). Emprendedor. En: Capital. Número extraordinario. Madrid: Dixi Media publicidad.
  • Rodrigo Martín, I., Rodrigo Martín, L. y Martín Requero, M. (2013). Enseñanza y aprendizaje de la creatividad en la educación formal. En: Revista Creatividad y Sociedad, nº 21.
  • Wilson, K. (1991). New tools for new learning opportunities. En: Revista Technology & Learning, vol.11, nº 7, 1991.