The television of the pastHistory, remembrance and representation of Franco's Spain

  1. Coronado Ruiz, Carlota
  2. Rueda Laffond, José Carlos
Revista:
Catalan journal of communication & cultural studies

ISSN: 1757-1898

Año de publicación: 2012

Volumen: 4

Número: 1

Páginas: 43-56

Tipo: Artículo

DOI: 10.1386/CJCS.4.1.43_1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Catalan journal of communication & cultural studies

Resumen

The potential of television to provide explanatory accounts of the past is the road less travelled in research into social and cultural history in Spain. This article analyses the characteristics that defined televised entertainment in the latter years of Franco’s regime and a key fiction work that historically evokes this period, Cuéntame cómo pasó/Tell me how it happened (TVE, 2001–present). The aim is to study the function of television in two distinct political, social and cultural periods, first in terms of its historical socialization role and second, in terms of its representation of shared experiences and its creation of historical memory. The ultimate aim is to understand the nature of television as the mediatizing context of public history.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, P. (2008), Políticas de la memoria y memorias de la política, Madrid: Alianza.
  • Anania, F. (2008), I Mass Media tra Storia e Memoria, Rome: RAI-ERI.
  • Arias Salgado, G. (1960), Textos de doctrina y política española de la informa- ción, Vol. III (Antología ordenada), Madrid: Ministerio de Información y Turismo.
  • Barrera, C. (1995), Periodismo y franquismo. De la censura a la apertura, Pamplona: EUNSA.
  • Bignell, J. (2000), ‘Docudrama as melodrama: Representing Princess Diana and Margaret Thatcher’, in B. Carson and M. Llewellyn-Jones (eds), Frames and Fictions on Television. The Politics of Identity within Drama, Bristol: Intellect Books, pp. 17–26.
  • Bourdon, J. (2009),‘Imperialism, self-inflicted? On the Americanization of tele- vision in Europe’, in W. Uricchio (ed.), We Europeans? Media, Representations, Identities, Bristol: Intellect Books, pp. 93–108.
  • Bourdieu, P. (1988), La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Madrid: Taurus.
  • Brémard, B. (2008), ‘Cuéntame la crónica de tiempos revueltos: experimen- tar la verdad histórica mediante la ficción televisiva’, Trama y Fondo, 24, pp. 141–49.
  • Brinkmann, S. (2010), ‘El recuerdo benévolo: causas sociales del éxito mediá- tico de la serie Cuéntame cómo pasó’, in C. Tschilschke and D. Schmelzer (eds), Docuficción: enlaces entre ficción y no-ficción en la cultura española actual, Madrid: Vervuert Iberoamericana, pp. 355–69.
  • Buonanno, M. (2006), L’età della televisione. Esperienze e teorie, Roma: Laterza.
  • Buonanno, M. (2009), ‘Religion and history in contemporary Italian television drama’, in E. Castelló, A. Dhoest and H. O’Donnell (eds), The Nation on Screen. Discourses of the National on Global Television, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 13–27.
  • Chuliá, E. (2001), El poder de la palabra. Prensa y poder político en las dictadu- ras. El régimen de Franco ante la prensa y el periodismo, Madrid: Biblioteca Nueva.
  • CIS (2000), Venticinco años después. Estudio 2.401, Madrid: Ministerio de la Presidencia.
  • Coles, G. (2000), ‘Docusoap: Actuality and serial format’, in B. Carson and M. Llewellyn-Jones (eds), Frames and Fictions on Television. The Politics of Identity within Drama, Bristol: Intellect Books.
  • Comisión de Información y Actividades Culturales (1967), II Plan de Desarrollo Económico y Social, Madrid: Presidencia del Gobierno.
  • Contreras, J. M. and Palacio, M. (2001), La programación de televisión, Madrid: Síntesis.
  • Corbalán, A. (2009), ‘Reconstrucción del pasado histórico: nostalgia reflexiva en Cuéntame cómo pasó’, Journal of Spanish Cultural Studies, 10: 3, pp. 341–57.
  • Coronado Ruiz, C. and Rueda Laffond, J. C. (2012), ‘The television of the past: History, remembrance and representation of Franco’s Spain’, Catalan Journal of Communication & Cultural Studies 4: 1, pp. 43–56, doi: 10.1386/ cjcs.4.1.43_1
  • Corner, J. (ed.) (1995), Popular Television in Britain. Studies in Cultural History, London: BFI.
  • Cotta, L. and Cotta, L. (2006), ‘Raccontare una storia, raccontare la Storia’, in M. Buonanno (ed.), Le radici e le foglie. La fiction italiana. L ́Italia nella fiction, Rome: RAI-ERI.
  • Del Campo, S. (1967), ‘La televisión como medio para la inversión del ocio’, in Dirección General de Radiodifusión y Televisión (ed.) I Semana Internacional de Estudios Superiores de Televisión, July 1966, Madrid: Servicio de Formación de TVE-Ministerio de Información y Turismo.
  • Dirección General de Radiodifusión y Televisión (1971), Campaña de orien- tación cívica. TVE y los espectadores de mañana, Madrid: Ministerio de Información y Turismo.
  • Estrada, I. (2004), ‘Cuéntame cómo pasó o la revisión televisiva de la historia española reciente’, Hispanic Review, 72: 4, pp. 547–64.
  • Fiske, J. and Hartley, J. (1978), Reading Television, London: Methuen.
  • García Jiménez, J. (1980), Radiotelevisión y política cultural en el franquismo, Madrid: CSIC.
  • Gómez Mompart, J. L. (2002), ‘Ecosistema comunicativo franquista y cons- trucción simbólica y mental de España’, in J. A. García, J. F. Gutiérrez and I. Sánchez (eds), La comunicación social durante el franquismo, Málaga: Diputación Provincial and Universidad, pp. 597–608.
  • Gutiérrez, J. F. (2007), ‘Memoria televisiva e pubblico nella recerca storica sulla televisione’, Memoria e Ricerca, 26, pp. 83–95.
  • Hall, S. (1997), ‘The work of representation’, in S. Hall (ed.), Cultural Representations and Signifying Practice, London: Sage, pp. 15–74.
  • Ibáñez, J. C. (2001), ‘Televisión y cambio social en la España de los años 50. Apuntes sobre el proceso de legitimación del medio televisivo en la dicta- dura de Franco’, Revista Secuencias, 13, pp. 48–67.
  • Instituto de Opinión Pública (1965), Estudio de los medios de comunicación de masas en España, Madrid: Imnasa.
  • IOP/TVE (1965), El público opina sobre televisión, Madrid: Imnasa.
  • López Pina, A. and Aranguren, E. (1976), La cultura política de la España de Franco, Madrid: Taurus.
  • Martínez Gallego, F. and Laguna, A. (2002), ‘Planes de Desarrollo y medios de comunicación en el último franquismo, 1972–1975’ in J. A. García, J. F. Gutiérrez and I. Sánchez (eds), La comunicación social durante el fran- quismo, Málaga: Diputación Provincial, pp. 523–538.
  • Meyen, M. and Lite, N. (2004), ‘The viewers: Television and everyday in East Germany’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 24: 3, pp. 355–63.
  • Ministerio de Información y Turismo (1969), La audiencia de la televisión en España, Madrid: Ministerio de Información y Turismo.
  • Molinero, C. (2005), La captación de las masas. Política social y propaganda en el régimen franquista, Madrid: Cátedra.
  • Palacio, Manuel (2005), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa.
  • Presidencia del Gobierno. Subsecretaría de Planificación (1976), Documentación básica del IV Plan de Desarrollo. Medios de comunicación, Madrid: BOE.
  • Rivière, A. (2000), ‘Envejecimiento del presente y dramatización del pasado. Una aproximación a las síntesis históricas de las Comunidades Autónomas españolas (1975–1995)’, in J. S. Pérez Garzón (ed.), La gestión de la memo- ria. La historia de España al servicio del poder, Barcelona: Crítica.
  • Rodríguez, I. and Martínez, J. (1992), La television: historia y desarrollo, Madrid: Mitre and RTVE.
  • Roth-Ey, K. (2007), ‘Finding a home for the television in the USSR, 1950–1970’, Slavic Review, 66: 2, pp. 278–306.
  • Rueda, J. C. and Coronado, C. (2009), La mirada televisiva. Ficción y representa- ción histórica en España, Madrid: Fragua.
  • Rueda J. C. and Guerra, A. (2009), ‘Televisión y nostalgia, The Wonder Years y Cuéntame cómo pasó’, Revista Latina de Comunicación Social, 64, pp. 396–409. http://www.ull.es/publicaciones/latina/09/art/32_831_55_Complutense/ Rueda_y_Guerra.html. Accessed 5 May 2009.
  • Ruiz del Olmo, J. (1997), Orígenes de la televisión en España, Málaga: Universidad de Málaga.
  • Schubert, M. and Stiehler, H. (2004), ‘A program structure analysis of East German television’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 24: 3, pp. 345–53.
  • Sevillano, F. (2000), Ecos de papel. La opinión pública de los españoles en la época de Franco, Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Smith, P. J. (2006), Television in Spain: From Franco to Almodóvar, London: Tamesis Books.
  • Steimetz, R. and Viehoff, R. (2004), ‘The program history of genres of enter- tainment on GDR television’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 24: 3, pp. 317–25.
  • Straubhaar, J. (1991), ‘Beyond media imperialism: Asymmetrical interdepen- dence and cultural proximity’, Critical Studies in Mass Communication, 8: 1, pp. 39–59.
  • TVE (1966), Encuesta nacional del Instituto de la Opinión Pública sobre radio y televisión, Madrid: Imnasa.
  • Wales, A. (2008), ‘Television as history: History as television’, in S. Davin and R. Jackson (eds), Television and Criticism, Chicago: Chicago University Press.