Nuevos desarrollos en el campus virtual UCMestudio exploratorio sobre las plataformas e-learning en los estudios de comunicación audiovisual y publicidad

  1. Clemente Mediavilla, Jorge
  2. Villagra García, Nuria
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2012

Issue Title: Traducción literaria: expandiendo los límites

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 395-411

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

This paper analyzes the capabilities of the present tool UCM Virtual Campus, WebCT 4.0, versus Moodle, the new working environment of the Campus. We examine accessibility and usability, communication tools and comprehensive assessment, as well as multimedia functionality. The proposed methodology includes both qualitative and quantitative techniques. Over three consecutive phases this study analyzes the professor�s experience using these tools. We also developed a questionnaire that was completed by the students in order to evaluate these e-learning platforms. Finally, the third phase of the research consisted of an experiment conducted in the classroom with the students simulating a real class context. The usability, accessibility and the communication opportunities are more dynamic in WebCT than in Moodle. In addition, students demand a more participatory role by supplementing the use of social networks.

Bibliographic References

  • Area, M. (2001). Las redes de ordenadores en la enseñanza universitaria: Hacia los campus virtuales. En García-Valcárcel, A. Didáctica universitaria (pp. 231-260). Madrid: La Muralla.
  • Belanger, F. & Jordan, D. H. (2000). Evaluation and implementation of distance learning: technologies, tools and techniques. Hershey, PA: Idea Group Publishing.
  • Cabero, J. (2002). Las TICs en la Universidad. Sevilla: Editorial MAD.
  • Campbell, D. & Stanley, J. (1995). Diseños experimentales y cuasi experimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Clares, J. (2000). Telemática, enseñanza y ambientes virtuales colaborativos. Comunicar, 14, 191-199.
  • Cortina-Pérez, B. (2008). Teaching and learning English through WebCT Tools: Promoting digital scaffolding. The International Journal of Technology Knowledge and Society, 2 (5), 129-138.
  • Garrison, D. R. & Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI: Investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.
  • Llorente, M. C. (2007). Moodle como entorno virtual de formación al alcance de todos. Comunicar, 28, 197-202.
  • Novitzki, J. (2000). Asynchronous learning tools: what is really needed, wanted and used? En Aggarwal, A.K. (Ed.), Web-based learning and teaching technologies: opportunities and challenges (pp. 60-78). Hershey, PA: Idea Group Publishing.
  • Pérez, M. (2008a). Campus virtuales en universidades presenciales: ¿sueñan los estudiantes con profesores eléctricos? Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 7 (1), 85-95.
  • Pérez, M. (2008b). Universidades presenciales y entornos virtuales de aprendizaje: una aproximación a la perspectiva del profesorado ante el e-learning. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 9 (1) febrero, 183-196.
  • Salmerón, H., Rodríguez, S. & Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Comunicar, 34, 163-171.
  • Van Dusen, G. C. (1997). The Virtual Campus: Technology and reform in higher education. ASHE-ERIC Higher Education Report, vol. 25, n.5. Washington, DF: The George Washington University, Graduate School of Education and Human Development.