La gestión de contenidos como actividad estratégica en empresas de radiodifusión. Estudio de casos en la radio comercial española
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Año de publicación: 2013
Título del ejemplar: Gestión de contenidos
Volumen: 22
Número: 5
Páginas: 392-398
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: El profesional de la información
Resumen
We present partial results of a comparative analysis in three major commercial broadcasters in Spain -Cadena Ser, Onda Cero and Cope- to identify and analyze the structure of the departments responsible for content management, as well as the model and management tools used. The study applies a case methodology and takes a functional perspective, that is, a business model based on the core business of each company, i.e., informational, cultural, or entertainment content. For the second phase of the analysis, we conducted in-depth interviews with the heads of the executive team of each broadcasting company.
Referencias bibliográficas
- Bueno-Campos, Eduardo (2004). "Fundamentos epistemolôgicos de direcciôn del conocimiento organizativo: desarrollo, mediciôn y gestiôn de intangibles". Economaa industrial, n. 357, pp. 13-26. http://goo.gl/U5Vwid , http://goo.gl/U5Vwid'http://goo.gl/U5Vwid
- Carrillo-Duran, Maraa-Victoria; Nuao-Moral, Maraa-Victoria (2010). "La documentaciôn en la evaluaciôn y gestiôn de la imagen corporativa". El profesional de la informaciôn, v. 19, n. 2, pp. 123-132. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2010.mar.02
- Cox, Andrew; Yeadon, Jane (2002). "Estrategias practicas en gestiôn de contenidos". El profesional de la informaciôn, v. 11, n. 6, pp. 466-474. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/ 2002/noviembre/7.pdf
- Davenport, Thomas H.; Prusak, Laurence (2001). Conocimiento en acciôn. Cômo las organizaciones manejan lo que saben. Madrid, Pearson Educaciôn. ISBN: 978 9879460290
- De-Mateo, Rosario; Bergas, Laura; Sabater, Marta (2009). Gestiôn de empresas de comunicaciôn. Sevilla: Comunicaciôn Social. ISBN: 978 8496082908
- Fernandez-Marcial, Viviana (2006). "Gestiôn del conocimiento versus gestiôn de la informaciôn". Investigaciôn bibliotecolôgica, v. 20, n. 41, pp. 44-62. http://www.ejournal.unam.mx/ ibi/vol20-41/IBI002004102.pdf
- Fernandez-Sande, Manuel; Peinado-Miguel, Fernando (2012). "La empresa radiofônica actual". En: Gallego-Parez, Juan-Ignacio; Garcaa-Leiva, Trinidad. Sintonizando el futuro: radio y producciôn sonora en el siglo XXI. Madrid: Instituto RTVE. pp. 29-61. ISBN: 978 8488788856
- Garcaa-Lastra, Josa-Maraa (2012). "Del modelo productivo de la era analôgica al de la radio multicanal". En: Gallego-Parez, Juan-Ignacio; Garcaa-Leiva, Trinidad. Sintonizando el futuro: radio y producciôn sonora en el siglo XXI. Madrid: Instituto RTVE. pp. 167-188. ISBN: 9788488788856
- Garcaa-Morales, Elisa; Bustelo-Ruesta, Carlota (2001). "Tendencias en la gestiôn de la informaciôn, la documentaciôn y el conocimiento en las organizaciones". El profesional de la informaciôn, v. 10, n. 12, pp. 4-7. http://eprints.rclis.org/10040 , http://eprints.rclis.org/10040'http://eprints.rclis.org/10040
- Newman, Victor (1997). "Redefining knowledge management to deliver competitive advantage". Journal of knowledge management, v. 1, n. 2, pp. 123-128. http://dx.doi.org/10.1108/EUM0000000004587
- Nonaka, Ikujiro; Takeuchi, Hirotaka (1995). The knowledge creating company. Oxford University Press. ISBN: 978 0195092691
- Pearson, Thomas A. (1999). "Measurement and the knowledge revolution". Quality progress, v. 32, n. 9, pp. 31-37
- Peinado-Miguel, Fernando; Rodraguez-Barba, Dolores (2011). "Nuevos modelos de negocio para la radio". En: Ortiz-Sobrino, Miguel-angel; Lôpez-Vidales, Nereida. Radio 3.0 una nueva radio para una nueva era: la democratizaciôn de los contenidos. Madrid: Fragua. pp. 141-162. ISBN: 978 8470744365
- Parez-Montoro, Mario (2005). "Sistemas de gestiôn de contenidos en la gestiôn del conocimiento". BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentaciô, n. 14. http://www.ub.edu/bid/14monto2. htm , http://www.ub.edu/bid/14monto2.htm'http://www.ub.edu/bid/14monto2.htm
- Robertson, James (2003). "So, what is a content management system". Step two designs, June. http://www.steptwo.com.au/papers/kmc-what/ index.html
- Rodraguez-Pallares, Miriam (2012). "El capital intangible como clave estratagica en la empresa radiofônica espaaola: el caso de la cadena Ser". En: Fernandez-Sande, Manuel; Adami, Antonio (coord.). Panorama da comunicaaao e dos meios no Brasil e Espanha / Panoramica de la comunicaciôn y de los medios en Brasil y Espaaa. Sao Paulo (Brasil): Intercom, pp. 473-495. ISBN: 9788582080153 http://www.intercom.org.br/e-book/ panorama.pdf