Viejos espacios de memoria y nuevos discursos televisivosel Valle de los Caídos

  1. Rueda Laffond, José Carlos
  2. Moreno Garrido, Belén
Journal:
Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

ISSN: 0210-9425

Year of publication: 2013

Issue: 33

Pages: 235-260

Type: Article

More publications in: Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

Abstract

In recent years, the media have influenced the so-called “memoria histórica” in Spain, proposing stories that represent the past, often from pedagogical and political positions, or from critical revisions. In 2009, Antena 3 TV programmed two documentaries, Franco: Operación Caídos and El Valle de los Caídos: la obsesión de Franco. This study analyzes these programs, from the thesis that constituted a practice of media memory media. The article explores several issues: the forms of evocation, proximity and “presentism” that offered these documentaries; their symbolic characterizations, and, finally, the possible connections between these TV discourses and other strategies of public memory.

Bibliographic References

  • AGUILAR, Paloma, Políticas de la memoria y memorias de la política, Madrid, Alianza, 2008, pp. 118-165.
  • ÁLVAREZ, José I., Memoria y trauma en los testimonios de la represión franquista, Madrid, Anthropos, 2007, pp. 50-52.
  • ÁLVAREZ, Israel, “Gonzo: Los reporteros del programa son unos ‘tocapelotas’ fantásticos”, en El País, 16 de mayo de 2008, p. 45.
  • ARMENGOU, Montse yBELIS, Ricard, Las fosas del silencio ¿Hay un holocausto español?, Barcelona, Plaza&Janés, 2004.
  • ARÓSTEGUI, Julio, “Memoria, memoria histórica e historiografía. Precisión conceptual y uso por el historiador”, Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 3 (2004).
  • AZAYAHU, Maoz y FOOTE, Kenneeth E. “Historical Space as Narrative Medium: On the Configuration of Spatial Narratives of Time at Historical Sites”, GeoJournal, 73 (2008), pp. 179-194.
  • BARRENETXEA MARAÑÓN, Igor, “Las 13 rosas (2007): el cine como reconstructor de memoria”,
  • BELL, Erin y GRAY, Anne, “History on Television. Charisma, Narrative and Knowledge”, European Journal of Cultural Studies, 10, 1 (????), pp. 113-133.
  • BELL, Erin y GRAY, Ann (eds.), Televising History. Mediating the Past in Postwar Europe, Londres, Palgrave Macmillan, 2010.
  • BERGER, Peter L. y LUCKMANN, Thomas, The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City, Anchor Books, 1966.
  • Blanco, Juan, Valle de los Caídos: Ni presos políticos ni trabajos forzados (Madrid, Fuerza Nueva, 2009)
  • BUONANNO, Milly, “Religión and History in Contemporary Italian Drama”, en CASTELLÓ, Enric y otros autores (eds.), The Nation on Screen, Cambridge, Scholars Publishing, 2009, pp. 13-27.
  • CALLEJA, José María, El Valle de los Caídos, Madrid, Espasa, 2009 (con prólogo de Julián Casanova)
  • CASTELLÓ, Enric, “The Production of Television Fiction and Nation Building”, en European Journal of Communication, 22, 1, 2007, pp. 49-68.
  • CUESTA, Josefina, La odisea de la memoria. Historia de la Memoria en España. Siglo XX, Madrid, Alianza Editorial, 2008, pp. 305-443.
  • CUESTA, Josefina, “Memorias persistentes en España”, en CUESTA, Josefina (ed.), Memorias históricas de España (siglo XX), Madrid, Fundación Francisco Largo Caballero, 2008, p. 396.
  • CUESTA, Josefina, “Las capas de la memoria. Contemporaneidad, sucesión y transmisión generacionales en España (1931-2006)”, Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 7 (2007).
  • CUESTA, Ubaldo y MENÉNDEZ, Tania, “La percepción del personaje y su construcción psicológica”, en GARCÍA, Francisco y otros autores (eds.), Narrativa Audiovisual, Madrid, Laberinto Comunicación, 2006, pp. 49-68.
  • DE GROOT, Jerome, Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture, Londres, Routledge, 2009.
  • DEVENY, Thomas, “Bio-Pic/Death Story: Emilio Martínez Lazaro’s Las 13 rosas”, Bulletin of Spanish Studies, 89, 7-8 (2012), pp. 9-21 y pp. 39-48
  • EDGERTON, Gary R., “Television as Historian. A Different Kind of History Altogether”, en EDGERTON, Gary R. y COLLINS, Peter C. (eds.), Television Histories. Shaping Collective Memory in the Media Ages, Kentucky, Kentucky University Press, 2001, pp. 1-5.
  • ENTMAN, Robert M., “Framing: Toward a Clarification of a Fractured Paradigm”, Journal of Communication, 43, 4 (1993), pp. 51-58.
  • ERICE, Francisco, Teoría y práctica de la memoria histórica, Oviedo, Eikasa, 2010.
  • ESTRADA, Isabel, “The Recuperation of Memory in Regional and National Television Documentaries: The Epistemology of Els Fosses del Silenci (2003) and Las Fosas del Olvido (2004)”, Journal of Spanish Cultural Studies, 11, 2 (2010), pp. 191-209.
  • FERNÁNDEZ BUEY, Francisco, “Democracia y memoria histórica”, Ayer, 32 (1998), pp. 195-201
  • GARCÍA ÁLVAREZ, José, “Lugares, paisajes y políticas de memoria: una lectura geográfica”, Boletín de la AGE, 51 (2009), p. 183.
  • GÓMEZ CUESTA, Cristina, “La construcción de la memoria franquista (1939-1959): mártires, mitos y conmemoraciones”, Studia Historica. Historia Contemporánea, 25 (2007), p. 104.
  • GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, Alfonso, La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid, Vervuet, 2010, pp. 35-36.
  • GÓMEZ VAQUERO, Lorena, “Hibridaciones e imposturas en el documental de la Transición”, en ORTEGA, Mª Luisa (ed.), Nada es lo que parece. Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España, Madrid, Ayuntamiento/Ocho y Medio, 2008, pp. 21-45.
  • GUTIÉRREZ LOZANO,Juan Francisco y SÁNCHEZ ALARCÓN, Inmaculada, “La memoria colectiva y el pasado reciente en el cine y la televisión. Experiencias en torno a la constitución de una nueva memoria audiovisual sobre la Guerra Civil”, en HMiC, 2005, p. 3.
  • GUTMAN, Yifat y otros autores (eds.), Memory and the Future: Transnational Politics, Ethics and Society, Londres, Palgrave Macmillan, 2010.
  • HELIAS, Yvés, “Pour une sémiologie politique des monuments aux morts”, Revue Française de Science Politique, 4-5 (1979), pp. 739-759.
  • HERNÁNDEZ, Sira, La historia contada en televisión. El documental televisivo de divulgación histórica en España, Barcelona, Gedisa, 2008.
  • HERNÁNDEZ, Sira (ed.), La Guerra Civil televisada. La representación de la contienda en la ficción y el documental españoles, Madrid-Valladolid, Comunicación Social, 2012.
  • HOERL, Kristine, “Burning Mississippi into Memory? Cinematic Amnesia as a Resource for Remembering Civil Rights”, Critical Studies in Media Communication, 26, 1 (2009), pp. 57-59.
  • IBÁÑEZ, Juan Carlos y ANANIA, Francesca (coords.), Memoria histórica e identidad en cine y televisión, Zamora, Comunicación Social, 2010.
  • JAMESON, Fredric, “Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism”, en MEENAKSHI, Gigi D. y KELLNER, Douglas (eds.), Media and Cultural Studies. Keywords, Malden, Blackwell, 2001, pp. 550- 587.
  • LAFUENTE, Isaías, Esclavos por la patria, la explotación de los presos bajo el franquismo, Madrid, Temas de Hoy, 2002.
  • LEDESMA, José Luis, “Del pasado oculto a un pasado omnipresente: Las violencias en la Guerra Civil y la historiografía reciente”, Revista de Historia Jerónimo Zurita, 84 (2009), pp. 165-187.
  • LÓPEZ, Francisca y otros autores (eds.), Historias de la pequeña pantalla. Representaciones históricas en la televisión en la España democrática, Madrid, Vervuet, 2009.
  • LOSHITZKY, Yosefa, “Hybrid Victims. Second Generation Israelis Screen on Holocaust”, en ZELIZER, Barbie (ed.), Visual Culture and the Holocaust, Londres, The Afhlone Press, 2001, pp. 152- 177.
  • MIHELJ, Sabina, Media Nations. Communicating Belonging and Exclusion in the Modern World, Londres, Palgrave Macmillan, 2010, p. 20.
  • MISZTAL, Barbara A., Theories of Social Remembering, Londres, Open University Press, 2011, pp. 10-19.
  • MONTERO, Daniel, “El Gobierno abre las tumbas en secreto”, en Interviú, 11 de octubre de 2010, pp. 6-11.
  • MONTERDE, José Enrique y otras autoras, La representación cinematográfica de la historia, Madrid, Akal, 2001, p. 131
  • MORENO GARRIDO, Belén y RUEDA LAFFOND, José Carlos, “Televisión y memorias sobre la violencia”, Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 10 (2012).
  • MUDROVCIC, Mª Inés, Historia, narración y memoria. Los debates actuales en filosofía de la Historia, Madrid, Akal, 2005.
  • NEIGER, Motti y otros autores, “On Media Memory: Editors’ Introduction”, en NEIGER, Motti y otros autores (eds.), On Media Memory. Collective Memory in a New Media Age, Londres, Palgrave Macmillan, 2011, pp. 1-25.
  • NICHOLS, Hill, La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental, Barcelona, Paidós, 1997, pp. 68-72.
  • NORA, Pierre, “Entre Mémoire et Historie. La problématique des lieux”, en NORA, Pierre (dir.), Les Lieux de Mémoire, París, Gallimard, 1997, p. 30.
  • OLIVO, Tomás: “¿Quiénes son los talibanes contra la Piedad del Valle de los Caídos”, en Infocatólica, 25 de abril de 2010.
  • OLMEDA, Fernando, El Valle de los Caídos, una memoria de España, Barcelona, Península, 2009.
  • PARKER, David y LONG, Paul, “Reimagining Birmingham. Public History, Selection Memory and the Narration of Urban Change”, Cultural Studies, 6, 2 (2003), pp. 157-178.
  • PÉREZ GARZÓN, Juan Sisinio y MANZANO, Eduardo, Memoria histórica, Madrid, Libros de La Catarata-CSIC, 2010.
  • PICKERING, Michael y KEIGHTLEY, Emily, “Trauma, Discourse and Communicative Limits”, Critical Discourse Studies, 6, 4 (2009), pp. 237-249.
  • REESE, Steven D. y otros autores (eds.), Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the social World, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • RICOEUR, Pierre, Tiempo y narración. El tiempo narrado, Madrid, Siglo XXI, 1996, p. 915.
  • ROBIN, Régine, La mémoire saturée, París, Stock, 2003.
  • RODRIGO, Javier, “La Guerra Civil: memoria, olvido, recuperación e instrumentación”, Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 6 (2006), pp. 8-9.
  • RODRÍGUEZ TRANCHE, Rafael y SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, No-Do. El tiempo y la memoria, Madrid, Cátedra, 2001, p. 496.
  • RUEDA, José Carlos, “Transdiscursividad fílmica, revisionismo y legitimación franquista. ¿Por qué morir en Madrid? y su singularidad histórica”, Historia Contemporánea, 36 (2008), pp. 119-141
  • RUEDA, José Carlos y CORONADO, Carlota, La mirada televisiva. Ficción y representación histórica en España, Madrid, Fragua, 2009.
  • RUIZ TORRES, Pedro, “Los discursos de la memoria histórica en España”, Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 7 (2007).
  • RUIZ-VARGAS, José María, “¿De qué hablamos cuando hablamos de memoria histórica? Reflexiones desde la psicología cognitiva”, Entelequia, 7 (2008), pp. 54-55.
  • SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites, Madrid, Cátedra, 1996, pp. 65-85.
  • SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, “Los lugares de memoria franquista en el No-Do”, ArtCultura, 11, 18 (2009), pp. 95-108.
  • SÁNCHEZ-COSTA, Fernando, “Los mapas de la memoria. Nombres de calles y políticas de memoria en Barcelona y Madrid”, Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 9 (2009).
  • SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio, Estrategias de guión cinematográfico, Barcelona, Ariel, 2001, p. 186.
  • SAZ, Ismael y ARCHILÉS, Ferrán (eds.), La nación de los españoles. Discursos y prácticas del nacionalismo español en la época contemporánea, Valencia, Universitat de València, 2012.
  • SEVILLANO CALERO, Francisco, Ecos de papel. La opinión pública de los españoles en la época de Franco, Madrid, Biblioteca Nueva, 2000, pp. 199-214.
  • SOLE, Queralt, Els morts clandestins. Les fosses comunes de la guerra civil a Catalunya 1936- 1939, Catarroja, Afers, 2008.
  • STRAUBHAAR, Joseph, “Beyond Media Imperialism: Asymmetrical Interdependence and Cultural Proximity”, Critical Studies in Mass Communication, 8 (1991), pp. 1-11.
  • SUEIRO, Daniel, La verdadera historia del Valle de los Caídos, Madrid, Sedmay, 1976.
  • TODOROV, Tzvetan, Las morales de la Historia, Barcelona, Paidos, 1993, pp. 119-145.
  • VIEJO-ROSE, Dacia, “Memorial Functions: Intent, Impact and the Right to Remember”, Memory Studies, 4, 4 (2011), pp. 465-480.
  • VILCHES, Lorenzo, La lectura de la imagen: prensa, cine y televisión, Barcelona, Paidos, 1984, p. 14.
  • WALES, Anne, “Television as History. History as Television”, en SOLANGE, David y JACKSON, Robert (eds.), Television and Criticism, Londres, Paperback Books, 2008, pp. 49-60.
  • WALKER, Janet, “The Traumatic Paradox: Autobiographical Documentary and the Psychology of Memory”, en HODGKIN, Katherine yRADSTONE, Susannah (eds.), Contested Past. The Politics of Memory, Londres, Routledge, 2003, pp. 104-119.
  • WHEATLEY, Helen (ed.), Re-Viewing Television History. Critical Issues in Television Historiography, Londres, I. B. Tauris, 2007.
  • ZELIZER, Barbie, “Reading the Past against the Grain: the Shape of Memory Studies”, Critical Studies in Mass Communication, 12, 2 (1995), pp. 214-239.
  • ZERUVABEL, Eviatar, Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology, Cambridge, Ma, Harvard University Press, 1997