El concepto de estilema de autor en el cine: los casos de Steven Speilberg, John McTiernan y Clint Eastwood

  1. Caldevilla Domínguez, David 1
  2. Rodríguez Terceño, José 1
  3. Gonzálvez Vallés, Juan Enrique 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue Title: La enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educacion Superior (EEES)

Issue: 19

Pages: 651-660

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The concept of ‘stylemes of the author’ refers to a brand or personal mark, identifiable and transferable,although imitable, of a way to do both in form and content of a person (call creator) regarding an art. Nuclear films of this study form a corpus that was analyzed and which necessarily can only cover part ofthe total work, which is considered sufficient sample or critical mass, to find in these authors the marksthat are part of their personal way of doing. Conclusions are focused, from these three authors, in the filmcontents in which are based the stylemes of the author and theri and structure.

Bibliographic References

  • ALTMAN, Rick (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona, Paidós Comunicación.
  • CALDEVILLA DOMÍNGUEZ, David (2005): El sello de Spielberg. Madrid, Visión Net.
  • CASAS, Quim (2003): Clint Eastwood. Avatares del último cineasta clásico. Madrid, Jaguar.
  • CHATMAN, Seymour (1990): Historia y discurso. Madrid, Taurus Humanidades.
  • COMAS, Ángel (2006): Clint Eastwood: Tras las huellas de Harry. Madrid, T&B.
  • FOOT, John H. (2009: Clint Eastwood: evolution of a filmmaker. Westport, Praeger.
  • GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (1993): Narrativa audiovisual. Madrid, Cátedra.
  • GONZÁLVEZ, Juan Enrique (2009): “Primavera en Otoño de Clint Eastwood” en Revista de Comunicación Vivat Academia, nº 109. Madrid. Universidad Complu­tense: http://www.seeci.net/vivataca/numeros/n109/Num109/PDFs/n109­Cine­ 2.pdf [fecha de consulta: 12 de agosto de 2012]
  • MAURER, Isabel (2011): “Cruzando fronteras: Todo sobre mi madre (1999) de Pedro Almodóvar” en Revista de Comunicación SEECI, nº 24. Madrid. Universidad Complutense: http://www.ucm.es/info/seeci/Numeros/Numero 24/DATOS.html [fecha de consulta: 11 de agosto de 2012]
  • MITRY, Jean (1989): Estética y psicología del cine. Madrid, Siglo XXI.
  • PEÑA, Beatriz (2009): “La emoción en el cine” en Revista de Comunicación Vivat Academia, nº 102. Madrid. Universidad Complutense: http://www.ucm.es/info/vi­ vataca/anteriores/n102/DATOSS102.htm [fecha de consulta: 30 de agosto de 2012]
  • SEGER, Linda (2000): Cómo crear personajes inolvidables. Barcelona, Paidós Co­municación.
  • TORRES-­HORTELANO, Lorenzo J. (2011): “De lo vernacular y el World Cinema en Biutiful” en Revista de Comunicación SEECI, nº 24. Madrid. Universidad Com­plutense: http://www.ucm.es/info/seeci/Numeros/Numero 24/DATOS.html [fecha de consulta: 1 de agosto de 2012]