Del bodegón a la basura.representaciones de alimentos en la historia del arte desde la perspectiva de la fotografía contemporánea

  1. Legido García, María Victoria 1
  1. 1 Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid.
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2016

Volum: 28

Número: 3

Pàgines: 415-427

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N3.48027 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

This essay reflects about the representation of food in Art History analysing why food performance have been consider traditionally as a minor issue and keeps the hypothesis of its exponential growth in the contemporary art market, very much alive today in the form of photography images. This article analyses the representation of food at different moments in art history, defending the idea of abundance in the still life images. The text argues about that formerly presented mainly food and although essentially no record of these representations were always organic waste; however at the present time still life images have become garbage representations, waste in all its forms, non-degradable litter. Through the analysis of some of the most relevant art works related with gastronomy representation, this article shows, that contemporary still life are pretty much reliable than what a superficial criticism had argued in the past. They conform a whole representation system and meaning, in a constant evolution that place us in the centre of culture, because the still life talks about sociology, politics and economy. Definitely they talk about the environmental impact that we produce across our daily routines.

Referències bibliogràfiques

  • Bright, S. (2005). Fotografía Hoy. San Sebastián: Nerea.
  • Bryson, N. (2005). Volver a Mirar. Cuatro ensayos sobre la pintura de naturalezas muertas. Madrid: Alianza Forma.
  • Calabrese, O. (1994). Como se lee una obra de arte. Madrid: Cátedra.
  • Corbeira, D., Jiménez, C. & Bonet, E. (Comisarios) (2002). Comer o no comer: o las relaciones del arte con la comida en el siglo XX. Salamanca: Consorcio Salamanca.
  • De la Cuadra, C. (2008). Almacenes de vida. Madrid: Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria.
  • Estévez, F. (2008). Poder y comida. Mcdonald’s, la atracción fatal. En Miralda (Ed.), Power Food Lexicom. Barcelona: Food Cultura Museum. pp. 404-405.
  • Gascón, A. & Iñiguez, L. (2012). Aproximación al significado real de la decoración “banal”, musiva y pictórica. Antesteria. Debates de la Historia Antigua. Nº1. Madrid: Universidad Complutense. pp. 219-227
  • Korsmeyer, C. (1999). El sentido del gusto. Comida, estética y filosofía. Barcelona: Ed Paidós Ibérica (2002).
  • Kuspit, D. (2006). El fin del arte. Madrid: Akal.
  • Marco, Ch. (2010). Asarotos oikos, suelo sin barrer. En Recoqvinaria. Recuperado de http://derecoquinaria-sagunt.blogspot.com.es/2010/12/asaroton-oecon.html.
  • Nogué, J. (2009). Paisajes Residuales. Revolviendo en la basura. Residuos y reciclajes en el arte actual. Huesca: CEDAN, Centro de Arte y Naturaleza Fundación Beulas.
  • Olivares, R. (2005). Naturaleza Muerta. Exit. Imagen y Cultura. Nº 18. Madrid: Olivares y Asociados, pp. 17-18.
  • Pardo, J. L. (2010). Nunca fue tan hermosa la basura. Barcelona: Galaxia Gutemberg Círculo de lectores.
  • Replinger, M. (2011). Comer con los ojos. El Arte del comer. En Giménez C. (Comisaria). De la naturaleza Muerta a Ferrán Adriá. Barcelona: Obra social de la Caixa Calunya. pp. 29-55
  • Ritzer, G. (1996). La macdonalización de la sociedad. Barcelona: Ariel.
  • Scheneider, N. (1992). Naturaleza Muerta. Colonia: Taschen.