Los primeros pasos en el escorzo de la figura humana"un análisis desde la geometría"

  1. Maure-Rubio, M. Ángel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2016

Volum: 28

Número: 2

Pàgines: 253-275

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N2.48412 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

Through a historic path centered in the Renascence, are exposed some of the most meaningful contributions of theorist and artists the evolution of the human figure foreshortening from a geometrical involving point of view. The artist, using their drawings and texts to help others in the learning of the representation, rushed to include the study of the foreshortening in their treatises, searching ways to facilitate its drawing in any kind of support and any position in space. In this article are analyzed and linked, treatises of geometrical experts, with art works that reflect important advances in this field. Supports such as canvas, walls or vaults represent new working surfaces and different space positions for the artist. The human figure, protagonist in the scene, will have to adapt in order to be contemplated from wider and different architectonic spaces. It was necessary to master perspective in drawing, and more specifically in wall-drawing, in order to offer compositions that were each time more ambitions and surprising.

Referències bibliogràfiques

  • Alberti, L.B. (1999 [1435]). Los tres libros de la pintura. Madrid: Tecnos
  • Arfe y Villafañe, J. (1773 {1585]). De varia commensuración para la Esculptura y Architectura. Madrid: Imprenta Miguel Escribano.
  • Barbaro, D. (1569 [1568]). La pratica della perspettiva Venecia. 1569. Camillo & Rutilio Borgominieri.
  • Barozzi da Vignola, J. & Danti, E. (1682 [1582]). Le due regole della prospettiua prattica. Bolonia: Gioseffo Longhi. G.
  • Bora, G. (1999) Prospettiva lineare e prospettiva de’perdimenti: un dibattito sullo scorcio del Quattrocento. Paragone, 595, pp. 3-45.
  • Cousin, J. (1560). Livre de perspective. Paris: Ichan le Royer.
  • Cousin, J. (1656 [1571]). Livre de pourtraicture. Paris: Chez Guillaume le Be.
  • Da Vinci, L. (2001 [1508-1518]). Aforismos. Madrid: Espasa Calpe.
  • Da Vinci, L. (1651 [1487-1514]). Trattato della pittura di Lionardo da Vinci [....] e il trattato della statua di Leon Battista Alberti. Paris: Trichet Du Fresne, Raphaël. Éditeur scientifique.
  • Da Vinci, L. (1985 [1487-1514]). El Tratado de la Pintura de Leonardo da Vinci, y los tres libros que sobre el mismo arte escribió León Bautista Alberti. Edición de la traducción de Diego Antonio Rejón de Silva de 1784. Murcia: Caja Murcia.
  • Durero, A, (2000 [1525-1538]).Underweysung der Messung, Madrid:Akal.
  • Durero, A, (1557 [1528]). De symmetria partium in rectis formis humanorum corporum. Paris:Caroli Perier.
  • Gaurico, P (1989 [1504}). Sobre la escultura. Madrid: Akal
  • Honnecourt, V. (1991 [s.XIII]) Cuaderno. Madrid: Akal
  • Lomazzo, G. P. (1590 [1571]). Idea del tempio della pittura. Milán: P.G.Pontio.
  • Lomazzo, G. P. (1585 [1584]). Trattato dell’arte della pittura, scoltura, et architettura. Milán:P.G.Pontio.
  • Lomazzo, G. P. (1598 [1584]). Trattato dell’arte della pittura, scoltura, et architettura. Oxford: Ioseph Barnes.
  • Della Francesca, P (1984 [1474]). De Prospectiva pingendi. Edizione critica a cura di G. Nicco Fasola. Florencia: Casa Editrice le lettere.
  • Schön, E. (1540). Unnderweissung der Proportzion. Nuremberg: Editor desconocido.
  • Urbino, C (1560-1570). Códice Huygens. Nueva York. Morgan Library.
  • Vasari. G. (1998[1550]). La vida de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos. Madrid: Tecnos.
  • Villanueva L.(1996). Perspectiva lineal. Su relación con la fotografía. Barcelona: Ediciones U.P.C.
  • Vitruvio M.L. (1980 [41]) Los diez libros de arquitectura. Barcelona: Editorial Iberia.