El empleo de las tecnologías 3D en la conservación del patrimonio y su aplicación en la realización de reproducciones de bienes culturales

  1. Sonia Santos Gómez
Zeitschrift:
Observar

ISSN: 1988-5105

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 11

Nummer: 1

Seiten: 97-114

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Observar

Zusammenfassung

The theme developed in this study is the result of the implementation of a Project of Educational Innovation and improvement of the Teaching Quality (project PIMCD) directed by the author, in wich participated professors from the sculpture, and Painting and Conservation Departments, This project tries to expose to the community of curators and conservators and students in general a methodology applied in the realization of completely harmless reproductions for original works by meaning of combining 3D with traditional molding technologies. With the showed methodology, the reproductions have been obtained without molding materials (silicone) have come in contact with the original pieces and in this way useful in the realization of volumetric reconstructions of works of art

Bibliographische Referenzen

  • 3D Systems (2016). Precision, productivity; real parts & functional prototypes. Recuperado de: http://www.3dsystems.com/3d-printers/professional/overview
  • Escriva, F., y Madrid, J. A. (2010). El mundo virtual en la restauración. Aplicaciones virtuales para la conservación y restauración del patrimonio, Arché. Publicación del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la UPV, 4 y 5, 11–20.
  • Factum Arte. (2016). Facsímile of the Dama de Elche [vídeo]. Recuperado de http://www.factumarte.com/pag/47/Facsimile-of-the-Dama-De-Elche
  • Farjas M., y Arcia F. J. (2008). Modelización tridimensional y sistemas laser 3D aplicados al patrimonio histórico. Madrid: Ediciones de la Ergástula.
  • Feroca (2016). Epofer EX402+E430 Epoxi Transparente-Filtro UV. Recuperado de http://www.feroca.com/es/resinas-epoxi/82-epofer-ex402-e430-epoxi-trasparente-filtrouv.html
  • Gil, R. (2015). Protocolos de conservación y restauración aplicables a la Colección de Aves y Mamíferos naturalizados del Museo Nacional de Ciencias Naturales de Madrid (MNCNCSIC), (Tesis doctoral), Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Kosciuk, J. (2012). Modern 3D scanning in modelling, documentation and conservation of architectural heritage, Journal of Heritage Conservation, 32, 82–88.
  • Natural-History-Conservation.com. (2016). Making Replicas. Recuperado de: http://www.naturalhistory-conservation.com/replicas.htm
  • Pereira, C. (1999a). Facsímiles de objetos de arte tridimensional 1º Parte: Moldeo, Valencia: Restauración & Rehabilitación, 25, 66–71.
  • Pereira, C. (1999b). Facsímiles de objetos de arte tridimensional 2º Parte: Vaciado, Valencia: Restauración & Rehabilitación, 26, 66–71.
  • Rosende S., y Andrés, J.C. (2003). Clonar el patrimonio histórico. Creación de una réplica. Aplicación de nuevas tecnologías en conservación, Pátina, 12, 23–38.
  • Sagristà Productos. (2016). Base acrílica. Recuperado de http://www.sagristaproducts.com/es/55- base-acrilica.
  • Wachowiak, M., y Kara, B. V. (2009). Scanning and replication for museum and cultural heritage applications, Journal of the American Institute for Conservation, 48, 141–158.
  • Williams, N., y Williams, G. (2016). TATE. Replicas of constructions by Naum Gabo: A Statement by the Copyright Holders. Recuperado de http://www.tate.org.uk/research/publications/tatepapers/replicas-constructions-naum-gabo-statement-copyright-holders.