Ciudadanía informada, ciudadanía participativa. La movilización de los jóvenes en el entorno digital

  1. García Galera, María del Carmen 1
  2. Fernández Muñoz, Cristóbal 2
  3. del Hoyo Hurtado, Mercedes 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2017

Issue Title: Ciudadanía Digital y Open Data Access

Issue: 18

Pages: 124-143

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

Young people are the main users of different communication technologies, especially social networks. This article aims to know how young university students build, on their daily experience, their relationship with the digital world: how they assimilate contents, how they filter information, how they value the need for immediacy, or what kind of motivations they have for civic participation. Through the group of discussion technique, it can conclude that young people, along with their continuous process of adaptation to the digital universe, have changed their way of informing, being informed, as well as participating as digital citizens in civic actions. This participation depends on reasons such as the integration in the group of equals or the call to action from any cause with which they empathize.

Funding information

Fuente de financiación: Comunidad de Madrid y Fondo Social Europeo (Ref: H2015/HUM-3434).

Bibliographic References

  • Boyd, D. (2010). "Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications." En Zizi Papacharissi (Ed.) Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (pp. 39-58). Londres: Routledge
  • Cáceres, M.D., Brandle, G. y Ruiz, J.A. (2016). Hacia la construcción de una ciudadanía digital. Nuevos modelos de participación y empoderamiento a través de Internet. Prisma Social, núm. 15, pp. 643-684. Url: http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/
  • Campbell, S. W., y Kwak, N. (2010). Mobile communication and civic life: Linking patterns of use to civic and political engagement. Journal of Communication, 60(3), pp. 536-555. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2010.01496.x
  • Campbell, S. W., y Kwak, N. (2011). Mobile Communication and Civil Society: Linking Patterns and Places of Use to Engagement with Others in Public. Human Communication Research, 37(2), pp. 207-222. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2010.01399.x
  • Campbell, S. and Kwak, N. (2012) 'Mobile Communication and Strong Network Ties: Shrinking or Expanding Spheres of Public Discourse?' New Media and Society, 14 (20) pp.262-280. https://doi.org/10.1177/146144811411676
  • Castañeda, A. y Chávez, M.G. (2016) Los grupos de discusión como estrategia metodológica para conocer las representaciones sociales acerca de la investigación en el contexto de la formación profesional de los comunicadores. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época III. Vol. XXII. Número 44, pp. 127-177. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31648715010
  • Castells, M. (2009). Communication power. Oxford, UK: Oxford University Press
  • Connolly, W.E. (1974). The terms of political discourse. Lexington:Heath.
  • Estupiñán Villanueva, A., Molina Carmona, E., Flores Guevara, S. y Martínez Bermeo, J.R. (2016) La participación digital en la construcción de la e-democracia y ciudadanía digital. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Vol. 7, núm. 13. https://doi.org/10.23913/ride.v7i13.239
  • Gamson, W. (1992). Talking Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press
  • Gerbner, G. (1969). “Toward ‘cultural indicators’: the analysis of mass mediated public message systems”. En G. Gerbner, K. Krippendorff, W.Paisley y J. Stone (Eds.) The Analysis of Communication content. Developments in Scientific Theories and Computer Techniques (pp.123-132). New York/London/ Sydney/Toronto: John Wiley & Sons Inc.
  • García, M.C., del Hoyo, M., y del Olmo, J. (2016). Social Networks in Spain: Twitter and Facebook During ‘La Crisis’. International Journal of Hispanic Media, Vol. 9
  • García, M.C. y Fernández, C. (2016). Si lo vives lo compartes. Madrid: Editorial Ariel
  • Gil-Flores, J. (1996). “La metodología de investigación mediante grupos de discusión”. En G. Rodríguez, J. Gil-Flores y E. García (Eds.) Metodología de la investigación cualitativa (pp.199-212), Archidona, Málaga: Aljibe
  • Gil de Zúñiga, H. (2009). “Blogs, journalism and political participation” En Z. Papacharissi (Ed.) Journalism and citizenship: New agendas in communication, (pp. 108–123). Nueva York: Routledge
  • Gil de Zúñiga, H., Jung, N. y Valenzuela, S. (2012). Social Media Use for News and Individuals' Social Capital, Civic Engagement and Political Participation. Journal of Computed-Mediated Communication. Volume 17, núm.3, pp. 319–336. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2012.01574.x
  • Gillmor, D (2004) We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People. Sebastopol, California: O’Reilly Media
  • Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía democrática en la cultura digital. Revista Comunicar, núm. 36, Vol. XVIII, pp. 131-138. https://doi.org/10.3916/c36-2011-03-04
  • Greenbaum, T. L. (1988). The practical handbook and guide to focus group research. Lexington, Massachusetts: Heath and Company.
  • Hilbert, M. (2009). The maturing concept of e-democracy: From e-voting and online consultations to democratic value out of jumbled online chatter. Journal of Information Technology & Politics, 6, pp.87–110. https://doi.org/10.1080/19331680802715242
  • Ito, M. (2009). Hanging Out, Messing Around, Geeking Out: Kids Living and Learning with New Media. Cambridge, UK: The MIT Press
  • Jensen, J. L. (2011). Citizenship in the digital age: the case of Denmark. Policy & Internet, 3(3), pp.1-22. https://doi.org/10.2202/1944-2866.1106
  • Jones, L.M. y Mitchell, K.J. (2015). Defining and measuring youth digital citizenship. New Media & Society, Vol 18, Issue 9. https://doi.org/10.1177/1461444815577797
  • Krueger, R. A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide. La Nación (26 de septiembre de 2014) La revancha de los Millennials: ahora son la "generación amable". Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1724153-la-revancha-de-los-millennials-ahora-son-la-generacion-amable
  • Lederman, L. C. (1990). Assessing Educational effectiveness: the focus group interview as a technique for data collection. Communication Education, 38, pp.117-127.
  • Morgan, D. L. (1988). Focus groups as qualitatíve research. Serie Qualitative Research Methods, Vol.l6. Beverly Hill: Sage Publications.
  • Natal, A., Benítez, B. y Ortiz, G. (2014). Ciudadanía Digital. México: UAM
  • Rico, D. y Bolivar, L. (2014) Eficacia de la participación en organizaciones sociales de víctimas: percepción de líderes en el departamento del Atlántico. Análisis político n° 82, pp. 72-87. https://doi.org/10.15446/anpol.v27n82.49408
  • Sandín Esteban, M. P. (2004). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. México: Mc Graw-Hill.
  • Serrano Puche, J. (2013) Vidas conectadas: tecnología digital, interacción social e identidad. Historia y Comunicación Social. Vol. 18 Nº Especial Noviembre. PP. 353-364. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44249
  • Shirky, C. (2008), Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations. Londres, Reino Unido: Penguin Book
  • Sierra, F (2012). Ciudadanía digital y sociedad de la información en la Unión Europea. Un análisis crítico. Andamios, Revista de investigación social, núm. 9 (19), pp.259-282
  • Suárez Villegas, J.C. y Cruz Álvarez, J. (2016). Los dilemas deontológicos del uso de las redes sociales como fuentes de información. Análisis de la opinión de los periodistas de tres países. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 66-84. https://doi.org/10.4185/rlcs-2016-1084
  • Tapscott, D. y Williams, A. (2006) Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. Nueva York: Penguin Books
  • Trere, E. y Cargnelutti, D. (2014). Movimientos sociales, redes sociales y Web 2.0: el caso del Movimiento por la Paz con Justicia y Dignidad. Comunicación y Sociedad, Vol. 27, n. 1, pp. 183-203.
  • Tufekci, Z. (2013). "Not This One": Social Movements, the Attention Economy, and Microcelebrity Networked Activism. American Behavioral Scientist, 57(7), 848-870. https://doi.org/10.1177/0002764213479369
  • Van Dyk, T. y Van de Poel, K. (2013). Towards a responsible agenda for academic literacy development: considerations that will benefit students and society. Journal for Language Teaching, Vol. 47, núm. 2, pp. 43 – 69. https://doi.org/10.4314/jlt.v47i2.3
  • Zamarriego, L. (24 de abril de 2015). Millennials: los jóvenes que vienen a resetear el mundo. Ethic, la vanguardia de la sostenibilidad. Recuperado de http://ethic.es/2015/04/millenials-los-jovenes-que-vienen-a-resetear-el-mundo/
  • Zukin, C., Keeter, S., Andolina, M., Jenkins, K. y Delli-Carpini, M. X. (2006). A new engagement? Political participation, civic life, and the changing American citizen. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/S1537592707071150