Docuweb: pautas y metodología para la creación de un nuevo género periodístico

  1. Santiago Martínez Arias 1
  2. Rafael Díaz Arias 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 41

Pages: 71-91

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.17263 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

This paper studies the adaptation of audiovisual genres of reportage and documentary to multimedia and interactivity of the Internet. A basic methodology for building and categorizing products is developed. We compare traditional and interactive versions on our case of study and through surveys and focus groups, exploring the narrative effectiveness and satisfaction for the viewer. One conclusion is that for categorizing and producing, it is essential to discern the narrative functions of these products. And, as second finding, satisfaction of viewers / receivers is limited, although the validity of this conclusion cannot be generalized beyond the case study.

Bibliographic References

  • Aston, J., Gaudenzi, S. (2012). Studies in documentary film interactive documentary : setting the field. Studies in documentary Film, 6(2), 125-39.
  • Bock, M. A. (2015). Showing versus telling: comparing video narratives on newspaper and television websites video. Journalism, 11, 1-25.
  • Cisco (2016). June Middle East Cisco Visual Networking Index : Forecast and Methodology , 2013 – 2018. http://www.cisco.com/en/US/solutions/collateral/ns341/ns525/ns537/ns705/ns827/white_paper_c11-481360_ns827_Networking_Solutions_White_Paper.html
  • Díaz Noci, J. (2009). Multimedia y modalidades de lectura: una aproximación al estado de la cuestión. Comunicar, 16(33), 213-19.
  • Domínguez, E. (2010). El documental como vivencia digital. La Vanguardia, 21/12/10. http://blogs.lavanguardia.com/elcuartobit/el-documental-como-vivencia-digital.
  • Fernandez Jara, L., Roel, M. (2014). El documental periodístico: propuesta de caracterización a través del análisis de documentos tv y en portada. Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 20(2), 677-94.
  • Gifreu, A. (2011). El documental multimedia interactivo como discurso de la no ficción interactiva. por una propuesta de definición y categorización del nuevo género emergente. Hipertext.net, 9. http://www.upf.edu/hipertextnet/numero-9/documental-multimedia.html
  • Gifreu, A. (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: UOC.
  • Gosciola, V., Campalans, C (2013). Géneros de narrativa transmedia y periodismo. En Denis Renó, Carolina Campalans, Sandra Ruiz, Vicente Gosciola, Elizabeth Gonçalves, Periodismo transmedia: miradas múltiples (pp. 35.52). Barcelona: UOC, Rosario: Universidad de Rosario.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture, where old and new media collide. Nueva York: NYU.
  • Larrondo, A. (2010). Propuesta metodológica para una aproximación empírica a los géneros ciberperiodísticos. Zer, 15(28), 157-74. http://www.ehu.es/zer/es/hemeroteca/articulo/Propuesta-metodolgica-para-una-aproximacin-emprica-a-los-gneros-ciberperiodsticos/437nhttp://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=770434
  • Larrondo, A. (2011). La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo. Comunicacion y Sociedad, 22(2), 59-88.
  • León, B., Negredo, S. (2014). Documental web. una nueva página para el viejo sueño interactivo. Telos, 96, 1-10. http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/DYC/TELOS/LTIMONMERO/DetalleArtculo_96TELOS_DOSSIER4/seccion=1288&idioma=es_ES&id=2013102313530001&activo=6.do
  • López García, G, (2003). Géneros interpretativos: el reportaje y la crónica. En Javier Díaz Noci, Ramón Salaverría (coords.), Manual de redacción ciberperiodística (pp. 448-94). Barcelona: Ariel.
  • Marreno, L. (2008). El reportaje multimedia como género del periodismo digital actual. acercamiento a sus rasgos formales y de contenido. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 1-21.
  • Marta, C. (2012). Reportaje y documental: de géneros televisivos a cibergéneros.
  • Mayoral, J., Edo, C. (2014). Evolución de la producción audiovisual en cinco cibermedios españoles. Fonseca, Journal of Communication, 9, 233-62.
  • Meadows, M. S. (2003). Pause & Effect: The art of interactive narrative. Indianapolis: New Readers.
  • O’Flynn, S. (2012). Studies in documentary film documentary’ s metamorphic form : participatory and beyond documentary’ s metamorphic form: webdoc, interactive. Studies in Documentary Film, 6(2), 141-57.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 21. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477
  • Vázquez Herrero, J., López García, X. (2015). Reportaje interactivo: un género periodístico para el medio digital. En De los medios a los metamedios. Actas I Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación, https://delosmediosalosmetamedios.files.wordpress.com/2016/03/7-reportaje-interactivo-un-gecc81nero-periodicc81stico-para-el-medio-digital.pdf