Luis II de Baviera y Luchino Visconti¿vidas paralelas? Estudio sobre Luis II de Baviera
- García Crego, Juan 1
- García Fernández, Juan Vicente 1
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1578-8393
Año de publicación: 2016
Volumen: 16
Número: 3
Páginas: 67-77
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Área abierta
Resumen
This research presents Ludwig II of Baviera (1845-1886) as a historical figure and the vision of his reign theItalian director Luchino Visconti showed in his movies. This research states in an analytic and scrupulousway the relations between the historical figure, its filmic representation and the director himself. In addition,through an exhaustive research, this paper shows the aesthetics generated by directors like Visconti who reacheda remarkable peak in history of European film. Finally, this paper goes through the making of this film,which went from a transitional film within the Visconti oeuvre to one of his most troublesome and health-riskingprojects causing afterwards Visconti´s death.
Referencias bibliográficas
- Berenson, Bernard. Estética e Historia en las artes visuales, Fondo de Cultura Económica, México. 89, 2005, pp. 146-147.
- Biermann, Christoph. Ludwig II. Von Bayern: Krankengeschichte ohne Patient. En Deutsches Ärzteblatt 70 (1973) 2685-2691; 2949-2955; 3149-3154. Wiederabdruck. En: Merkt, N. (Ed.) Ludwig II. - König von Bayern. C. Gerber, Múnich, 1987, pp. 217-245.
- Bogarde, Dirk. Un Hombre ordenado, Espasa-Calpe, Madrid, 1985.
- Carter, William C. Proust enamorado, Editorial Belacqua, Barcelona, 2007.
- Colombani, Florence. Proust-Visconti. Philippe Rey, París, 2006.
- Delgado Cabrera, Arturo. “Proust-Visconti o las afinidades electiva”. En Maccanti, Luis. (Coord.) Luchino Visconti. 1906-2006. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de publicaciones. La Palmas de Gran Canaria, 2006.
- García Crego, Juan. Accatone. La muerte en la calle. El principio es el fin. Lectura y Teoría del Texto, Trama y Fondo, nº 28, Primer Semestre 2010, pp. 125-138.
- Garcia Fernandez, Juan Vicente. Del fracaso amoroso, de la belleza, de la posmodernidad, KRK ediciones, Oviedo, 2008.
- Guarner, Jose Luis. Conocer Visconti y su Obra, Dopesa, Barcelona, 1978.
- King, Greg. El rey Loco, Javier Vergara editor, Buenos Aires, 1997.
- Liandrat-Guigues, Suzanne. Luchino Visconti, Cátedra, Madrid, 1997.
- Mannino, Franco. Visconti e la musica / prefazione di Lino Micciche. Editorial Lucca: Akademos & Lim, cop. 1994.
- Miret Jorba, Rafael. Luchino Visconti: la razón y la pasión, Dirigido por, Barcelona, 1989.
- Muñoz Molina, Vicente. “Un sueño de Visconti”. En Pérez Millán, Juan Antonio (Coord.). Luchino Visconti, Semana Internacional de Cine de Valladolid, Valladolid, 2001.
- Ponce Lang-Lenton, Francisco J. El Señor paga: Luchino Visconti, cineaste homosexual. En Maccanti, L. (Coord) Luchino Visconti. 1906-2006. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de publicaciones. La Palmas de Gran Canaria, 2006.
- Proust, Marcel. La Fugitiva, Alianza Editorial. Madrid, 1969.
- Proust, Marcel. Albertine disparue, Editions Grasset & Fasquelle. París, 1987.
- Proust, Marcel. Albertine desaparecida, Editorial Anagrama, Barcelona, 1998.
- Schifano, Laurence. Luchino Visconti, El fuego de la pasión. Ediciones Paidós Ibérica. Barcelona, 315, 1991.
- Servadio, Gaia. Luchino Visconti, Ultramar ediciones. Madrid, 1983.
- AGUZZI, Elena. Quando Visconti sognaba Proust. Recuperado el 14 de octubre de 2014, desde: [http://www.luchinovisconti.net/visconti_al/proust_luchino_visconti.htm].
- FRUEHAUF, Rosemarie. El asesinato de un rey. La conspiración en contra de Luis II de Baviera. Recuperado el 23 de septiembre de 2013, desde: [http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/21393/].