El cine informativo¿El arma más fuerte? La recepción de los noticiarios cinematográficos "Luce" durante el fascismo

  1. Coronado Ruiz, Carlota 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Any de publicació: 2016

Volum: 16

Número: 3

Pàgines: 51-65

Tipus: Article

DOI: 10.5209/ARAB.53657 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Área abierta

Resum

The Luce newsreel was a fascist-pivotal propaganda instrument. Mussolini thought movies were the strongestweapon; however, the efficiency of cinematographic propaganda on people did not work as well as expected,especially nonfiction. This article intends to value, through oral testimonies, the influence of Lucenewsreel on the Italian population during fascism, the degree of truth of film news, and which of those piecesof news were more repeated, as well as the influence of the Italian and its leader image on the collective mind.

Referències bibliogràfiques

  • Argentieri, Mino. L’occhio del regime. Informazione e propaganda nel cinema del fascismo, Vallecchi, Florencia, 1979.
  • Bernagozzi, Giampaolo. Il mito dell’immagine. L’immagine del mito, Editrice Clueb, Bologna, 1983.
  • Brunetta, Gian Piero. Cinema italiano tra le due guerre, Mursia, Milán, 1975.
  • Brunetta, Gian Piero. La cinepresa e la storia: fascismo, antifascismo, guerra e resistenza nel cinema italiano. Bruno Mondadori, Milán, 1985.
  • Brunetta, Gian Piero. “La lunga marcia del cinema americano in Italia tra fascismo e guerra fredda”. En Ellwood y Brunetta (Eds.), Hollywood in Europa, Einaudi, Bolonia, 1988.
  • Brunetta, Gian Piero. Historia del cinema italiano. Il cinema del regime (1929-1945), Editori Riuniti, Roma, 2001.
  • Carabba, Claudio. Il cinema del ventennio nero, Vallecchi, Florencia, 1974; Redi, Riccardo. Cinema italiano sotto il fascismo, Marsilio, Venecia, 1979.
  • Cardillo, Massimo. Il duce in moviola : politica e divismo nei cinegiornali e documentari “Luce”, Dedalo, Bari, 1983.
  • Coronado, Carlota. “Esposa y madre ejemplar: la maternidad en los noticiarios Luce durante el fascismo (1928-1945)”, Historia y comunicación social, vol. 13 (2008), pp. 5-31.
  • Coronado Ruiz, Carlota. “Mujeres en uniforme: las organizaciones fascistas femeninas en los noticiarios cinematográficos Luce (1928-1943)”, Feminismos, vol. 1, n. 16 (2010), pp. 181-206.
  • De Grazia, Vittoria. Le donne nel regime fascista, Marsilio Editori, Venezia, 1993
  • Dittrich-Johansen, Helga. Le militi dell’idea. Storia delle organizacioni femminili del PNF, L. S. Olschki, Florencia, 2002).
  • Fielding, Raymond. The American Newsreel 1911-1967, Norman, University Oklahoma Press, 1972.
  • Herrera León, Fabián. “México y el Instituto Internacional de Cinematografía Educativa, 1927-1937”, Estudios de historia moderna y contemporánea de México, vol. 1, n. 36 (2008), pp. 221-259.
  • Huret, Marcel. Ciné actualités: histoire de la presse filmée, 1895-1980, H. Veyrier, París, 1984.
  • Laura, Ernesto G. Le stagioni dell’aquila. Storia dell’Istituto Luce, Ente dello Spettacolo, Roma, 2000.
  • Longanesi, Leo. “L’italiano”, en Film italiano, n. 17-18, 1933, pp. 18-19.
  • Meldini, Piero. Sposa e madre esemplare. Ideologia e politica della famiglia durante il fascismo, Guaraldi Editore, Rimini-Florencia, 1975.
  • Messina, Nunzia. Le donne del fascismo. Massaie rurali e dive del cinema nel Ventennio, Ellemme, Roma, 1987.
  • Montero, Julio; Paz, María Antonia. Lo que el viento no se llevó: el cine en la memoria de los españoles (1931- 1982), Ediciones Rialp, Madrid, 2011.
  • Tranche, Rafael R.; Sánchez-Biosca, Vicente y Otero, José María. NO-DO: el tiempo y la memoria, Cátedra, Madrid, 2000.
  • Tranfaglia, Nicola; Murialdi, Paolo y Legnani, Massimo. La stampa italiana nell’età fascista. Editori Laterza, 1980.
  • Zagarrio, Vito. Cinema e fascismo. Film, modelli, immaginari, Marsilio, Venecia, 2004.