Intemperie, de Jesús Carrasco. La trasmisión de una novela en la era global

  1. Guadalupe Arbona Abascal 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2019

Issue: 36

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

This paper focuses on Jesús Carrasco’s debut novel, Out in the Open. Starting from the figures on global sales and the novel’s critical reception, some questions are asked about the transmission of a novel in the global era. Text 1analysis of the syntactic units and semantic values are used to assess the novel’s wide acceptance. The conclusion reached is that Out in the Open is a cultural asset that enters the modes of exchange which are characteristic of globalization. In addition, the novel responds to a horizon of complex expectations. The discourse of the novel brings together a drama of pursuit, a tale of learning and a transnational cultural point of reference. This richness makes a plural reading possible, which goes beyond the Spanish context of the novel.

Bibliographic References

  • Arbona Abascal, G. (2015). Los nuevos telémacos en la narrativa española reciente. En J. Manuel Losada, (Ed.), Nuevas formas del mito (pp.133- 146). Berlín: Logos Verlag.
  • Arbona Abascal, G. & Mora Fandos, J. M. (2014). Intemperie, de Jesús Carrasco. Recepción crítica en los medios y originalidad de la novela. En Fidel López Criado (Ed.), Literatura, cine y prensa: el canon y su circunstancia (pp. 431-438). Vigo: Andavira.
  • Ayala-Dip, J. E. (2013, Febrero 2). La creación de un mundo. En El País Babelia, p. 9.
  • Bobes Naves, M. C. (1985). Teoría general de la novela. Semiología de La Regenta. Madrid: Gredos.
  • Barker, J. (2017). Unsheltered: Pablo Berger’s Blancanieves (Snow White) and Jesús Carrasco’s Intemperie (Out in the Open), Affect and Belonging in Contemporary Spanish Fiction and Film. Crossroads Visons (pp. 181-211). EEUU: Palgrave Macmillan.
  • Carrasco, J. (2013). Intemperie. Barcelona: Planeta.
  • Carrasco, J. (2013, Diciembre 18). Mejor novela de 2013, según los lectores de El País: Intemperie. Recuperado el 7 Julio 2018 de https://elpais.com/cultura/2013/12/17/actualidad/1387298597_043996.html.
  • Cassera, S. (2018). Niñez y devenir animal. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 7, 13, 87-97.
  • Confederación española de gremios y asociaciones de libreros (2013). Intemperie, Premio del Gremio de Libreros de Madrid 2013. Los Libreros Recomiendan. Portal de la CEGAL. Recuperado el 7 Julio2018 de www.loslibrerosrecomiendan.com/noticias/intemperie-premio-del-gremio-delibreros-de-madrid-2013.
  • Esteban, Á. & Montoya Juárez, J. (2008). ¿Desterritorializados o multiterritorializados? La narrativa hispanoamericana en el siglo XXI. En Francisca Noguerol et al. (Eds.), Literatura más allá de la nación. De lo centrípeto y lo centrífugo en la narrativahispanoamericana del siglo XXI (pp. 7-14). Madrid: Iberoamericana.
  • Fontana, A. (2013, Enero 22). Jesús Carrasco: Intemperie es un ‘western’ ibérico. ABC Cultural. Recuperado el 7 Julio 2018 de www.abc.es/cultura/cultural/20130122/abci-jesus-carrasco-intemperiewestern-201301221058.html.
  • Franco, J. (2008). Narrativas de la globalización. Quimera, 300,18-22.
  • Gullón, G. (2009). El libro como producto financiero. En Virgilio Tortosa (Ed.), Mercado y consumo de ideas (pp. 83-89). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Innerarity, Daniel (02 de mayo, 2016). Ciudades culturales e inteligentes. Recuperado el 7 Julio 2018 de https://www.danielinnerarity.es/art%C3%ADculos/.
  • Livingston, R. E. (2001). Glocal knowledges: Agency and place in literary studies. Publications of the Modern Language Association of America, 116 (1), 145-157.
  • Margenot III, J. B. (2017). Traversing the Intermezzo: Demonic Archetypesin Jesús Carrasco's Intemperie. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, 71(4), 218-228.
  • Mora, V. L. (2014). Globalización y literaturas hispánicas: de lo posnacional a la novela «glocal». Pasavento: revista de estudios hispánicos. 2, (2), 319-343.
  • Masoliver, J. A. (2013, Enero 23). El llano en llamas. Cultura/s La Vanguardia, pp. 6-7.
  • Matute, F. G. (2005). Elena Ramírez: «Es falso que las grandes editoriales se dediquen nada más que a ganar dinero y solo los independientes publiquen literatura. Jotdown. Cultural Contemporary Mag. Recuperado el 7 Julio 2018 de http://www.jotdown.es/2018/05/elena-ramirez-es-falsoque-las-grandes-editoriales-se-dediquen-nada-mas-que-a-ganar-dinero-ysolo-los-independientes-publiquen-literatura/.
  • McCarthy, C. (2000). Meridiano de sangre. Barcelona: Random House Mondadori.
  • McCarthy, C. (2007). La carretera. Barcelona: Random House Mondadori.
  • Ortega Dolz, Patricia (2013, Diciembre 13). Un viaje a la intemperie. El País Digital. Recuperado el 7 Julio 2018 de http://elviajero.elpais.com/elviajero/2013/12/12/actualidad/1386852855161915.html.
  • Pozuelo Yvancos, J. M. (2013, Enero 19). Cara y cruz de Jesús Carrasco. ABC Cultural, p. 10.
  • Rey, J. (2016). Intemperie.Barcelona: Planeta Cómic.
  • Rico, M. (2011). La narrativa española en la era del ciberespacio: una reflexión en cinco capítulos. La Página. 93-94, 131-143.
  • Ritzer, G. (2003). Rethinking Globalization: Glocalization/Grobalization and Something/Nothing Sociological Theory 21 (3), 193-209.
  • Robertson, R. (1992). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
  • Robertson, R. (1995). Glocalization: Time-Space and HomogeneityHeterogeneity. En M. Feather, Stone S. Lash & R. Robertson (Eds.), Global Modernities (pp. 25-44). London: Sage.
  • Robertson, R. (2001). Globalization Theory 2000+: Major Problematics. En G. Ritzer y B. Smart (Eds.), Handbook of Social Theory (pp.458-471). London: Sage.
  • Sanz Villanueva, S. (2013). Parábola de la dignidad. Mercurio, marzo, 49.
  • Senabre, Ricardo (2013, Enero 18). Intemperie. El Cultural deEl Mundo, p. 9.
  • Stokkum van, C. (2016), Intemperie: ¿Nacional o desnacionalizado? Un análisis del lanzamiento y la recepción de Intemperie de Jesús Carrasco en España, Holanda, Francia y Alemania. Memoria de tesina de Bachelor. Nijmegen, Holanda: Radboud Universiteit.
  • Tomlinson, J. (1999). Globalization and Culture.Chicago:U. of Chicago Press.
  • Tortosa, Virgilio, ed. (2006). Escrituras del desconcierto: el imaginario creativo del siglo XXI: I Jornadas de Literatura Comparada. Alicante: Universidad de Alicante.
  • Tortosa, V., ed. (2009). Mercado y consumo de ideas. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Valdivia, P. (2017). Literature, crisis, and Spanish rural space in the context of the 2008 financial recession. Romance Quarterly, 64 (4), 163-171.
  • Valdivia, P. (2018). Crisis and Spectrality. Notes on a Haunted Canon. Zurich: Lit Verlag.
  • Vargas Llosa, M. (2000, Abril 16). Las culturas y la globalización. El País. Recuperado el 7 Julio 2018 de elpais.com/diario/2000/04/16/opinion/955836005850215.html.