"Los motorizados" (Camillo Mastrocinque, 1962)una coproducción tipo en el cine español de los años sesenta

  1. Fernández Hoya, Alberto 1
  2. Fernández Hoya, Gema 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 291-311

Type: Article

DOI: 10.5209/ARAB.55572 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Área abierta

Abstract

Continuing with a business formula stabilized during the previous decade, the sixties constitute the greatest period for co-productions in the history of Spanish cinema. Los motorizados / I motorizzati, one of the many commercial proposals made by the Spanish production company TECISA, mainly between 1962 and 1974, is a good example of this business practice that often presents great differences between the films that finally can see the spectators of one and another country. The present article carries out a study of the film that also takes into account its particular productive environment, as well as other possible contextual marks whose imprint appears in cinematographic fiction.

Bibliographic References

  • ABC (11 de febrero de 1964). “Estreno de las películas La puerta de las siete cerraduras y Los motorizados”, 59.
  • Archivo General de la Administración (AGA), expediente administrativo número 27.080, Cultura, Cine, 36/03969.
  • García Fernández, E. C. (2008). “La figura del productor en la industria cinematográfica española” en Javier Marzal Felici y Francisco Javier Gómez Tarín (eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica española. Madrid: Editorial Complutense, 19-44.
  • Gubern, R. (2005). “Precariedad y originalidad del modelo cinematográfico español”. En Roman Gubern (et al), Historia del cine español. Madrid: Cátedra, 9-17.
  • Heredero, C. F. (1993). Las huellas del tiempo: cine español 1951-1961. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana, Filmoteca Española.
  • Pérez Merinero, C. y Pérez Merinero, D. (1975). Cine y control. Madrid: Castellote.
  • Riambau, E. y Torreiro, C. (2008). Guionistas del cine español: Quimeras, picaresca y pluriempleo. Madrid: Cátedra, Filmoteca Española.
  • Riambau, E. y Torreiro, C. (2008). Productores en el cine español: Estado, dependencias y mercado. Madrid: Cátedra, Filmoteca Española.
  • Zunzunegui, S. (2005). Los felices sesenta: Aventuras y desventuras del cine español (1959- 1971). Barcelona: Paidós.