La relación del espectador con la violencia en "Daredevil" (Netflix, 2015-)

  1. José Rodríguez-Terceño
  2. Juan Enrique Gonzálvez Vallès
  3. David Caldevilla Domínguez
Journal:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Year of publication: 2017

Issue: 24

Pages: 55-70

Type: Article

More publications in: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Abstract

Audiovisual consumption has changed in recent years; the new online platforms facilitate the access of the viewers to new contents in themes and formal (discursive) treatments of the same ones. The Netflix series Daredevil (2015-) is an exam-ple of this, putting violence at the central axis of its narration. In the present analysis, we unravel the relationship that the spectator establishes with this violence and the characters who exercise it in the story (from the protagonist hero to the antagonists), through technical solutions that enhance recog-nition, positioning and finally cognitive-affective attachment of the viewer with the characters.

Bibliographic References

  • AUMONT, Jacques et al (1985). Estética del cine. Barcelona. Paidós Comunicación.
  • BALLÓ, Jordi, PÉREZ, Xavier (2005). Yo ya he estado aquí: ficciones de la repetición. Barcelona. Anagrama.
  • BARTHES, Roland (1982). Análisis estructural del relato. Barcelona. Ediciones Buenos Aires.
  • CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2006). La nueva edad de oro de la televisión norteamericana. Repositorio de la Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/5701.
  • CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2016). Buscando al espectador serial desesperadamente: la nueva investigación de audiencias y la serie El Ministerio del Tiempo. Revista Dígitos, 2, 53-69.
  • CHATMAN, Seymour (1990). Historia y discurso. Madrid. Taurus.
  • FEDELE, Madalena & GARCÍA-MUÑOZ, Nuria (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, revista de comunicación, 111 (13), 47-64. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64.
  • HALL, Stuart et al (1980). Culture, media, lenguage. Londres. Hutchinson.
  • IZQUIERDO-CASTILLO, Jessica (2012). Distribución online de contenidos audiovisuales: análisis de 3 modelos de negocio. El profesional de la información, 21, 385-390.
  • JENKINS, Henry (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona. Paidós.
  • MARTA-LAZO, Carmen & GABELAS-BARROSO, José Antonio (2013). Hábitos de consumo televisivo de ficción entre los universitarios que estudian comunicación. Revista de comunicación de la SEECI, 31 (17), 14-33. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.31.14-33.
  • MARTÍNEZ-RODRIGO, Estrella & SÁNCHEZ-MARTÍN, Lourdes (2011). Publicidad en Internet: Nuevas vinculaciones en las Redes Sociales. Vivat Academia, Revista de comunicación, 117E (14), 469-480. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E.469-480.
  • MCGRATH, Charles (1995). The triumph of the prime-time novel. The New York Times, 22 de octubre (pp. 95).
  • MORLEY, David (1980). The nationwide audience: structure and decoding. British Film Institute. Londres.
  • NICOLÁS, Jaime C. (2014). El flow se estanca: el contramodelo ‘televisivo’ de Netflix. Revista Estudios de Comunicación, 15 (38), 244-256.
  • OJER, Teresa, CAPAPÉ, Elena (2012). Nuevos modelos de negocio en la distribución de contenidos audiovisuales: el caso de Netflix. Revista Comunicación, 10 (1), 187-200.
  • RODRÍGUEZ TERCEÑO, José (2015). El sello autorial en el cine de John McTiernan: estilema, tratamiento del género de acción y espectador ideal. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
  • - (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor. Revista de Comunicación de la SEECI, 35, 34-45. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.34-45.
  • SMITH, Murray (1995). Engaging characters. Fiction, emotion, and the cinema. Oxford. University Press.
  • SODANO, T. M. (2012). The industry changes and techonological advancements that paved the way to new television ventures. En M. A. JACKSON (ed.), Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming (pp. 27-41). Mississipi. University Press.
  • STAIGER, Janet (1992). Interpreting films: studies in the historical reception of american cinema. Princeton. University Press.
  • STAM, Robert (2015). Teorías del cine. Barcelona. Paidós Comunicación.