Rouben Mamoulianexperimentación, innovación y vanguardia en Hollywood a través del uso narrativo y expresivo del sonido

  1. Ricardo Jimeno Aranda 1
  2. José Antonio Jiménez de las Heras 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Année de publication: 2019

Número: 27

Pages: 61-74

Type: Article

D'autres publications dans: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Résumé

This article analyses the work of the Russian-born American film-maker Rouben Mamoulian, made during the golden era of classical Hollywood cinema, characterised by a unique balance between the aesthetic and narrative conventions of the Hollywood industry and the unique contributions and innovations (the use of sound, colour, editing and format) introduced by the filmmaker into his films. The article focuses particularly on the use of sound for narrative and ex-pressive purposes, and on the poetic and symbolic meaning revealed by these experimentations, with special reference to the director’s first four titles: Applause (1929), City Streets (1931), Dr. Jekyll and Mr.Hyde (1931), and Love Me Tonight (1932)

Références bibliographiques

  • Arquero Blanco, I. (2015). De vuelta a la ficción sonora. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 54, 155-168. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/especulo/Narrar_en_la_era_digital_Especulo_54_UCM_2015.pdf
  • Bourget, J.-L. (2007). Bella maniera, belle jeunesse. Positif, 555, 72-74.
  • Eisenstein, S., Pudovkin, V., Aleksandrov, G. (1989). Contrapunto orquestal. En J. Romaguera i Ramió y H. Alsina Thevenet (eds.), Textos y manifiestos del cine (pp. 476-479). Madrid: Cátedra.
  • Gallagher, J. A., Amoruco, M. A. (1982). An Interview with Rouben Mamoulian. The Velvet Light Trap, 19, 16-22.
  • García Fernández, E. C. (coord.). (1982). Historia Universal del Cine, vol. V. Planeta: Madrid.
  • Goodwin, J. (2001). Eisenstein: Lessons with Hollywood. En A. LaValley y B. P. Scherr (eds.). Eisenstein at 100. A Reconsideration (pp. 91-108). New Jersey: Rutgers University Press.
  • Higham, C., Greenbug, J. (1969). The Celluloid Muse. Hollywood Directors Speak. Nueva York: The New American Library.
  • Luhrssen, D. (2013). Mamoulian. Life on Stage and Screen. Lexington: The University Press of Kentucky.
  • Mamoulian, R. (1986). Quelques problèmes liés à la réalisation de films en couleurs. Positif, 307, 53-55.
  • Robinson, D. (1961). Painting the Leaves Black. An Interview with Rouben Mamoulian. Sight and Sound, 30(3), 123-127.
  • Vila, S. (2001). Rouben Mamoulian. La resistencia como estilo. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • Weinrichter, A. (1993). Un técnico brillante. Rouben Mamoulian. Dirigido por…, 216, 52-55.