Fotografía-pintura-cine:Interconexiones estéticas

  1. Colorado Castellary, Arturo 2
  2. Andrade Pereira, Vinicius 1
  1. 1 Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    info

    Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Río de Janeiro, Brasil

    ROR https://ror.org/0198v2949

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Any de publicació: 2018

Número: 16

Pàgines: 7-13

Tipus: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2018.V0I16.4084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resum

First, it was photography, with its chronophotographic derivations, and then cinema came. Thy impacted directly or indirectly on plastic images, pushing them –and sometimes forcing them – to look for new tracks. These new media felt the temptation, from the beginning, of drawing upon the History of pictorial to imbue themselves with the language of Art, a characteristics many times denied to them. This way, a permanent contamination has happened, together with a dialogue between plastic and technological image in modern times. It is not possible to understand Impressionism first and Cubism or Futurism not taking into account photography and then the cinema, or even pop art not considering the influence of mass media. It is just as impossible to understand the process of dematerialization of art in the last avantgarde movements not realizing that these actions are supported by photographic and moving images, being their last footprints actions like happenings, performances the Land-Art or Body-Art. Many filmmakers have felt the need of approaching painting to obtain inspiration from it or to narrate the life of its creators. Conversely, many plastic artists have considered photography a total artwork that allowed them to play with movement and time. They are the painting-filmmaker who in many instances could express themselves in either medium

Referències bibliogràfiques

  • Aumont, J. (1996). El ojo interminable. Cine y pintura. Barcelona: Paidós.
  • Bellour, R. (Dir.) (1990). Cinéma et peinture, approches. Paris: P.U.F.
  • Bonitzer, P. (2007). Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires: Santiago Arcos Ed.
  • Borau, J. L. (2003). La pintura en el cine. El cine en la pintura. Madrid: Ocho y medio.
  • Colorado Castellary, A. (2016). Ojo móvil, dinamismo y montaje. El influjo cinematográfico en las primeras vanguardias artísticas. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 13, pp. 179-203. Disponible: http://www.revistas.uma.es/index.php/fotocinema/
  • Costa, A. (1991). Cinema e pittura. Torino: Loescher.
  • Dalí, S. (1927). La fotografía, pura creació de l’esperit. L’Amic de les Arts, 18, pp. 90-91.
  • Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós.
  • Francastel, P. (1990). Arte y técnica en los siglos XIX y XX. Madrid: Debate.
  • Huyssen, A. (2002). La dialéctica oculta: vanguardia-tecnología-cultura de masas. En Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Ed.
  • Lieser, W. (2009). Arte digital. Colonia: H.F.Hullmann (Digital Art, 2008Koll: Tandem Verlag).
  • Martin, S. (2007). Videoarte. Colonia: Taschen.
  • Martín Prada, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Cátedra.
  • Moholy-Nagy, L. (2005). Pintura, fotografía, cine. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Ortiz, Á. y Piqueras M. J. (1995). La pintura en el cine, Cuestiones de representación visual. Barcelona: Paidós.
  • Ramírez, J. A. (2009). El objeto y el aura. (Des)orden visual del arte moderno. Madrid: Akal.
  • Rush, M. (2007). Video Art. London: Thames & Hudson.
  • Vancheri, L. (2007). Cinéma et peinture: passajes, partages, présences.
  • Wands, B. (2006). Art of the digital age. London: Thames & Hudson.