Those wars are also my warAn approach to practices of postmemory in the contemporary Spanish comic

  1. Elena Galán Fajardo
  2. José Carlos Rueda Laffond
Revista:
Catalan journal of communication & cultural studies

ISSN: 1757-1898

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: The Spanish Civil War 80 years on: Discourse, memory and the media

Volumen: 8

Número: 1

Páginas: 63-77

Tipo: Artículo

DOI: 10.1386/CJCS.8.1.63_1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Catalan journal of communication & cultural studies

Resumen

A notable feature of recent Spanish comics is their use of a viewpoint characterized by the transmission and (re)presentation of original testimonies, remade by authors who belong to later generations that had no direct experience of the Civil War. This article focuses on seven graphic works: Un largo silencio (1997), Nuestra Guerra Civil (2006), El arte de volar (2009), Los surcos del azar (2013), Las guerras silenciosas (2014), Un médico novato (2013) and Atrapado en Belchite (2015). The stories in these works recall the recent past from a common perspective, one that emphasizes the individual protagonist’s role in traumatic events. However, these narratives also employ characteristics that are specific to each story. This article reflects on the symbiosis between the shared elements of these works, and the more individual or original elements, in order to shed light on the important role of graphic narratives in the creation of spaces where memory and ‘postmemory’ can be expressed.

Referencias bibliográficas

  • Altarriba, A. and Aubert, Joaquim (Kim) (2009), El arte de volar, Alicante: Edicions de Ponent.
  • Aróstegui, J. (2006), ‘Traumas colectivos y memorias generacionales. El caso de la Guerra civil’, in J. Aróstegui and F. Godicheau (eds), Guerra Civil. Mito y memoria, Madrid: Marcial Pons, pp. 57–92.
  • Art Studium (1969), Soldado Invicto, Valencia: Rollán.
  • Beroy; De la Calle, A.; Fritz; Galadí, J. V.; Gálvez, P.; García, J.; Hernández Cava, F.; Martín, A.; Laura; Leiva, A. G.; Rubin, D.; Taibo, P. I. (2006), Nuestra Guerra Civil, Córdoba: Ariadna.
  • Buruma, I. (2013), Year Zero: A History of 1945, London: Atlantic Books.
  • Coale, Robert S. (2013), ‘Epílogo’, in P. Roca (ed.), Los Surcos del Azar, Bilbao: Astiberri Ediciones, p. 323.
  • Colmeiro, J. F. (2005), Memoria histórica e identidad cultural. De la postguerra a la postmodernidad, Barcelona: Anthropos.
  • Crownshaw, R. (2010), The Afterlife of Holocaust: Memory in Contemporary Literature and Culture, Houndmills, Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Cuéntame cómo pasó (2001–, Madrid: Televisión Española-Grupo Ganga).
  • Fraser, R. (2001), Recuérdalo tú y recuérdalo a otros. Historia oral de la Guerra Civil española, Barcelona: Crítica.
  • Gallardo Sarmiento, F. and Gallardo, M. (2012), Un largo silencio, Bilbao: Astiberri.
  • Giménez, C. (1976), Paracuellos, Barcelona: Punch Editores-Muchas Gracias.
  • Gómez López-Quiñones, A. (2006), La guerra persistente. Memoria violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid: Vervuert Iberoamericana.
  • Hirsch, M. (1997), Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge: Harvard University Press.
  • Hirsch, M. (2012), The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust, New York: Columbia University Press.
  • Langer, L. L. (2000), Holocaust Testimonies: The Ruins of Memory, New Haven: Yale University Press.
  • Llobell Bisbal, V. (Sento) (2013), Un médico novato, Madrid: Sin Sentido.
  • Llobell Bisbal (2015), Atrapado en Belchite, Valencia: Pentagraf Impresores.
  • Martín, A. (2009), ‘Prólogo’, in A. Altarriba and Kim (eds), El arte de volar, Alicante: Edicions de Ponent, pp. 1–7.
  • Martín, J. (2014), Las guerras silenciosas, Barcelona: Norma.
  • Martín Patino, B. (1974), Caudillo, Madrid: Retasa.
  • Mitaine, B. (2012), ‘Memorias dibujadas: La representación de la Guerra Civil y del franquismo en el cómic español. El caso de Un largo silencio’, in G. Tyras and J. Vila (eds), Memoria y testimonio. Representaciones memorísticas en la España contemporánea, Madrid: Verbum, pp. 148–70.
  • Nash, M. and Tavera García, S. (eds) (2003), Las mujeres y las guerras: el papel de las mujeres en las guerras de la Edad Antigua a la contemporánea, Barcelona: Icaria.
  • Quílez, L. (2013), ‘Memorias protésicas: Posmemoria y cine documental en la España contemporánea’, Historia y Comunicación Social, 18, pp. 387–98.
  • Ribeiro, A. (2014), Embodying Memory in Contemporary Spain, Houndmills, Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Ricoeur, P. (2000), La memoire, l´histoire, l´oubli, Paris: Seuil.
  • Roca, P. (2013), Los surcos del azar, Bilbao: Astiberri Ediciones.
  • Sánchez-Biosca, V. (2006), Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites, Madrid: Cátedra.
  • Sarlo, B. (2006), Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, México: Siglo XXI.
  • Spiegelman, A. (1977–1991), Maus. A Survivor’s Tale, New York: Pantheon Books.
  • Sulmicki, M. (2014), ‘Introduction: The serio-comic’, in Maciej Sulmicki (ed.), Negotiating Culture through Comics, Oxford: Inter-Disciplinary Press, pp. 7–11.
  • Trabado, J. M. (2012), ‘Construcción narrativa e identidad gráfica en el cómic autobiográfico: Retratos del artista como joven dibujante’, Rilce, 28: 1, pp. 223–56.
  • Uriel, P. (2005), No se fusila en domingo, Madrid: Pre-textos.