San Jerónimo, una tabla flamenca inédita del S. XVIiconografía y filiación

  1. Piquer Garzón, Alfredo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Eikón / Imago

ISSN: 2254-8718

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 6

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 131-166

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/EIKO.73553 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Eikón / Imago

Laburpena

XIXth. Century Historiography revealed a series of paintings whose topic is St. Jerome within the symbolic context of the vanitas, all of them originated in Flemish Renaissance. This series seem to respond to the same iconographic model, which has given rise to an enormous number of variants, although no specific affiliation has been established between them, nor a possible initial model. This article presents a 16th Century Flemish table that could be the iconographic pattern of the families of known copies of the subject, considering its coming to Spain in the second half of the same century and through the analysis of criticism which has so far located the origins of the abovementioned series in the Durero’s San Jerónimo (Museum of Ancient Art in Lisbon).

Erreferentzia bibliografikoak

  • ANTIGÜEDAD DEL CASTILLO, Mª Dolores, 1998, “El museo de la Trinidad, germen del museo público en España”. Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Hª del Arte, t. 11, 1998, pp. 367- 396.
  • BALDASS, Ludwig, 1933, Gotik und Renaissance im Werk des Quenten Metsys, Jahrbuch der kunsthistorischen Vienne. Sammlungen in Wien, VIII, pp. 137-182.
  • BARBERÁN, Cecilio, 1964, “El Padre Sigüenza como crítico de arte de las pinturas del Monasterio de El Escorial”, La ciudad de Dios, CLXXVIII, pp. 86-99.
  • BASSEGODA I HUGAS, Bonaventura, 1998, “El Escorial como museo o galería de pinturas” en V.V.A.A, Felipe II y el arte de su tiempo, Madrid, Ed. Visor y Fundación Argentaria, pp. 133-155.
  • BATAILLON, Marcel, 1937, Erasme et l'Espagne recherches sur l'histoire spirituelle du XVIe siècle, Genève, Droz.
  • BERMEJO, Elisa, 1980, La pintura de los primitivos flamencos en España. Madrid, Instituto Diego Velázquez. C.S.I.C., 2 vols.
  • BIALOSTOCKI, Jan, 1970, Albrecht Dürer, Bruxelles, Wydawnictwo Ruch.
  • BOSSCHERE, Jean de, 1907, Quinten Metsys, Bruxelles, Librairie National ed' Art et d' Histoire. G.Van Oest & Cie , editeurs.
  • BRISING, Harald, 1908, Quentin Matsys und der Ursprung des Italianismus in der kunst der Niederlanden, Leipzig.
  • CHATELET, A., 1980, Les primitifs hollandais. Bibliothèque des Arts, Frobourg, Office du livre.
  • COHEN, W, 1904, Studien zu Quinten Metsys, Munchen, Druck A. Bruckmann. DE BOSQUE, A. de, 1975, Quentin Metsys. Bruselas, Arcade.
  • DE PATOUL, B.; VAN SCHOUTE, R., 1994, Les Primitifs Flamands et leur temps, Lovaina, La Renaissance du Livre.
  • FERNÁNDEZ PARDO, Francisco, 1999, Las Tablas Flamencas de la Ruta Jacobea, Catálogo de la Exposición, Madrid, Fundación Banco Santander Central Hispano.
  • FRIEDLÄNDER, Max J, 1976, Early Netherlandish Paintings (Tomos I-VIII), Bruxelles – Leyden, A.W. Sijthoff.
  • FRIEDLÄNDER, Max J, 1964, Van Eyck to Brueghel: Les primitifs flamands, Paris, René Juillard.
  • FRIEDLÄNDER, Max J., 1956, Van Eyck to Brueghel: Londres, Phaidon.
  • FRIEDLÄNDER, Max J.: “Quentin Massys: Reflexions on his development” Burlington Magazine LXXII (February 1938) pp. 53-54.
  • FRIEDLÄNDER, Max J., 1973, Lucas van Leyden and other Dutch masters of his time, Leyden, A.W.Sijhoff.
  • GAYA NUÑO, Juan Antonio, 1947, “El Museo Nacional de la Trinidad (Historia y Catálogo de una pinacoteca desaparecida)”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, pp. 19-78.
  • GENAILLE, R., 1967, Dictionnaire des peíntres flamands et hollandaise, Larousse.
  • GLÜCK, Gustav, 1933, “Zwei unveröffentlichte Gemälde von Quinten Metsys”, Pantheon, XI, 1933, pp 84-86.
  • GONZALEZ DE ZÁRATE, Jesús María, 2007, Diario de Durero en los Países Bajos (1520 – 1521). Colección ‘El caballero y el dragón’ nº 1, Coruña, Editorial Camiño do Faro.
  • HELD S. J., 1931, Dürers Wirkung auf die Niederländische kunst seiner zeit, The Hague, Martinus Nijhoff.
  • HUIDOBRO, Concha, 2002, “El grabado en la Europa de Erasmo. Un arte nuevo”, en Erasmo en España: la recepción del humanismo en el primer renacimiento español. Escuelas Menores de la Universidad de Salamanca 26 de septiembre de 2002 - 6 de enero de 2003, Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, 2002, pp. 152-153.
  • HYMANS, Henri, 1861, Notes et recherches sur quelques tableaux du Musée Royale de Belgique. Bruxelles, Imp. L. Hebbelynck.
  • HYMANS, Henri, 1910, Antonio Moro: son oeuvre et son temps Bruxelles – Anvers J.E. Buschmann.
  • JUSTI, Carl, 1888, Diego Velázquez und sein Jahrhundert, Bonn, Cohen.
  • JUSTI, Carl, 1923, Spanische Reisebriefe, Cartas de viaje por España. Bonn, Cohen.
  • LASSAIGNE, J, 1957, La peinture flamande. Le siecle de Van Eyck. Genève, Editions d'Art Albert Skira.
  • MAESTRE, Jose María; BAREA, Joaquín Pascual; CHARLO, Luis; 2002, Humanismo y pervivencia del mundo clásico (Homenaje al profesor Antonio Fontán), vol. III. (5 vols), Madrid, Ediciones del Laberinto.
  • MARLIER, Georges, 1954, Erasme et la peinture flamande de son temps. Damme, Éditions du Musée van Maerlant.
  • MARTINO ALBA, Pilar, 2003, San Jerónimo en el Arte de la Contrarreforma (Tesis doctoral), Madrid. E-prints Complutense, UCM.
  • MATEO, Isabel, 1998, “Felipe II y la pintura flamenca” en V.V.A.A. Felipe II y el arte de su tiempo, Madrid, Ed. Visor y Fundación Argentaria.
  • MATEO GOMEZ, Isabel; LOPEZ YARTO A.; PRADOS GARCÍA M., 1999, El Arte de la Orden Jerónima (Historia y mecenazgo), Madrid, Ediciones Encuentro.
  • MAURENBRECHER, Wilhelm, 1887, Estudios sobre Felipe II (Traducción del alemán Ricardo de Hinojosa) Madrid, Tipografía de Ricardo Fe.
  • MOUT, Pol de, 1914, La peinture ancienne au musée royal de Beaux Arts d’Anvers, Bruxelles/Paris, Librairie nationale d’Art et d’Histoire, Q. van Oest editeurs.
  • PANOFSKY, Erwin, 1982, Vida y Arte de Alberto Durero (traducida y preparada por Mª Luisa Balseiro) Madrid, Alianza Forma.
  • PANOFSKY, E.,1998, Los primitivos flamencos, Madrid, Cátedra.
  • PHILIPOTT, P, 1994, La peinture dans les Anciennes Pays Bas XV y XVI. Paris. Flammarion.
  • PUYVELDE, L., 1968, La peinture Flamande des Ven Eyck a Metsys. Bruselas, Meddens.
  • REYRE, D., 2006 (1595), “Un hagiógrafo hebraista, fray Jose de Sigüenza y su Vida de San Jerónimo, Doctor de la Santa Iglesia” en Vitse, M. (coord.): Homenaje a Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana, 2006, pp. 999-1013.
  • RENOUX, P., 2011, “Resonancias hispánicas de las discrepancias entre San Agustín y San Jerónimo en la Vida de San Jerónimo (1595) de Fray José de Sigüenza”, Criticón, 111-112, pp. 121·136.
  • SÁNCHEZ Y PINILLOS, Miguel, 2003, Historia primitiva y exacta del Monasterio del Escorial escrita el siglo XVI por el padre Fray José de Sigüenza Bibliotecario del Monasterio y primer historiador de Felipe II, Madrid, Imprenta y fundición de M. Tello (impresor de cámara de S.M.), Edición facsímil. (2 vols). Valladolid Ed. Maxtor. (Ed. Original Madrid, 1891).
  • SILVER, Larry, 1984 The paintings of Quentin Massys. With catalogue raisonée. Londres, Phaidon.
  • SILVER, Larry, 2006, Escenas campesinas y paisajes: el surgimiento de los géneros pictóricos en el mercado de arte de Amberes, Filadelfia, University of Pennsylvania Press.
  • SCHNEIDER, K.; COHEN, G., 1958. La formación del ideal moderno en el arte de occidente. Mexico, Uteha.
  • STECHOW, W., 1938, “Homo Bulla”, The Art Bulletin XX, pp. 227-228.
  • VASCONCELLOS, Joaquim de, 1929, Albrecht Dürer e a sua influencia na península. Coimbra [s.n.], Imprensa da Universidade XXVI, (190 p. 21 ed.).
  • WAAGEN, Gustav Friedrich, 1863, Manuel de l`histoire de la peinture: Ecoles Allemande, Flemande et Hollandaise, Paris, C. Muquardt.
  • WALLEN, Burr., 1983, Jan van Hemessen. An Atwerp painter between Reform and counterreform. Michigan, UMI Research Press.
  • WINCKLER, Friedrich., 1978, Die flämische Buchmalerei des XV und XVI. Jahrhunderts: Kunstler und Werke von den Brüdern Van Eyck bis zu Simon Bening Amsterdam, B. M. Israël.
  • WINCKLER, Friedrich., 1957, Albretch Dürer Leben und Werk, Berlín, Gebr. Mann.