‘News from home’ de Chantal Akermanel documental autobiográfico en el contexto del documental contemporáneo

  1. MORENO RUÍZ, Pablo 1
  2. María del Mar Marcos Molano
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: La representación de la mujer en el cine documental desde ambos lados de la cámara

Número: 18

Pàgines: 103-115

Tipus: Article

DOI: 10.14201/FJC201918103115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Fonseca, Journal of Communication

Resum

This research focuses on Chantal Akerman’s documentary ‘News from Home’ (1977), as an example of an autobio-graphical documentary made by women. The filmmaker’s story goes through the foundations of the filial maternal relationship to provoke a reflection on the relationship between women, the generational pulse, the day-to-day routine or the extraordinary nature of their lives, the emotional void. Starting from the typologies of autobiograph-ical inscription (self-portrait, family cinema, amateur cinema, travel diary, filmed diary, filmed letters) the analysis of this piece will also allow us to identify many of the characteristics of contemporary autobiographical documentary, such as the renunciation of objectivity, the breaking of the boundaries between fiction and non-fiction, or the use of a particular audiovisual grammar that acts as a catalyst for the expression of two universes: Akerman’s intimate world and its symbolic representation in contemporary documentary narrative. 

Referències bibliogràfiques

  • Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto, cine, video. Buenos Aires: Ediciones Colihue SRL.
  • Bruzzi, S. (2006). New documentary: A Critical Introduction. London; N.Y.: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203967386
  • Cousins, M. (2005). Historia del cine. Barcelona: Blume.
  • Cuevas, E. (2005). Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 219-250). Madrid: Cátedra. Recuperado el 7 de enero de 2017: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/3380/1/Doc%20AB%20y%20vanguardia.pdf
  • Cuevas, E. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta. En G. Martín. (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 101-120). Madrid: T&B Ediciones
  • Lagos Labbé, P. (2011). Ecografías del "Yo": Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad. Revista Comunicación y Medios, 24, 66-80. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5242693 - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2011.19894
  • Lagos Labbé, P. (2012). Primera Persona Singular. Estrategias de (auto) representación para modular el "yo" en el cine de no ficción. Revista Comunicación y Medios, 26, 12-22. Recuperado el 7 de enero de 2017: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242941.pdf - https://doi.org/10.5354/0716-3991.2012.25582
  • Lane, J. (2002). The autobiographical documentary in America. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
  • Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico. Madrid: Megazul-Endymion.
  • Lejeune, P. (2008). Cine y Autobiografía, problemas de vocabulario. En G. Martín (ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 13-26). Madrid: T&B Ediciones.
  • Longfellow, B. (1989). Love Letters to the mother: the work of Chantal Akerman. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol 13, 1-2, 73-90. Recuperado el 7 de enero de 2017: https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14207
  • Marías, M. (2005). Viajera solitaria. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 7-9). Madrid: Filmoteca Nacional
  • Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidos Ibérica.
  • Ogea, P. (2005). Galería Elba Benítez. En Chantal Akerman: [programación del ciclo Chantal Akerman en la filmoteca española] (pp. 10-13). Madrid: Filmoteca Nacional
  • Otero, R. (2005). La identidad judía de Chantal Akerman en" aujourd-hui, dis-moi"(1982). En I Congreso Internacional Sobre El Cine Europeo Contemporáneo (CICEC) (pp. 46). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado el 7 de enero de 2017:
  • DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5394499
  • Palacio, M. (2005). El eslabón perdido: apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo. En J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia (pp. 161-184). Madrid: Cátedra.