Patrimonio artístico durante la Guerra civil y la posguerrainvestigación, catalogación y gestión digital del arte salvado

  1. Arturo Colorado Castellary 1
  2. Isidro Moreno Sánchez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2017

Issue Title: Información pública

Volume: 26

Issue: 3

Pages: 534-542

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2017.MAY.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El profesional de la información

Abstract

This research analyzes and catalogs the thousands of works rescued and deposited in safe places by the Spanish Republic during the Spanish Civil War and checks the destination of these works during the postwar period under the Franco regime. A web site with a narrative and participative database, open and accessible, that would allow analysis, collaboration from other investigators and interested people was created. The objective of this site is to establish the confluence between historic and heritage-oriented inquiry and collaborative and open management to transmit to society the results of a pending investigation. The possibilities offered by the 2.0 semantic web and of artificial intelligence are taken advantage of in order to follow the destinations of the works. Free software is always used, with added algorithms and applications necessary for their optimization. These inputs will also become part of the public domain.

Bibliographic References

  • Alix-Trueba, Josefina (1987). Pabellón español 1937. Exposición internacional de París. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos. ISBN: 8450560381
  • Alted-Vigil, Alicia (1984). Política del nuevo Estado sobre el patrimonio cultural y la educación durante la Guerra civil española. Madrid: Ministerio de Cultura. ISBN: 8450507774
  • Álvarez-Lopera, José (1982). La política de bienes culturales del Gobierno republicano durante la Guerra civil española. Madrid: Ministerio de Cultura. ISBN: 8474832772
  • Argerich-Fernández, Isabel; Ara-Lázaro, Judith (eds.) (2003). Arte protegido. Memoria de la Junta del Tesoro Artístico durante la Guerra civil. Madrid: Museo Nacional del Prado. ISBN: 8436937007 https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=400064
  • Cabañas-Bravo, Miguel (2007). Josep Renau, arte y propaganda en guerra. Madrid: Ministerio de Cultura. ISBN: 978 8481813616
  • Cabañas-Bravo, Miguel (2008). “Josep Renau, director general de Bellas Artes”. En: Cabañas-Bravo, Miguel; LópezYarto, Amelia; Rincón-García, Wifredo. Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX. Madrid: CSIC, pp. 369-387. ISBN: 978 8400086374
  • Chamoso-Lamas, Manuel (1943). “El Servicio de Recuperación y Defensa del Patrimonio Artístico Nacional”. Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, n. 47, pp. 174-212 y pp. 259-294.
  • Colorado-Castellary, Arturo (2008a). Éxodo y exilio del arte. La odisea del Museo del Prado durante la Guerra civil. Madrid: Cátedra. ISBN: 9788437624419
  • Colorado-Castellary, Arturo (2008b). “La salvaguarda del patrimonio artístico nacional en Valencia”. En: Aznar-Soler, Manuel; Barona, Josep L.; Navarro-Navarro, Javier (eds.). València, capital cultural de la República (1936-1937). Valencia: PUV-SECC, pp. 409-432. ISBN: 978 8437073088 https://goo.gl/4CKIZX
  • Colorado-Castellary, Arturo (2009). “La diáspora del patrimonio artístico español”. Letra internacional, n. 102, pp. 2435.
  • Colorado-Castellary, Arturo (2010a). “El Acuerdo de Figueras y el salvamento del patrimonio artístico español”. En: Canal, Jordi (dir.). Figueras, capital de la República: 1 de febrero de 1939. Madrid: Congreso de los Diputados, pp. 107128. ISBN: 978 8479433833
  • Colorado-Castellary, Arturo (2010b). “La política franquista sobre el patrimonio en la inmediata posguerra”. En: Colorado-Castellary, Arturo. Patrimonio, Guerra civil y Posguerra. Congreso internacional. Madrid: UCM, pp. 99-122. ISBN: 978 8466934657
  • Colorado-Castellary, Arturo (2014a). “L’Accord de Figueras: son contexte, le Comité international et sa mise en œuvre”. En: Négri, Vincent. Le patrimoine culturel, cible des conflits armés. De la guerre civile espagnole aux guerres du 21e siècle. Bruxelles: Bruylant, pp. 21-62. ISBN: 2802738135
  • Colorado-Castellary, Arturo (2014b). “La premessa spagnola: evacuazione, intervento internazionale e salvataggio del patrimonio artistico durante la Guerra civile”. En: Calvano, Teresa; Forti, Micol. Musei e monumenti in guerra 1939-45. Londra–Parigi–Roma–Berlino. Città del Vaticano: Edizioni Musei Vaticani, pp. 27-55. ISBN: 978 8882713331
  • Colorado-Castellary, Arturo; Pérez-Sánchez, Alfonso-Emilio; Martínez-Ripoll, Antonio (1991). El Museo del Prado y la Guerra civil (Figueras–Ginebra, 1939). Madrid: Museo del Prado. ISBN: 8477381186
  • De-la-Fuente-Bermúdez, Vicente (2010). El Museu Diocesà de Barcelona. Las colecciones desaparecidas durante el período 1936-1939. Proyecto para una catalogación online. Barcelona: Universitat de Barcelona: Màster en Estudis Avançats en Història de l’Art 2009-2010, Memoria de Prácticas. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/15682/1/ Museu_Diocesa_delaFuente.pdf
  • Denzin, Norman K. (2012). “Triangulation 2.0”. Journal of mixed methods research, v. 2, n. 2, pp. 80-88. https://doi.org/10.1177/1558689812437186
  • Drucker, Johanna (2015). “Database narratives in book and online”. The journal of electronic publishing, v. 18, n. 1, pp. 1-11. https://doi.org/10.3998/3336451.0018.113
  • Esteban-Chapapría, Julián (2007). La conservación del patrimonio español durante la II República (1931-1939). Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos. ISBN: 978 8493593912
  • Feliciano, Héctor (2001). El museo desaparecido. La conspiración nazi para robar las obras maestras del arte mundial. Barcelona: Destino. ISBN: 8423336670
  • García-Julliard, Maria-Teresa (2003). 1er juin–31 août 1939. L’été espagnol du Musée d’Art et d’Histoire. Genéve: Musée d’Art et d’Histoire/La Baconnière-Arts. http://doc.rero.ch/record/21426
  • Gauchi-Risso, Verónica (2012). “Aproximación teórica a la relación entre los términos gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento”. Revista española de documentación científica, v. 35, n. 4, pp. 531-554. https://doi.org/10.3989/redc.2012.4.869
  • Gracia-Alonso, Francisco; Munilla, Glòria (2011). Salvem l’art. La protecció del patrimoni cultural català durant la Guerra civil. Barcelona: La Magrana. ISBN: 978 8482649115
  • Gracia-Alonso, Francisco; Munilla, Glòria (2013). El tesoro del “Vita”. La protección y el expolio del patrimonio histórico-arqueológico durante la Guerra civil. Barcelona: Universitat de Barcelona. ISBN: 978 8447537617
  • Gruat, Cédric; Martínez, Lucía (2011). L’échange. Les dessous d’une négociation artistique entre la France et l’Espagne, 1940-1941. París: Armand Colin. ISBN: 978 2200249717
  • Íñiguez, Francisco (1941). “El arte en España durante la guerra. Su destrucción, dispersión y rescate”. Revista nacional de educación, n. 5, pp. 29-40.
  • Kaur, Arvinder; Dani, Diksha (2016). “Comparing and evaluating the effectiveness of mobile Web adequacy evaluation tools”. Universal access in the information society, v. 15, n. 58, pp. 1-14. https://goo.gl/Dr8lZd https://doi.org/10.1007/s10209-016-0466-z
  • Lafuente, Antonio; Alonso, Andoni; Rodríguez, Joaquín (2013). ¡Todos sabios! Ciencia ciudadana y conocimiento expandido. Madrid: Cátedra. ISBN: 978 8437631400
  • Leinonen, Teemu; Durall-Gazulla, Eva (2013). “Design thinking and collaborative learning”. Comunicar, v. 21, n. 42, pp. 107-116. https://doi.org/10.3916/C42-2014-10
  • Madrid, R. Ignacio; Carmona, Iván; Montalvá-Colomer, Juan-Bautista (2015). “Managing the participation of people with disabilities in large-scale R&D technology projects: Best practices from Aegis and Cloud4all”. Journal of accessibility and design for all, v. 5, n. 2, pp. 77-99. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/80577/ v5_n2_77-99.pdf https://doi.org/10.17411/jacces.v5i2.101
  • Manovich, Lev (1999). “Database as symbolic form”. Convergence, v. 5, n. 2, pp. 80-99. https://doi.org/10.1177/135485659900500206
  • Marín-Torres, María-Teresa (2002). Historia de la documentación museológica: la gestión de la memoria histórica. Gijón: Trea. ISBN: 8497040473
  • Martín-Martín, Fernando (1983). El pabellón español de la Exposición Internacional de París de 1937. Sevilla: Universidad de Sevilla. ISBN: 8474052432
  • Martorell-Linares, Miguel-Ángel (2004). “España y el expolio nazi de obras de Arte”. Ayer, n. 55, pp. 151-173.
  • Middleton, Ken; York, Amy (2014). “Collaborative publishing in digital history”. OCLC systems & services: International digital library perspectives, v. 30, n. 3, pp. 192-202. https://goo.gl/PQ0BZ0 https://doi.org/10.1108/OCLC-02-2014-0010
  • Monreal-Tejada, Luis (1999). Arte y Guerra civil. Huesca: La Val de Onsera. ISBN: 8488518447
  • Muñoz-Fernández, Francisco-Javier (2010). “Guerra, arte y exilio en el País Vasco”. En: Colorado-Castellary, Arturo. Patrimonio, Guerra civil y Posguerra. Congreso internacional. Madrid: UCM, pp. 87-98. ISBN: 978 8466934657
  • Muñoz-Rubio, María-del-Valme (2010). “La historia recuperada. Vicisitudes de palacio de Liria durante la Guerra civil”. En: Junta de Andalucía (ed.). Colección Casa de Alba. Sevilla: Museo de Bellas Artes, pp. 103-109. ISBN: 978 8482669137
  • Navarro-Newball, Andrés-Adolfo; Moreno-Sánchez, Isidro (2015). “Redefinición de las TIC en el museo: del discurso invasivo al inclusivo”. Complutum, v. 26, n. 2, pp. 219-228. https://doi.org/10.5209/rev_CMPL.2015.v26.n2.50432
  • Nicholas, Lynn H. (1996). El saqueo de Europa. El destino de los tesoros de Europa en el Tercer Reich y la Segunda guerra mundial. Barcelona: Destino. ISBN: 8423326853
  • Olmeda-Gómez, Carlos (2014). “Visualización de información”. El profesional de la información, v. 23, n. 3, pp. 213-219. https://doi.org/10.3145/epi.2014.may.01
  • Owen, Richard; Macnaghten, Phil; Stilgoe, Jack (2012). “Responsible research and innovation: From science in society to science for society, with society”. Science & public policy (SPP), v. 39, n. 6, pp. 751-760. https://goo.gl/L6zQz7 https://doi.org/10.1093/scipol/scs093
  • Pérez-Boyero, Enrique (2005). “El archivo de la Biblioteca Nacional: fuentes documentales para el estudio de los archivos, bibliotecas y museos españoles durante la Guerra civil”. En: Biblioteca en Guerra. Exposición (15 noviembre 2005 – 19 febrero 2006). Madrid: Biblioteca Nacional, pp. 190-191. ISBN: 8488699832
  • Persson, Hans; Âhman, Henrik; Yngling, Alexander-Arvei; Gulliksen, Jan (2014). “Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: Different concepts-one goal? On the concept of accesibility-historical, methodological and philosophical aspects”. Universal access in the informativon society, v. 14, n. 4, pp. 505-526. https://goo.gl/YVWeic https://doi.org/10.1007/s10209-014-0358-z
  • Prous-Zaragoza, Socorro (2003). “Fuentes documentales sobre el Tesoro Artístico durante la Guerra civil, en el Instituto del Patrimonio Histórico Español”. En: Argerich-Fernández, Isabel; Ara-Lázaro, Judith (eds.). Arte protegido. Memoria de la Junta del Tesoro Artístico durante la Guerra civil. Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 221-241. ISBN: 8436937007 https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=400064
  • Rayssac, Michel (2010). “L’échange artistique de 1941 entre l’Espagne et l’Espagne”. En: Colorado-Castellary, Arturo. Patrimonio, Guerra civil y Posguerra. Congreso internacional. Madrid: UCM, pp. 371-380. ISBN: 978 8466934657
  • Renau, Josep (1980). Arte en peligro, 1936-1939. Valencia: Fernando Torres Ayuntamiento de Valencia. ISBN: 8473661133
  • Rifkin, Jeremy (2014). The zero marginal cost society. The internet of things, the collaborative commons and the eclipse of capitalism. New York: Palgrave Macmillan. ISBN: 978 113727846
  • Saavedra-Arias, Rebeca (2011). “La sorte del patrimonio artistico spagnolo durante la Guerra civile (1936-1939): ideologia, politica e trascendenza del problema”. Diacronie. Studi di storia contemporanea, n. 7. Spagna anno zero: la guerra come soluzione. http://www.studistorici.com/2011/07/29/saavedra_numero_7
  • Saavedra-Arias, Rebeca (2012). “La destrucción del patrimonio artístico durante la Guerra civil. El caso cántabro”. En: Aramburu-Zabala, Miguel-Ángel; Losada-Varea, Celestina; Saavedra-Arias, Rebeca. Patrimonio destruido en Cantabria. Santander: PUbliCan; Ed. de la Universidad de Cantabria, pp. 49-105. ISBN: 978 8486116521
  • Serra, Maria-de-Lluc; Alcalde, Gabriel (2016). “Dictatorship and museums: The museums of Catalonia (Spain) in the early years of the Franco dictatorship (1939-47)”. Museum history journal, v. 9, n. 2, pp. 205-214. https://doi.org/10.1080/19369816.2016.1183911
  • Snowden, David (2002). “Narrative patterns: Uses of story in the third age of knowledge management”. Journal of information & knowledge management, v. 1, n. 1, pp. 1-6. https://goo.gl/DYqscQ https://doi.org/10.1142/S021964920200011X
  • Tashakkori, Abbas; Creswell, John W. (2007). “The new era of mixed methods”. Journal of mixed methods research, v. 1, n. 1, pp. 3-7. https://doi.org/10.1177/2345678906293042
  • Terrell, Steven R. (2012). “Mixed-methods research methodologies”. The qualitative report, v. 17, n. 1, pp. 254-280. http://goo.gl/D8kvyx
  • Tusell, Javier (1986). “La cultura, botín de guerra”. Lápiz, revista internacional de arte, v. 36, n. 4, pp. 29-32.
  • Tusell, Javier (1999). Arte, historia y política en España (18901939). Madrid, Biblioteca Nueva. ISBN: 978 8497427722
  • Viejo-Rose, Dacia (2015). “Cultural heritage and memory: untangling the ties that bind”. Cultural & history digital journal, v. 4, n. 2, e018. https://doi.org/10.3989/chdj.2015.018