Estudio de variables relevantes en el uso de la información publicada por los organismos públicos en Internet. Una reivindicación de la mediación periodística

  1. Ruiz San Roman, Jose A. 1
  2. Brändle, Gaspar 2
  3. Cáceres, María Dolores 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2017

Issue Title: Las comunicaciones en el nuevo paradigma de marketing. Experiencias, relevancia, engagement y personalización

Volume: 15

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V15I2.1068 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

The transparency policies have made many public institutions offer abundant and relevant information on the Internet. This paper studies the use of this information by citizens. The methodology is based on a survey of Internet users in Spain, analyzing the data through logistic regression in order to establish the variables that most determine the citizen use of the information disseminated by public institutions on the Internet. Six factors are relevant in the model: Specialized digital literacy, Sex, Participation in public affairs through the Internet, Level of education, Age and Perception of the possibilities offered by public institutions to access their data. Specialized digital literacy is the most relevant factor. Accordingly, this research asks to promote specialized literacy of citizens, and particularly journalists, because of their importance as specialized mediators.

Funding information

Los datos que aquí se presentan forman parte del proyecto I+D+i “Ciudadanía Digital y Open Data Access: empoderamiento ciudadano a través de los medios sociales en el entorno digital” financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España. (ref. CSO2012-30756)

Funders

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