Competencies and media literacy in primary
- Patricia Núñez Gómez 1
- Marcel Higuera Brunner 1
- Beatriz Lamelas Ocaña 1
- María José Estables 2
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universitat Pompeu Fabra
info
ISSN: 1989-3469
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: Teens and Ads
Número: 1
Páginas: 311-337
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Prisma Social: revista de investigación social
Resumen
This paper develops the concept of Media Literacy applied to audiovisual products in primary school children, with the aim of achieving our students a greater knowledge and critical attitude towards the incorporation of media in their lives, working traditional and digital media. The process of creating audiovisual products that we have developed in a school of the Community of Madrid, acquires a new dimension to work within the framework of the theory of multiple intelligences of Howard Gardner, and will allow us to observe how different intelligences are affected through the development and understanding of audiovisual works (Gardner, 2015). We will assess how the student, in addition to obtaining a better understanding of the media phenomenon and an acquisition of audiovisual and digital skills, benefits from the participation strategy and collaborative learning to improve certain skills related to several of the aforementioned author intelligences.
Referencias bibliográficas
- Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., y Díaz-Parejo, E. (2015): La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
- Álvarez, E.P. y Núñez, P.(2013): Uso de las redes sociales como elemento de interacción y construcción de contenidos en el aula: cultura participativa a través de Facebook. Historia y Comunicación Social, 18(11), 53-62.
- Antunes, C. (2000). Estimular las inteligencias múltiples: Qué son, cómo se manifiestan, cómo funcionan. Madrid: Narcea.
- Armstrong, T. (2014). Inteligencias Múltiples en el aula. Barcelona: Espasa.
- Baptista, P. et al. (2003). Metodología de la Investigación. (3ª edición). México: McGraw Hill Interamericana Editores S.A.
- Buckingham, D., & Willett, R. (2006). Digital generations: children, young people, and new media. Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum Associates.
- Buckingham, D. (2005). Educación en medios: Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
- Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología: Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
- Coll, C. (2009) Psicología y currículo. Barcelona: Paidós.
- Davies, C., Coleman, J. & Livingstone, S. (2014). Digital Technologies in the Lives of Young People. London: Routledge.
- De Frutos, B., Pretel, M. & Sánchez, M. (2014). La interacción de los jóvenes con las marcas en redes sociales: hacia la presencia consentida y deseada. AdComunica, 7, 69-86.
- Del Moral, E., Villalustre, L. & Neira, R. (2015). Minors trapped in the magical world of Augmented Reality, Advergaming and Social Networks. Children, Adolescents and Advertising. Paper presented at Sympoosium TWG Advertising Research ECREA. 5, April, 2015. Complutense University of Madrid, Spain.
- Escamilla, A. (2014). Inteligencias múltiples. Claves y propuestas para su desarrollo en el aula. Barcelona: Graó.
- Gardner, H. (1983). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York, NY: Basic Books.
- Gardner, H. (1996). La mente no escolarizada. Cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.
- Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
- Gardner, H. (2015). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
- González-Durán, M. (2013). El rey de la casa. Madrid: Editorial Síntesis.
- Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona: Paidós.
- Livingstone, S. (2002). Young People and New Media: Childhood and the Changing Media Environment. London: Sage.
- Marin, J., Barlam, R., & Oliveres, C. (2011). Enseñar en la sociedad del conocimiento: reflexiones desde el pupitre. Barcelona: Horsori.
- Moral, E. del, & Fernández, L. C. (2015). Experiencia de juego “casual” para activar las Inteligencias Múltiples con “Farm Heroes Saga.” In A. Álvarez & P. Núñez (Eds.), Claves de la comunicación para niños y adolescentes (pp. 409–429). Madrid: Fragua.
- Núñez, P., Álvarez, E., & Higuera, M. (2015). Nuevas tendencias de aprendizaje vinculadas a territorios de participación. Revista de Estudios de Juventud, 109, 147–163.
- Núñez, P., Álvarez, A. & Ron, R. (2013). Niños, Adolescentes y Redes Sociales. Madrid: ESIC.
- Núñez, P., Falcón, L., Figuerola, H., & Canyameres, M. (2015). Alfabetización publicitaria: el recuerdo de la marca en los niños. In A. Alvarez & P. Núñez (Eds.), Claves de la comunicación para niños y adolescentes (pp. 111–131). Madrid: Fragua.
- Palacios, J., Marchesi, A. y Coll, C. (2008). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza Editorial
- Piaget, J., Inhelder, B. (2002). Psicología del niño. Madrid: Morata.
- Pozo, M. del. (2011a). Aprendizaje Inteligente. Barcelona: Tekman Books.
- Pozo, M. del. (2011b). Inteligencias Múltiples en acción. Barcelona: Col.legi Montserrat.
- Pozo, M. del. (2013). Una experiencia a compartir. Las Inteligencias Múltiples en el Colegio Montserrat. Barcelona: Tekman Books.
- Prieto, M. D., & Ballester, P. (2010). Las inteligencias múltiples. Diferentes forma de enseñar y aprender. Madrid: Piramide.
- Wilson, C. et al. (2011): Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para profesores. París: UNESCO