Educar y formar al alumno talentoso:el afán de logro como competencia curricular

  1. María-Luisa García-Guardia 3
  2. Raquel Ayestarán-Crespo 2
  3. Josefa-Elisa López-Gómez 1
  4. Mónica Tovar-Vicente 2
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad Francisco de Vitoria
    info

    Universidad Francisco de Vitoria

    Pozuelo de Alarcón, España

    ROR https://ror.org/03ha64j07

  3. 3 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2019

Issue Title: Cómo llegar a ser un genio. Aprendizaje personalizado y altas capacidades en la sociedad conectada

Issue: 60

Pages: 19-28

Type: Article

DOI: 10.3916/C60-2019-02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

During the last decades, high intellectual abilities have been revealed as a decisive curricular factor that evidences the need to adapt content to students’ characteristics. In Spain, various autonomous communities have designed programs that, through extraordinary activities, seek to respond to this demand and provide talented students with the appropriate context for the development and strengthening of their skills. In the case of Madrid, this proposal includes private involvement of an entrepreneurial nature that has demonstrated the possible connection between the two environments when considering the labor asset, fundamentally oriented to the resolution of projects by adolescent subjects with above average cognitive capacities. This research has examined, by means of a 180º questionnaire completed by 342 subjects (comprised of parents and skilled children, teachers and classmates) in seven Madrid schools, the possibility of identifying the ‘eagerness to achieve’ competence, considering that its early distinction enables its development in educational contexts and the training of students in order to promote individuals who focus their professional work towards the completion of assigned activities. The results obtained have also made it possible to draw up a generic profile of the talented student by combining his or her own assessments and those of his or her environment, and to recognize their most highly valued inherent aptitudes as well as those least valued.

Funding information

Esta investigación es resultado del Proyecto I+D+i «Ciudadanía Digital» (CSO2012-30756O2011-28099) y del Proyecto de Innovación y Mejora de la Calidad Docente «Realización de contenidos audiovisuales y de apps de vídeo para enseñanza semipresencial y online: el alumnado como creador de recursos educativos abiertos para campus virtuales y MOOC abiertos» (Universidad Complutense de Madrid).

Bibliographic References

  • Artola, T., Barraca, J., & Mosteiro, P. (2005). Niños con altas capacidades. Quiénes son y cómo tratarlos. Madrid: Entha.
  • Bisquerra, R., Martínez, F., Obiols, M., & Pérez, N. (2006). Evaluación de 360º: una aplicación a la educación emocional. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 187-203. https://doi.org/10.6018/rie
  • Cáceres, P.A., & Conejeros, M.L. (2011). Efecto de un modelo de metodología centrada en el aprendizaje sobre el pensamiento crítico, el pensamiento creativo y la capacidad de resolución de problemas en estudiantes con talento académico. Revista Española de Pedagogía, LXIX(248), 39-56. https://doi.org/10.22550/rep
  • Castelló, A. (2014). Organización del conocimiento y pensamiento creativo. Educatio Siglo XXI, 32(2), 19-40. https://doi.org/10.6018/j/202141
  • Chart, H., Grigorenko, E.L., & Sternberg, R.J. (2008). Identification: The Aurora Battery. In J.A. Plucker & C.M. Callahan (Eds.). Critical issues and practices in gifted education: What the research says (pp. 281-301). Waco, Texas: Prufrock Press. https://doi.org/10.1037/t56441-000
  • Christopher, M.M., & Shewmaker, J. (2010). The relationship of perfectionism to affective variables in gifted and highly able children. Gifted child today, 33(3), 20-30. https://doi.org/10.1177/107621751003300307
  • Cross, T.L., Riedl, J., Mammadov, S., Ward, T.J., Speirs, K., & Andersen, L. (2018). Psychological heterogeneity among honors college students. Journal for the Education of the Gifted, 41(3), 242-272. https://doi.org/10.1177/0162353218781754
  • Feldman, D.H. (2015). Por qué son importantes los niños prodigio. Revista de Educación, 368, 158-173. https://bit.ly/2Ta1092
  • Freeman, J. (2015). Por qué algunos niños con altas capacidades son notablemente más exitosos en la vida que otros con iguales oportunidades y habilidad. Revista de Educación, 368, 255-278. https://bit.ly/2HkL3Wt
  • Gaesser, A. (2018). Befriending anxiety to reach potential: Strategies to empower our gifted youth. Gifted child today, 41(4), 186-195. https://doi.org/10.1177/1076217518786983
  • Hernández, D., & Gutiérrez, M. (2014). El estudio de la alta capacidad intelectual en España: Análisis de la situación actual. Revista de Educación, 364, 251-272. https://bit.ly/2H6oxS6
  • Jiménez, C. (2000). Evaluación de programas para alumnos superdotados. Revista de investigación educativa, 18(2), 553-563. https://doi.org/10.6018/rie
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, número 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921. https://bit.ly/18yHrs1
  • Lokajickova, M., Zelenda S., & Zelendova S. (2008). Multinational activity on the top of opportunities for gifted. The case of the project Talnet International. Faísca, 13(15), 93-106. https://bit.ly/2Nwha6M
  • Matthews, M.S. (2004). Leadership education for gifted and talented youth: a review of the literature. Journal for the Education of the Gifted, 28(1), 77-113. https://doi.org/10.1177/016235320402800105
  • Ogurlu, U., Yalin, H.S., & Birben, F.Y. (2018). The relationship between psychological symptoms, creativity, and loneliness in gifted children. Journal for the Education of the Gifted, 41(2), 193-210. https://doi.org/10.1177/0162353218763968
  • Orden 70/2005, de 11 de enero, de flexibilización de la duración de las diferentes enseñanzas escolares para los alumnos con necesidades educativas específicas por superdotación intelectual. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 17 (2005-01-21), 12-25. https://bit.ly/2IHaXGe
  • Pérez, D., González, D., & Díaz, Y. (2005). El talento: antecedentes, modelos, indicadores, condicionamientos, estrategias y proceso de identificación. Una propuesta desde la universidad cubana y el enfoque histórico-cultural. Revista Iberoamericana de educación, 36(4), 1-25. https://bit.ly/2EriFPq
  • Ramos, A.I., Herrera, J.A., & Ramírez, M.S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. [Developing cognitive skills with mobile learning: a case study]. Comunicar, 34, 201-209. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-20
  • Real Decreto 696/1995, de 28 de abril, de ordenación de la educación de los alumnos con necesidades educativas especiales. Boletín Oficial del Estado, 131 (02-061995), 16179-16185.https://bit.ly/2XzaF80
  • Real Decreto 943/2003, de 18 de julio, de flexibilización de la duración de los diversos niveles y etapas del sistema educativo para los alumnos superdotados intelectualmente. Boletín Oficial del Estado, 182 (31-07-2003), 29781-29783. https://bit.ly/2SBi2rH
  • Riedl, J., & Cross, T.L. (2015). Clinical and mental health issues in counseling the gifted individual. Journal of counseling & development, 93(2), 163-172. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2015.00192.x
  • Sastre-Riba, S. (2012). Alta capacidad intelectual: Perfeccionamiento y regulación metacognitiva. Revista de Neurología, 54(Supl 1), S21-S29. https://doi.org/10.33588/rn.54s01.2012011
  • Sastre-Riba, S. (2014). Intervención psicoeducativa en la alta capacidad: funcionamiento intelectual y enriquecimiento extracurricular. Revista de Neurología, 58(Supl 1), S89-S98. https://doi.org/10.33588/rn.58s01.2014030
  • Sastre-Riba, S., & Pascual-Sufrate, M.T. (2013). Alta capacidad intelectual, resolución de problemas y creatividad. Revista de Neurología, 56(Supl 1), S1-S10. https://doi.org/10.33588/rn.56s01.2013025
  • Sastre-Riba, S., Castelló-Tarrida, A., & Fonseca-Predero, E. (2018). Stability of measure in high intellectual ability: preliminary results. Anales de Psicología, 34(3), 510-518. https://doi.org/10.6018/analesps.34.3.315181
  • Sastre-Riba, S., Pérez-Sánchez, L.F., & Bueno, A. (2018). Programs and practices for identifying and nurturing high intellectual abilities in Spain. Gifted Child Today, 41(2), 63-74. https://doi.org/10.1177/1076217517750703
  • Schiltz, J., & Schiltz, L. (2007). De l’adéquation d’un test informatisé en mathématiques pour élèves à haut potentiel présentant un fléchissement scolaire à l’âge de la puberté. Faísca. Revista de altas capacidades, 12(14), 84-105. https://bit.ly/2SCt9Ay
  • Steinbeck, R. (2011). El ‘design thinking’ como estrategia de creatividad en la distancia. [Building creative competence in globally distributed courses through design thinking]. Comunicar, 37, 27-35. https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-02
  • Sternberg, R.J., Grigorenko, E., Ferrando, M., Hernández, D., Ferrándiz, C., & Bermejo, M.R. (2010). Enseñanza de la inteligencia exitosa para alumnos de altas habilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 111-118. https://bit.ly/2INzhX0
  • Turanzas, J.A., Cordon, J.R., Choca, J.P., & Mestre, J.M. (2018). Evaluating the APAC (Mindfulness for giftedness) Program in a Spanish sample of gifted children: A pilot study. Mindfulness, June (First online). https://doi.org/10.1007/s12671-018-0985-1