Narratología pornoUna lectura semiótica de Tras la puerta verde

  1. Álex Mendíbil Blanco 1
  2. Francisco García García 1
  3. Mª Luisa García Guardia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 15

Seiten: 155-177

Art: Artikel

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2017.V0I15.3504 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Zusammenfassung

The narrative of film pornography has been the subject of many controversies and in some cases academic studies, but generally assuming that the plot of the film was the container of the whole story, underestimating the narrative capabilities of the true essence of porn: the scenes of explicit sex. Usually, in the pornography text the plot is not a goal unto itself, but a tool more or less functional, or even the subject of a parody, and it is the sex scenes that constitute the nucleus of the narrative, as a dance number in a musical. The current pornography has long ceased to be "cinema" and it increasingly ignores the conventional plot, so we propose this theoretical basis that prioritizes form and structure over plot, and proposes tools that help us to analyze the narrative of explicit sexual scenes either of a feature film or a brief video of Internet.

Bibliographische Referenzen

  • Barthes, R. (1970). Introducción al análisis estructural del relato. En R. Barthes [et al.] Análisis estructural del relato (pp. 9-43). Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
  • Barthes, R. (1997). Sade, Fourier y Loyola. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Baudrillard, J. (1981). De la seducción. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Baudrillard, J. (1993). La transparencia del mal: Ensayo sobre los fenómenos extremos. Barcelona: Anagrama.
  • Chatman, S. (1990). Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus.
  • Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.
  • Deleuze, G. y Guattari, F. (1988). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
  • Di Lauro, A. y Rabkin, G. (1976). Dirty Movies: An Illustrated History of the Stag Film, 1915-1970. New York: Chelsea House.
  • Foucault, M. (1977) Historia de la sexualidad. 1. La voluntad del saber. Madrid: Siglo XXI.
  • García del Castillo, A. (2011). Asalto al poder en el porno. Apropiación y empoderamiento en las narraciones postpornográficas. Revista Icono14 . 1 de Octubre de 2011, Año 9, Vol. Especial, (pp. 361-377).
  • Gubern, R. (1989). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Madrid: Akal.
  • Kleinhans, C. (2006). The Change from film to video pornography. En P. Lehman (Ed.), Pornography: film and culture (pp. 154-167). Londres: Rutgers University Press.
  • Escoffier, J. (2007). Scripting the sex: fantasy, narrative, and sexual scripts in pornographic films. En M. Kimmel (Ed.), The sexual self: the construction of sexual scripts (pp. 61-80). Nashville: Vanderbilt University Press.
  • Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En B. Wallis (Ed.), Arte después de la modernidad. Madrid: Akal.
  • Nichols, B. (1991). Representing reality: issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press.
  • Paasonen, S. (2011). Carnal resonance: Affect and online pornography. London: MIT Press.
  • Paasonen, S. (2011). Online Pornography: Ubiquitous and Effaced. En Consalvo, M., & Ess, C. (Ed.). The handbook of internet studies (pp. 424-439.). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Preciado, B. (2001). Manifiesto contra-sexual. Madrid: Ópera Prima.
  • Preciado, B. (2008). Testo yonki. Madrid: Espasa Calpe.
  • Rouner, J. (2014). [Entrevista a Penny Antine]. What It’s Really Like To Write Porn For A Living. En YourTango. Recuperado de http://www.yourtango.com/2014224426/what-its-really-like-towrite-porn-for-a-living
  • Schaefer, E. (2002). Gauging a Revolution: 16mm Film and the Rise of the Pornographic Feature. En Cinema Journal, 41, Number 3, Spring 2002, (pp. 3-26).
  • Simon, W. y Gagnon, J.H. (1986). Sexual Scripts: Permanence and Change. En Archives of Sexual Behavior, Vol. 15, Nº 2 (pp. 97-120).
  • Sontag, S. (1985). Estilos radicales. Barcelona: Muchnik Editores.
  • Todorov, T. (1970) Las categorías del relato literario. En R. Barthes [et al.] Análisis estructural del relato (pp. 155-192). Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
  • van Doorn, N. (2010). Keeping it Real. User-Generated Pornography, Gender Reification, and Visual Pleasure. En Convergence: the international journal of research into new media technologies, Vol. 16, issue 4, November 2010, (pp.411-430).
  • Willemen, P. (1992) Letter to John. En The Sexual Subject: a Screen reader in sexuality. (pp. 171-183). Londres: Routledge.
  • Williams, L. (1989). Hard core: power, pleasure, and the “frenzy of the invisible”. Berkeley: University of California Press.
  • Ziplow, S. (1977). The Film Maker’s Guide to Pornography. New York: Drake.