El descubrimiento a través del Gyotaku

  1. Cabrera Molina, Ángela
  2. Aguilar Moreno, Marta
Revista:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Ano de publicación: 2018

Número: 21

Páxinas: 152-175

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.2018.21.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Artseduca

Resumo

Gyotaku is an oriental technique of natural stamping of fish or other marine species. It consists of the transfer of the external morphology of the fish to paper or silk; normally printing by rubbing, after applying the ink on the body of the fish directly. We propose to use Gyotaku in the child’s learning process; with the aim of promoting a more attractive, didactic and innovative classroom. To achieve this, we will use the playful and innovative nature of this technique in the pleasant acquisition of knowledge of nature. Through a sustainable and exploratory learning, together with a participatory methodology, the development of observation, imagination and creativity will be promoted; fostering in the child the pleasure of learning. At the same time, we set out to achieve awareness-raising behaviors regarding environmental education for sustainability

Referencias bibliográficas

  • Agirregoikoa, A. La gastronomía y el arte japonés ‘Gyotaku’ se fusionan en el Atea. Deia. http://www.deia.eus/2015/07/19/sociedad/la-gastronomia-y-el-arte-japones-gyotaku-se-fusionan-en-el-atea 19 julio 2015 [consulta: 8 junio 2018]
  • Assmann, H. (2005). Curiosidad y placer de aprender. Madrid: PPC.
  • Bellido Zambrano, A. (2004). El grabado no tóxico en la escuela. Estepona (Málaga): A. Bellido Bernal, M. M. El Gyotaku: Imprimiendo peces [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://tecnicasdegrabado.es/2012/el-gyotaku-imprimiendo-peces 28 febrero 2012 [consulta: 14 junio 2018]
  • Bernal, M. M. El Gyotaku: Imprimiendo peces [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://tecnicasdegrabado.es/2012/el-gyotaku-imprimiendo-peces 28 febrero 2012 [consulta: 14 junio 2018]
  • Candia, M. R. (2001). El desarrollo de las capacidades cognitivas básicas de los niños ¿Se pueden enseñar conceptos en el Nivel Inicial? Colección 0 a 5. La educación en los primeros años. (40), 195-211.
  • Cave, R. (2010). Impressions of nature a history of nature printing. London: The British Library, Mark Batty Publisher.
  • Diosdado Selma, G. y Martínez González, D. (2018). Gyotaku: Memoria registrada. Grabado y Edición, (59), 50–56.
  • Eberhard, W. (1986). A dictionary of Chinese symbols. New York: Routledge & Kegan Paul.
  • Flores Davis, L. E. (2010). El placer de aprender. Educare, 14, (nº extra 0), 41-47.
  • Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas: Fotografía y verdad. Barcelona: Ed. G. Gili.
  • Fukuchi, M., & Marchant, H. J. (2006). Antarctic fishes: illustrated in the gyotaku method by Boshu Nagase. New South Wales: Rosenburg Publishing Pty. Ltd. Australia.
  • Hayashi, N. Gyotaku by Naoki [Página web del artista]. Recuperado de http://www.gyotaku.com/index.php [consulta:junio 2018]
  • Hiyama, Y. (1964). Gyotaku the art & technique of the Japanese fish print. Seattle: University of Washington Press.
  • Hiyama, Y., Inada, K., Nagata, I., Sato, H.,& Shimizu, Y. (1972) Gyotaku: an art of fish print. Tokyo: Kodansha.
  • Jiménez Rodríguez, M. E. (2013). El placer y el gusto de la curiosidad infantil como recurso para la iniciación a la investigación científica. Perspectivas en primera infancia, 2, (1). Recuperado de http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PET/article/view/401 [consulta: 14 junio 2018]
  • Kelleher, K. C., & Ishimura, M. T. (2011). Radically simple, ultralight fly fishing. Connecticut: Lyons Press, an imprint of Globe Pequot Press.
  • Maturana, H. y Pörksen, B. (2004). Del ser al hacer. Chile: LOM.
  • Munari, B. (1985). The tactile workshops. Mantua: Edizioni Corraini.
  • Munari, B. (1983). Como nacen los objetos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Piaget, J. (1981). La teoría de Piaget. Infancia y Aprendizaje.4, (2), 13-54.
  • Pissard, A. y Lortic, É. (1986). Simples, transparentes et drôles: les créations de Bruno Munari. La Revue des livres pour enfants, (110), 65-70.
  • Ramírez, R. (2014). Gyotaku: its origins and relationship with art and science (tesis doctoral). Facultad de Bellas Artes. Universidad de Oporto. Portugal.
  • Restelli, B. Bruno Munari, la polisensorialità e i bambini. En E. Borgia (persona de referencia del proyecto), Libri che prendono forma. Conferencia realizada dentro del marco de la Jornada de formación del Centro per i Servizi educativi del Museo e del Territorio (S’ed), en colaboración con la Federazione Nazionale delle Istituzioni pro Ciechi, Roma. Recuperado de http://www.sed.beniculturali.it/ 17 marzo 2010 [consulta: 10 junio 2018]
  • Tonucci, F. (2001) ¿Cómo introducir la investigación escolar? Investigación en la escuela, (43), 39-50. Recuperado de http://www.investigacionenlaescuela. es/articulos/43/R43_4.pdf [consulta: 14 junio 2018]
  • Tonucci, F., Kochen, G. y Hernaiz, I. (1995). Con ojos de maestro. Buenos Aires: Troquel Educación.