Lo útil, lo inútil y la utilidad de lo inútil.El souvenir como objeto marginal entre Arte y Diseño

  1. C. Andrés Petit-Laurent 1
  2. Eugenio Bargueño 2
  1. 1 Universidad Católica de Temuco (Chile)
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid (España)
Aldizkaria:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 29

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 153-166

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/ARIS.52302 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Arte, individuo y sociedad

Laburpena

The approach of this article focuses on a conceptual analysis about the objects souvenirs and their dimensions, both practical and technological along with their phenomenological dimension. We starting from a reflection of the importance that context has on the phenomenon of the meaning of the objects and the relationship established with the user, beyond rationality and how they acquire a symbolic character from the context. Because of this reason, we make an analysis from the semiotic point of view and then we aim to examine an object in particular, inherent to the contemporaneous culture that responds from its ambiguity to the categories of the marginal objects defined by Baudrillard. We refer to souvenir object, which makes us analyze the concepts of memory, nostalgia and authenticity as articulators of senses for objects apparently considered as “useless” yet contemporaneously necessary.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Baudrillard, J. (2004), El sistema de los objetos (18ª ed). México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.
  • Bauman, Z (2001). La sociedad individualizada. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Bürdek, B. (2002), Diseño. Historia, teoría y práctica del diseño industrial. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Campi, I. (2007). Diseño y nostalgia. El consumo de la historia. Barcelona: Santacole.
  • Chaves, N. (2003). El diseño: ni arte ni parte. En Calvera, A. (Ed) Arte ¿? Diseño (pp. 119-138) Barcelona: Gustavo Gili.
  • Cid Jurado, A. (2002). El estudio de los objetos y la semiótica. Cuicuilco, 9 (25). 1-19.
  • Costa, J. (1994). Diseño, comunicación y cultura. Madrid: Fundesco.
  • Dantas, D, (2014). Diseño centrado en el sujeto: Una visión holística del diseño rumbo a la responsabilidad social. En Cuaderno 49 | Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, pp 51-61 ISSN 1668-5229
  • Eco, U. (1989). La estructura ausente. Introducción a la semiótica (4ª Ed.). Barcelona: Lumen S.A.
  • Estevez, F. (2008). Narrativas de seducción, apropiación y muerte o el souvenir en la época de la reproductibilidad turística. Acto: revista de pensamiento artístico contemporáneo, Nº 4. pp. 34-49.
  • Kubler, G (1988). La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.
  • MacCannell, D. (2003). El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. Barcelona: Editorial Melusina.
  • Martín Juez, F. (2002). Contribuciones para una antropología del diseño. Barcelona: Gedisa.
  • Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.
  • Norman, D. A. (1990). La psicología de los objetos cotidianos. Madrid: Nerea.
  • Salinas, O. (2003). El diseño: ¿es arte?. En Calvera, A. (Ed) Arte ¿? Diseño (pp.101 117) Barcelona: Gustavo Gili.
  • Urry, J. (1996). The tourist gaze. Leisure and travel contemporary societies. London: Sage Publications Ltd.
  • Zimmermann, Y. (2003). El arte es arte, el diseño es diseño. En Calvera, A. (Ed) Arte ¿? Diseño (pp. 57-73) Barcelona: Gustavo Gili.