Fábricas de comunistasescuelas de partido y estrategias orgánicas en los años treinta

  1. José Carlos Rueda Laffond 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

ISSN: 1575-0361 1989-063X

Year of publication: 2018

Issue: 40

Pages: 263-297

Type: Article

DOI: 10.18042/CEPC/HP.40.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

Abstract

The article analyses the political schools of communist cadres in the decade of the thirties. The text explores the distinctive features of the Lenin International School (ELI), the presence of Spanish Communist militants in that institution, the policies to promote national schools, and the historical development of the schools of the PCE between 1936-38. Its documentary base is composed of organic information from the archives of the Communist International (IC) and the Communist Party of Spain (PCE). The conclusions highlight three key elements: the need to locate the object of study in the transnational parameters and in the symbiosis between Stalinist political-cultural canon and nationalization strategies; the core value acquired by the formation of cadres in the communist organic ideal; and the mismatches in this pedagogical work during the Spanish Civil War.

Funding information

Resultado del Proyecto «Diccionario de símbolos políticos y sociales: claves iconográficas, lugares de memoria e hitos simbólicos en el imaginario español del siglo xx» (MINECO, ref. HAR2016-77416-P).

Funders

Bibliographic References

  • Albeltaro, M. (2016). Cultura política, estilos de vida y dimensión existencial. El caso de los comunistas italianos. En A. Bosch e I. Saz (eds.). Izquierdas y derechas ante el espejo. Culturas políticas en conflicto (pp. 363-378). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Avramov, R. (1937). Las escuelas del Partido y nuestras tareas para su consolidación y desarrollo. Nuestra Bandera, 2, 35-37.
  • Brandenberger, D. (2011). Propaganda State in Crisis: Soviet Ideology, Indoctrination, and Terror under Stalin, 1927-1941. New Haven: Yale University Press.
  • Broué, P. (1997). Histoire de l’Internationale communiste (1919-1943). Paris: Fayard.
  • Campbell, A., McLoughlin, B., y Halstead, J. (2004). The International Lenin School. A Response to Cohen and Morgan. Twentieth Century British History, 15 (1), 51-76. Disponible en: https://doi.org/10.1093/tcbh/15.1.51.
  • Castillo, S. (1999). Memoria, educación e Historia: el caso de los niños evacuados a la Unión Soviética durante la Guerra Civil española [tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
  • Clark, K. (2011). Moscow, the Fourth Rome. Stalinism, Cosmopolitism, and the Evolution of Soviet Culture, 1931-1941. Cambridge: Harvard University. Disponible en: https://doi. org/10.4159/harvard.9780674062894.
  • Cohen, G. y Morgan, K. (2002). Stalin’s Sausage Machine: British Students and the International Lenin School, 1926-37. Twentieth Century British History, 13 (4), 327-355. Disponible en: https://doi.org/10.1093/tcbh/13.4.327.
  • Cohen, G. y Morgan, K. (2004). British Students at the International Lenin School, 1926-37: A Reaffirmation of Methods, Results and Conclusions. Twentieth Century British History, 15 (1), 77-107. Disponible en: https://doi.org/10.1093/tcbh/15.1.77.
  • Cohen, G. y Morgan, K. (2007). The International Lenin School: A Final Comment. Twentieth Century British History, 18 (1), 129-133.
  • Cohen, Y. (2014). Étude comparée de la subjectivité et du travail sur soi dans le communisme et le libéralisme entre les deux guerres. En C. Pennetier y B. Pudal (eds.). Le sujet communiste. Identités militantes et laboratoires du «moi» (pp. 79-101). Rennes: Presses Universitaires.
  • Courban, A., Wolikow, S. y François, D. (2009). Guide des archives de l’Internationale Communiste, 1919-1943. Dijon: Archives Nationales/MSH.
  • Cruz, R. (1987). El Partido Comunista de España en la II República. Madrid: Alianza.
  • Cruz, R. (1999). El arte que inflama. La creación de una literatura política bolchevique en España. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Díaz, J. (1937). Por la unidad, hacia la victoria. Valencia: Ediciones del Partido Comunista de España.
  • Dimitrov, J. (1935). Por la unidad sindical de la clase obrera contra el fascismo. Internacional Comunista, 1, 44-62.
  • Elorza, A. y Bizcarrondo, M. (1999). Queridos camaradas. La Internacional Comunista y España, 1919-1939. Barcelona: Planeta.
  • Ewing, E. T. (2004). Gender, Professional, and Political Identities in Soviet Culture of the 1930s. Journal of Women’s History, 16 (4), 92-118. Disponible en: https://doi.org/10.1353/ jowh.2004.0080.
  • Fernández Soria, J.M. y Mayordomo, A. (eds.). (2007). Educación, guerra y revolución. Valencia 1936-1939. Valencia: Universitat de València.
  • Fitzpatrick, S. (1979). Education and Social Mobility in the Soviet Union, 1921-1934. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511523595.
  • Fitzpatrick, S. (2005). Tear of the Mask! Identity and Imposture in Twentieth-Century Russia. Princeton: Princeton University Press.
  • Fürst, J. (2010). Stalin’s Last Generation. Soviet Post-War Youth and the Emergence of Mature Socialism. Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/ acprof:oso/9780199575060.001.0001.
  • Gellately, R. (2002). No solo Hitler. La Alemania nazi entre la coacción y el consenso. Barcelona: Crítica.
  • Gotovitch, J. y Narinsky, M. (dirs.). (2001). Komintern: l’ histoire et los hommes. Dictionnaire biographique de l’Internationale communiste en France, Belgique, au Luxembourg, en Suisse et à Moscou (1919-1943). Paris: L’Atelier,
  • Hernández, J. (1953). Yo fui un ministro de Stalin. México: América.
  • Hernández Sánchez, F. (2010). Guerra o revolución. El Partido Comunista de España en la guerra civil. Barcelona: Crítica.
  • Herrmann, G. (2010). Written in Red. The Communist Memoir in Spain. Chicago: University of Illinois Press.
  • Haberlen, J. C. (2012). Between Global Aspirations and Local Realities: the Global Dimensions of International Communism. Journal of Global History, 7-3: 415-437.
  • Jeifets, V. y Jeifets, L. (2016). La Comintern y la formación de militantes comunistas latinoamericanos. Izquierdas, 31, 130-160. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S071850492016000600130.
  • Jiménez de Aberasturi, J. C. (1985). Protagonistas de la historia vasca: Sebastián Zapirain. Vasconia. Cuadernos de historia-geografía, 6, 1985.
  • Kirschenbaum, L. A. (2015). International Communism and the Spanish Civil War. Solidarity and Suspicion. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi. org/10.1017/CBO9781316226902.
  • Kotkin, S. (1995). Magnetic Mountain: Stalinism as Civilization. Berkeley: University of California Press.
  • Kowalsky, D. (2003). La Unión Soviética y la Guerra Civil española. Una revisión crítica. Barcelona: Crítica.
  • Landry, J. M. (2008). La formation du sujet stalinien: littérature et subjectivité en Russie soviétique. Anthropologie et Sociétés, 32 (1-2), 253-264. Disponible en: https://doi. org/10.7202/018892ar.
  • Laporte, N., Morgan, K. y Worley, M. (2008). Bolshevism, Stalinism, and the Comintern. Perspectives on Stalinization, 1917-53. Houndmills: Palgrave Macmillan.
  • Material de discusión para el Congreso Provincial del Partido Comunista que se celebrará en Madrid durante los días 20, 21 y 22 de junio de 1936. (1936). s.l., s. e.
  • Martínez Gallego, F.A. y Laguna, A. (2014). Agit-Prop comunista en la Guerra Civil: entre el Frente Popular y el partido único obrero. Historia Contemporánea, 49, 675-706.
  • McDermott, K. (1995). Stalinist Terror in the Comintern: New Perspectives. Journal of Contemporary History, 30 (1), 111-130. Disponible en: https://doi.org/10.1177/002200949503000105.
  • McIlroy, J., Campbell, A., McLoughlin, B., y Halstead, J. (2003). Forging the Faithful: the British and the International Lenin School. Labour History Review, 68 (1), 99-128. Disponible en: https://doi.org/10.3828/lhr.68.1.99.
  • McLoughlin, B. (2003). Rituale von Kritik und Selbstkritik in der International LeninSchule, Moskau, 1926-1937. Jahrbuch für Historische Kommunismus Forschung, 85-112.
  • Molero, A. (ed.) (1991). Historia de la educación en España, IV. La educación durante la II República y la Guerra Civil. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Morgan, K. (1989). Against Fascism and War. Ruptures and Continuities in British Communist Politics, 1935-41. Manchester: Manchester University Press.
  • Navarro, J. (2004). A la revolución por la cultura. Prácticas culturales y sociabilidad libertarias en el País Valenciano, 1931-1939. Valencia: Universitat de València.
  • Narinsky, M. y Rojahn, J. (dirs.). (1996). Centre and Periphery. The History of Comintern in the light of New Documents. Amsterdam: IISH.
  • Núñez Seixas, X. M. (2006). ¡Fuera el invasor! Nacionalismos y movilización bélica durante la guerra civil española (1936-1939). Madrid: Marcial Pons.
  • Peral, E. (2012). Altavoz del Frente: una experiencia multidisciplinar durante la Guerra Civil española. Hispanic Research Journal, 13 (3), 234-249. Disponible en: https://doi.org/10. 1179/1468273712Z.00000000013.
  • Peral, E. y Sáez, F. (eds.). (2015). Métodos de propaganda activa en la Guerra Civil española: literatura, arte, música, prensa y educación. Madrid: Iberoamericana.
  • Pudal, B. y Pennetier, C. (2017). Le soufflé d’octobre 1917. L’engagement des communistes français. Paris: Atelier.
  • Puigsech, J. (2009). El peso de la hoz y el martillo: la Internacional Comunista y el PCE frente al PSUC, 1936-1943. Hispania, 69 (232), 449-476. Disponible en: https://doi. org/10.3989/hispania.2009.v69.i232.111.
  • Puigsech, J. (2016). De partido de la clase obrera a partido popular. La II República como marco de la transnacionalidad del comunismo español. En F. Morente, J. Pomés y J. Puigsech (coords.). La rabia y la idea. Política e ideología en la España republicana (1931-36) (pp. 79-104). Zaragoza: Prensas Universitarias.
  • Schelchkov, A. (2016). El marxismo militante: la Escuela Internacional Leninista y los cuadros de la Internacional Comunista en América Latina. Izquierdas, 28, 226-247. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-50492016000300009.
  • Studer, B., Unfried B. y Herrmann, I. (eds.). (2002). Parler de soi sous Staline. La construction identitaire dans le communisme des années trente. Paris: Maison des sciences de l’homme. Disponible en: https://doi.org/10.4000/books.editionsmsh.7585.
  • Studer, B. (2003). L’Etre perfectible. La formation du cadre stalinien par le «travail sur soi». Genèses, 2 (51), 92-113. Disponible en: https://doi.org/10.3917/gen.051.0092.
  • Studer, B. (2015). The Transnational World of the Cominternians. London-New York: Palgrave Macmillan.
  • Svarch, A. (2005): ¿Comunistas judíos o judíos comunistas? El activismo y la lucha de la rama judía del PC en un contexto de crisis identitaria (1920-1950). En X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia (pp. 1-18). Rosario: Universidad Nacional del Litoral.
  • Togliatti, P. (1980). Escritos sobre la guerra de España. Barcelona: Crítica.
  • Unfried, B. (2002): Parler de soi au parti: L’autocritique dans les milieux du Komintern en URSS durant les années trente. En B. Studer, B. Unfried, e I. Herrmann (eds.). Parler de soi sous Staline. La construction identitaire dans le communisme des années trente (pp. 147-162). Paris: Maison des sciences de l’homme.
  • Volodarsky, B. (2013): El caso Orlov. Los servicios secretos soviéticos en la Guerra Civil española. Barcelona: Crítica.
  • Wolikow, S. (dir.). (1996). Una histoire en révolution? Du bon usage des archives de Moscou et d’ailleurs. Dijon: Editions Universitaires.
  • Yekelchyk, S. (2014). Stalin’s Citizens. Everyday Politics in the Wake of Total War. Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/97801993 78449.001.0001.