¿Tontas y locas?Género y movimientos sociales en la ficción televisia sobre la Transición Española

  1. Coronado, Carlota 1
  2. Galán, Elena 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2015

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 327-343

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2015.V20.N2.51387 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

In the last decade, Tv’s historical fiction has become a trend and Spain has contributed with stories set in the country’s most recent past, like Franco’s regime or the transition to democracy. In TV shows like Cuentame cómo pasó or La chica de ayer, spanish society is portrayed, including political and social movements that were born in that era, among them, feminism . Though this article, the image portrayed by these series of the feminist movement and women during the transition to democracy, are analyzed.

Bibliographic References

  • ARÓSTEGUI, Julio. Retos de la memoria y trabajos de la historia. La memoria del pasado. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 2004, pp.5-58.
  • CABRERA PÉREZ, Luis Alberto. “1975-1983. La transición democrática”, en Mujer. Trabajo y Sociedad (1839-1983), Ediciones Sinsentido, Madrid, 2005.
  • CASCAJOSA VIRINO, “La chica de ayer: memoria y desmemoria televisivas de la Transición en España”, en Journal of Spanish Cultural Studies, 13:3, 260-275.
  • DE DIEGO GONZÁLEZ, Álvaro. Las mujeres de la transición. Congreso de los Diputados, Madrid, 2008.
  • DE LAURENTIS, Teresa. “Technologies of Gen-der. Essays on Theory” en Film and Fiction, Londres, Macmillan Press,1989, pp. 1-30.
  • DÍAZ, Susana. “La transición política como pretexto: 23-F. El día más difícil del Rey”, en ZER Revista de Estudios de Comunicación, nº35. Bilbao: UPV/EHU, pp. 169-190.
  • GUARINOS, Virginia. “Mujer en constitución: la mujer española en el cine de la Transición” en Quaderns de cine , nº 2, Cine i Transició (1975-1982), 2008, págs. 51-62.
  • LARUMBE GORRAITZ, Mª Ángeles. “El feminismo en la transición democrática”, en Rolde: Revista de cultura aragonesa, nº 111-112, 2005, págs. 22-25.
  • LARUMBE GORRAITZ, Mª Ángeles. “El feminismo y la transición española”, en Laberintos nº 6, 2005, Universidad de Zaragoza, pp.10.14.
  • LARUMBE GORRAITZ, Mª Ángeles. Las que dijeron no: palabra y acción del feminismo en la Transición Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2004.
  • LARUMBE GORRAITZ, Mª Ángeles. Una inmensa minoría: influencia y feminismo en la Transición. Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza, pp. 139, 152.
  • NASH, Mary. “Mujeres en transición: ciudadanía femenina, legitimidad feminista y la creación de una nueva cultura política”, en ORTEGA LÓPEZ, T. M.. Feminismos en la Transición. Mary Nash y Gemma Torres (Editoras). Grup de Recerca Consolidat i Genere Universitat de Barcelona y Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Ministerio de Cultura, Barcelona, 2009.
  • PACHECO BARRIO, Manuel Antonio. “La reciente historia de España en la ficción televisiva”, en Mediaciones Sociales, nº 4, I semestre 2009, pp. 225-246.
  • RUBIALES TORREJÓN, Amparo. “Informe 8 de marzo de 2008” en 100 años trabajando por la igualdad, Secretaría para la Igualdad. Departamento Confederal de la Mujer. UGT, p.14.
  • RUEDA LAFFOND, José Carlos y CORONADO RUIZ, Carlota. La mirada televisiva: Ficción y representación histórica en España, vol. 83, Fragua Comunicación, Madrid, 2009.
  • RUEDA LAFFOND, José Carlos y GUERRA GÓMEZ, Amparo (2009): “Televisión y nostalgia. The Wonder Years y Cuéntame cómo pasó”, en Revista Latina de Comunicación Social, 64, Universidad de La Laguna, La Laguna (Tenerife), pp. 396-409.
  • STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture. Londres, (PearsonIPrentlce Hall) 1 London et al, 2001.